به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی فرهنگسرای خانواده، شیوا مقدم رئیس فرهنگسرای خانواده در اختتامیه جشنواره نمایشنامه‌نویسی ثمر گفت: به همت و تلاش معاونت هنری سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران در ایام همه‌گیری ویروس کرونا خانه نمایش در این فرهنگسرا تشکیل و برگزاری برنامه‌های نمایشنامه‌خوانی و اجرای نمایش با موضوع دفاع مقدس و خانواده، با استقبال گسترده شهروندان روبه‌رو شد.

وی در ادامه گفت: با توجه به کمتر شدن فعالیت‌های میدانی، در راستای تولید متون نمایشنامه خصوصا در حوزه خانواده، فراخوان جشنواره نمایشنامه‌نویسی ثمر با همکاری معاونت هنری سازمان فرهنگی‌هنری شهرداری تهران در مردادماه ۱۴۰۰ منتشر شد.

مقدم در ادامه گفت: یکی از راه‌های انتقال فرهنگ رسمی کشور به نسل‌های جوان، استفاده از هنر است و در این راه نمایشنامه‌نویسی اهمیت فراوان دارد.

اسماعیل فلاح خیر نماینده سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در این مراسم ضمن تقدیر از برگزاری جشنواره نمایشنامه‌نویسی ثمر گفت معاونت هنری شهرداری تهران سعی دارد چنین برنامه‌هایی در سطح مراکز و فرهنگسراها گسترش یابد.

وی ادامه داد با توجه به رویکردهای شهرداری تهران، این معاونت درصدد اجرا و برنامه‌ریزی برای برنامه‌هایی است که در افق تمدن نوین اسلامی در بستر بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی اجرا خواهد شد.

توجه به نسل جوان، توجه به اخلاق و معنویت و توجه به سبک زندگی سه بخش مهم بیانیه گام دوم است که فلاح خیر با اشاره به آنها افزود به همت فرهنگسرای خانواده، این فرهنگسرا به محفلی برای فعالیت‌های نمایشی تبدیل خواهد شد.

علی عطایی مدیر امور هنرهای نمایشی سازمان فرهنگی هنری شهرداری نیز در این مراسم گفت: این جشنواره سومین مسابقه نمایشنامه‌نویسی سازمان در سال ۱۴۰۰ است و با توجه به تأکیدات بزرگان و مسئولان در حوزه خانواده این جشنواره با رویکرد خانه و خانواده برگزار شد.

وی در ادامه اظهار داشت: در دورانی که کرونا ما را آزار می‌دهد سعی شد با برگزاری مسابقه‌های نمایشنامه‌نویسی جنبشی در حوزه تئاتر داشته باشیم. بدیهی است که این برنامه‌ها باید تداوم داشته باشند و در سال‌ها و دوره‌های بعد به تکامل و ثبات برسند. امیدواریم آثار برگزیده با حمایت سازمان بعد از چاپ به اجرا برسند. ما تلاش می‌کنیم در سال آینده با راه‌اندازی خانه‌های نمایش در تمامی مناطق شهر تهران و با حضور گروه‌های نمایشی فضاهای نمایشی خود را در اختیار مردم قرار دهیم.

فارس باقری یکی از داوران جشنواره ثمر با تشکر از حضور و مشارکت نویسندگان در این جشنواره گفت آنها صاحبان جشنواره هستند، نویسندگان با طرح مسئله اجتماعی در نمایشنامه‌های خود یک گزارش اجتماعی مهم به مسوولان می‌دهند و مسوولان از نمایشنامه‌ها باید بفهمند نبض جامعه بر چه بحران‌هایی می‌تپد و گسل‌های اجتماعی که نویسندگان دست روی آن می‌گذراند چیست به همین دلیل است که می‌گویم نمایشنامه گزارش اقلیت به اکثریت است. 

باقری اظهار داشت: نویسندگان یک مکان‌نگاری و طرح مسئله اجتماعی گزارش می‌دهند. از این بابت ما باید بیشتر در این جشنواره به نویسندگان بها بدهیم و به نوشته‌های آنها افتخار کنیم. اگر هر کدام از این افراد آمدند این جشنواره به افتخار حضور این نویسندگان در واقع ارزش پیدا کرده است.

در این مراسم در بخش کودک و نوجوان از سوی هیئت داوران نمایشنامه‌های «ماهور» نوشته غزاله مرصوصی و «آزمایشگاه» نوشته‌ی علی سعادتی (مشترکاً به عنوان نمایشنامه اول) این بخش انتخاب شدند و نمایشنامه‌«کامران و دیوک در جنگل اشباح» نوشته‌ی مجتبی مقدم مورد تقدیر قرار گرفت همچنین در بخش صحنه‌ای نمایشنامه‌های «نام تمام مردگان زهره است» نوشته‌ی رضا رضوانی فر اول، «زمزمه مردگان» نوشته‌ی (ابراهیم عرب نژاد) مشترک دوم، «من گوشت خرگوش دوست ندارم» نوشته‌ی محمدرضا یاری‌کیا مشترک دوم و «اسب‌ها هیچ زمانی کوچ نمی‌کنند» نوشته‌ی(محمود خسروپرست) سوم شد . هیئت داوران در بخش محیطی و میدانی هیچ انتخابی نداشت. 

همچنین رونمایی کتاب آثار نفرات برتر جشنواره نمایشنامه‌نویسی ثمر از دیگر بخش‌های این مراسم بود. 

164 اثر از سراسر کشور به دفتر این جشنواره رسیده و شامل 107 اثر در بخش صحنه، 34 اثر در بخش کودک و نوجوان و 23 اثر در بخش محیطی و میدانی بود و فارس‌ باقری، بهزاد آقاجمالی، ساناز بیان، آزاده انصاری و محمد منعم داوران جشنواره نمایشنامه نویسی ثمر بودند. 

نخستین جشنواره نمایشنامه نویسی «ثمر» به منظور کشف استعدادهای جدید و بهره‌گیری از تجارب نمایشنامه‌نویسان و هنرمندان تئاتر با رویکرد خانه و خانواده در سه بخش نمایشنامه‌نویسی برای آثار صحنه‌ای، نمایش کودک و نوجوان و نمایش محیطی و میدانی توسط فرهنگسرای خانواده و با مشارکت مدیریت مرکز هنرهای نمایشی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برگزار شد.