سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "آل زا" به نویسندگی و کارگردانی محمدرضا آگاه با برداشتی آزاد از نمایشنامه "آلزایمر" نوشته یوسف میرزایی از 24 شهریورماه ساعت 19:15 در سالن صنوبر پردیس تئاتر شهرزاد با بازی شادی مهدی‌خانی، یگانه ماموریان، فرزانه نوشاد، سعید سلطانیان، مهدی کیان و سعید جاودان و صدای پدرام زمانی روی صحنه است.

محمد آگاه در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره روند نگارش و شکل‌گیری نمایش "آل زا" گفت: دو سال پیش درگیر ایده‌ای به منظور نگارش نمایشنامه‌ای بودم که در همان حین با یوسف میرزایی از نمایشنامه‌نویسان همشهری خود مذاکرات و مشورت‌هایی داشتم و او متنی به نام "آلزایمر" را به من معرفی کرد که سال‌ها پیش آن را نوشته بود. زمانی‌که نمایشنامه را خواندم، متوجه شدم آن اثر، شباهت‌هایی با ایده‌ای که در سر دارم، دارد. بنابراین از نمایشنامه معرفی شده برداشت‌هایی کردم و متن "آل زا" را نوشتم و پس از آن مراحل پیش تولید نمایش را آغاز کردیم و تمرینات نمایش نیز حدود 4 ماه به طول انجامید.

این کارگردان و بازیگر از شهرستان سنقر که برای نخستین بار است اثر نمایشی را در تهران کارگردانی می‌کند، درباره موضوع مضمون نمایش "آل زا" عنوان کرد: این نمایش داستان جماعتی است که دچار فراموشی شده‌اند. آل که از کهن الگوهای ایران و برخی از کشورهاست، در اتمسفر این نمایش وجود دارد. در دوران باستان مردم معتقد بودند که توسط آل نوزادان ربوده می‌شوند اما در این نمایش تمام زنان نازا هستند و آل حافظه‌ها را با خود می‌برد. در این اثر زنان و مردان به دست هم کشته می‌شوند و آل جوی را حاکم کرده که انسان‌ها دچار فراموشی شوند تا جنایت‌ها از یاد برود تا شرارت‌ها در روند تکرار قرار گیرند.

او درباره سبک و فضای اجرایی نمایش "آل زا" یادآور شد: به عنوان کارگردان روی سبک مشخصی به منظور کارگردانی تاکید ندارم. این نمایش 6 اپیزود دارد که هر اپیزود سبک و فضای متفاوتی دارد. صحنه اول نمایش فضایی فیزیکال دارد و اپیزود دو کاملاً سورئال است. صحنه سوم سورئال جادویی است و اپیزود چهارم اکسپرسیونیسم. صحنه پنجم فضای اپیک برشتی دارد و اپیزود ششم فضایی پیسکاتوری.

این کارگردان همچنین افزود: در فضاسازی این نمایش همچون آثار برشت سعی شده به گونه‌ای عمل شود که همه چیز در ابتدای کار تعریف و مشخص شود بنابراین دختران با لباس عروس خونین و پسران با دستان خونین وارد می‌شوند و مخاطب متوجه می‌شود قتلی صورت گرفته است. تلاش‌مان بر این بوده تا مخاطب با میزانسن و تصویرسازی طی مدت زمان یک ساعت نمایش میخکوب شود.   

آگاه در ادامه اضافه کرد: من به عنوان کارگردان نیز ایده و طراحی دارم که در حین نمایش به پیروی از داستان اثر، انگار دچار فراموشی ایده‌هایم می‌شوم. در میزانسن‌های نمایش نیز تداعی گذشته و پیشگویی آینده را داریم.

این کارگردان در پاسخ به این پرسش که با این شیوه اجرایی شاید تماشاگر دچار سردرگمی شود، تصریح کرد: من در کارگردانی معتقدم که نباید لقمه جویده شده را در دهان تماشاگر قرار داد. به نظرم نویسنده و کارگردان باید چند پله جلوتر از مخاطب باشد و نمایش باید به گونه‌ای باشد که مخاطب را مجبور کند تا پس از تماشای اثر فکرش به قدری درگیر شود تا به سرچ و جست‌وجو در ارتباط با مفاهیم و مضامین نمایش وا دارد.

او درباره طراحی صحنه نمایش "آل زا" گفت: طراحی صحنه نمایش را خودم انجام داده‌ام و سعی کرده‌ام  طراحی کاملاً مینی‌مال، کاربردی و در اختیار کار باشد. سه چهارپایه در صحنه است که کل کانسپت نمایش را معنا می‌کند. این چهارپایه‌ها توسط اجراگران و بازیگران جابه‌جا می‌شوند و انگار که مهره‌هایی هستند که توسط یک نفر که ما اسم آل را بر آن گذاشته‌ایم جابه‌جا می‌شوند.

محمدرضا آگاه درباره موسیقی این نمایش اظهار کرد: در بحث آهنگسازی و موسیقی با مهندسی صدا، فضاسازی صورت گرفته است. در مجموع در نظر داشتیم با عناصری چون موسیقی و نور، جو حاکم بر "آل زا" را معنا کنیم. مخاطب در صحنه ناخوداگاه شاهد خیمه شب بازی خواهد بود.

او در پایان با بیان اینکه تئاتر در پایتخت مسیر خود را گم کرده است، گفت: متاسفانه در پایتخت، تئاتر به سمت و سوی آثار نمایشی سلبریتی‌محور رفته است و در حق آثار نمایشی دانشجویی و تجربه‌گرا اجحاف می‌شود و امیدوارم تئاتر مسیر درست خود را پیدا کند. من در دانشگاه هنرمندانی را می‌بینم که بسیار مستعد هستند اما به دلیل نبود شرایطی، امکان  پیشرفت را ندارند.

 دیگر عوامل این نمایش عبارتند از: تهیه‌کننده: محمد حسنی، آهنگساز: آرش حبیبی، طراح صحنه: محمدرضا آگاه، طراح نور: سیاوش طالبیان، طراح لباس: شایان یوسف نیا، طراح گرافیک: رضا زواری، دستیار کارگردان: سعید سلطانیان، ضبط صدا و نریشن:: اشکان صادقی (استودیو آواژه)، منشی صحنه: مونا مهری، مدیر صحنه: حسین لگزیان، ساخت عروسک: مهدیه طاهری، ساخت دکور: سید مهدی محمودیان، عکس: مصطفی اکبر زاده، ساخت تیزر و ویدیوآرت: مهرداد افشار، مشاور رسانه‌ای و تبلیغات: سارا حدادی و مجید مهرآبادی.

علاقمندان می‌توانند بلیت این نمایش را از سایت ایران نمایش تهیه کنند.