سرویس موسیقی هنرآنلاین: مریم خدابخش نوازنده عود و مدرس موسیقی درباره اجرای خود در اولین جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی، گفت: هر چند بخشی از اجرا بداهه است، اما برای یک بخش هم به چند قطعه ضربی فکر کرده‌ام و امیدوارم بتوانم اجرای خوبی را رقم بزنم.

وی افزود: خوشحالم در جشنواره‌ای شرکت می‌کنم که عنوانش موسیقی کلاسیک ایرانی است. این موضوع نشان می‌دهد همه متفق هستیم که موسیقی کلاسیک ایرانی نیازمند یک محمل و محفل برای ارائه و همچنین ایجاد ارتباط و همفکری میان موزیسین‌ها و علاقه‌مندان و مخاطبان این حوزه است.

او ادامه داد: امیدوارم جشنواره بتواند موقعیت خوبی را برای سازها فراهم کند و عود به عنوان یکی از قدیمی‌ترین سازهای ایرانی به جایگاه واقعی خود برسد. این ساز با وجود عمر طولانی که دارد در ایران فراموش شده و حدود چهار دهه است که به آن توجه می‌شود. این ساز پس از ایران به کشورهای عربی و ترکیه رفته و آن‌ها تکنیک‌های خوبی را هم روی آن پیاده کرده‌اند، اما باید دقت کنیم ما عود را کاملاً ایرانی و به شیوه خودمان بنوازیم.

خدابخش همچنین گفت: بنابراین جشنواره موقعیت بسیار خوبی برای رسیدن به این هدف است و نوازنده‌ها می‌توانند توان خود را نواختن عود به شیوه ایرانی و نه ترکی و عربی نشان دهند.

این هنرمند اضافه کرد: این روزها بسیاری از هنرجویان موسیقی در سطح هنرستان‌ها و آموزشگاه‌ها عود را برای یادگیری و بیا به عنوان ساز تخصصی‌شان انتخاب می‌کنند. همین موضوع نشان می‌دهد عود در ایران آینده خوبی را تجربه خواهد کرد. جالب است که بیشتر خانم‌ها علاقه‌مند به یادگیری این ساز هستند و در میان آن‌ها چند نوازنده مستعد را هم می‌شناسم که می‌توانند به نوازندگان حرفه‌ای و موفق این ساز بدل شوند.

این نوازنده عود در پایان هم گفت: از برگزارکنندگان درخواست دارم جشنواره را به طور مستمر ادامه دهند و آن را تبدیل به رویدادی دائمی برای اجرا و ارائه موسیقی کلاسیک ایرانی بدل کنند. چرا که این روزها موسیقی ما نیازمند ارائه خود است و اگر این مسیر به درستی طی شود، قطعاً برای موسیقی کلاسیک ایرانی اتفاقات خوبی رخ خواهد داد.

مریم خدابخش سه‌شنبه 23 آذر در تالار رودکی روی صحنه می‌رود.

اولین جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی 19 تا 24 آذر در تالار رودکی برگزار می‌شود.