سرویس موسیقی هنرآنلاین: افشین یداللهی روانپزشک، شاعر و خواننده دوشنبه 17 آبان ماه از غرفه هنرآنلاین در بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری بازدید کرد.

در ابتدای این گفت‌وگو، یداللهی در مورد فعالیت‌های اخیر خود در حوزه ترانه‌سرایی گفت: اخیراً یک همکاری با موضوع عاشورا با آقای خواجه‌امیری انجام دادم که البته نگرش آن صرفاً نگرش عزاداری نبود و نگرشی حماسی به موضوع عاشورا داشت. ملودی این اثر را آقای نصرتی ساخته بود و تنظیم آن نیز توسط آقای ایمان حجت انجام شد. همچنین در روزهای گذشته بین من، آقای بابک زرین و آقای سالار عقیلی صحبت‌هایی صورت گرفته که یک آلبوم جدید با همکاری یکدیگر تولید کنیم.

وی در مورد مبحث ترانه اضافه کرد: ما در هر ماه دو جلسه ترانه داریم و علاوه‌بر آن هر هفته جلسات کارگاه ترانه نیز برگزار می‌شود که تاکنون شرکت‌کنندگان خوبی به کارگاه آمده و این کارگاه نتایج خوبی داشته است.

شاعر شناخته شده کشور که اخیراً چند قطعه موسیقی نیز با صدای خودش منتشر کرده، در مورد سه شغله شدنش گفت: مدتی است که فرصت نکرده‌ام مبحث خوانندگی را پیگیری کنم. در حال حاضر درگیر ترانه‌سرایی و روان‌پزشکی هستم و اگر فرصت پیدا کنم، خوانندگی هم انجام نخواهم داد. من بین موسیقی و روان‌پزشکی نمی‌توانم یک‌کدام را ترجیح دهم و هر دوی‌شان برایم به یک اندازه مهم و جدی هستند.


 

یداللهی در مورد ورودش به عرصه موسیقی و قرار گرفتن در میان سیل عظیم خوانندگان موسیقی کشور گفت: من هنوز به این رقابت ورود نکرده‌ام و اصلاً وجود چنین رقابتی مهم نیست چون می‌خواهم کار خودم را انجام بدهم. اگر کسی قرار باشد با موسیقی من لذت ببرد که خیلی خوشحال خواهم شد، اما به طور کلی چندان نگران این قضیه نیستم.

یداللهی در مورد بازخوردهای کمپین "ضد زرد" که چندی پیش راه انداخته بود، چنین تصریح کرد: این کمپین آن‌طور که باید و شاید، فعالیت مستمر نداشته ولی زمانی که موقعیتی پیش بیاید پیگیر آن می‌شویم. یکی از مسائل زرد و آفاتی که در جامعه ما وجود دارد این است که کمپین‌ها خیلی اوقات کلیشه‌ای شده و تداوم پیدا نمی‌کنند. البته ما در مقطع ابتدایی راه‌اندازی کمپین، کاری که می‌خواستیم را انجام دادیم منتها پیشرفت و تداوم این کمپین نیازمند هماهنگی تعدادی آدم است که به وجود آوردن این همکاری ممکن است گاهی اوقات امکان‌پذیر نباشد.

این شاعر محبوب در مورد علت کلیشه‌ای شدن کمپین‌ها افزود: برخی از کمپین‌ها سطحی و صرفاً برای وقت‌ پر کردن راه‌اندازی می‌شوند. در ایران حتی جذابیت مهم‌ترین اخبار کشور نهایتاً بعد از دو هفته از بین می‌رود. همچنین در فضای مجازی تعدد مطلب به وجود آمده و همین باعث می‌شود که هر خبر و اتفاق جدیدی، خیلی زود جایگزین خبرهای مهم قبلی شود.  

همچنین افشین یداللهی در پاسخ به پرسشی مبنی بر علت شناخته‌تر شدن خوانندگان نسبت به ترانه‌سرایان گفت: در همه جای دنیا چون خواننده در ویترین و پیشانی کار قرار می‌گیرد، بیشتر دیده می‌شود؛ همان‌طور که در سینما و تلویزیون هم نام بازیگر بیشتر از نویسنده و کارگردان بر سر زبان‌ها می‌افتد چون مردم نتیجه نهایی یک اثر هنری را مستقیماً از خواننده یا بازیگر دریافت می‌کنند. البته الآن ترانه‌سرا و آهنگساز هم جایگاه خودشان را دارند و مردم فعالیت‌های آن‌ها را دنبال می‌کنند. اخیراً مردم به خاطر تلاشی که ترانه‌سرا‌ها در این سال‌ها انجام داده‌اند، بیشتر از گذشته متوجه اهمیت شعر در یک موسیقی با کلام شده‌اند و هنوز هم در این امر جای پیشرفت وجود دارد.

در پایان یداللهی در مورد اهمیت نمایشگاه مطبوعات در هنر و همچنین اهمیت رسانه در کار هنرمندان چنین تأکید کرد: قطعاً نمایشگاه مطبوعات و رسانه‌ها می‌توانند به کار هنرمندان کمک کنند، به شرط آن‌که اخبار را بی‌طرفانه منعکس کنند. ما باید در کنار مطبوعات زرد، مطبوعاتی داشته باشیم که اخبار فرهنگی و هنری را جدی و تخصصی‌تر دنبال کنند تا به هنر کشور کمک شایانی کرده باشند.

او صحبت‌هایش در مورد رسانه‌ها را این‌گونه به اتمام رساند: در رسانه‌های ما باید فرهنگ‌سازی صورت بگیرد تا مباحث شعر و موسیقی با کلام یا بی‌ کلام به صورت تخصصی‌تر دنبال شده و ظرفیت نقد بالا برود. اگر اساتید این عرصه بیایند و آثار موسیقی را نقد کنند، توجه خواننده‌ها، شعرا و آهنگسازها جلب می‌شود. الآن ظرفیت نقد در جامعه ما بالا نیست و تا یک خواننده یا شاعر معروف مورد انتقاد قرار می‌گیرد، طرفدارانش به صورت متعصبانه رفتار توهین‌آمیزی را شروع می‌کنند که در شأن فرهنگ کشور ما نیست. اگر نقد محترمانه تدوام پیدا کند، آثار تولیدکنندگان رفته‌رفته مطلوب‌تر شده و کیفیت شنونده و مخاطب‌بودن مردم نیز بهتر می‌شود.