به گزارش هنرآنلاین، کارگاه تخصصی تئوری موسیقی با عنوان «آموزش ظرایف و دقایق تئوری موسیقی و هارمونی» زیر نظر وارطان ساهاکیان طی ۲ جلسه در خانه موسیقی برگزار شد. این کارگاه به صورت حضوری و مجازی پذیرای هنرجویان بود.

وارطان ساهاکیان در ابتدای اولین جلسه از این کارگاه گفت: این کارگاه برای رفع اشکال هنرمندان و هنرجویان در بحث‌های تئوریک و ابهام‌ها و اشباه‌های رایج در این زمینه برگزار می‌شود.

این هنرمند قدیمی تئوری موسیقی را با مباحثی از قبیل مبانی و تعاریف فواصل، گام‌ها و آکوردها آغاز کرده و تاکید کرد: نُت‌خوانی صرف را نمی‌توان تئوری موسیقی دانست.

وی سپس به طور مفصل به توضیح اصول اولیه شناخت فواصل و زیرمجموعه‌های آن پرداخت و در حوزه مباحث پایه‌ای تئوری موسیقی را طرح بحث کرد و به رفع اشکال هنرجویان پرداخت. ضمن اینکه ارایه مقدماتی از کنترپوان، ساختار گام نسبی، مفهوم کادانس و کاربردها و انواع آن، ساختار تریوله و کوارتوله و نیم‌پرده‌های کروماتیک و دیاتونیک بخش‌های دیگر این کارگاه آموزشی را تشکیل می‌داد.

بحث بررسی در مورد موسیقی مدال و نقش درجات در انواع آن، ویژگی‌های گام‌ها و آکوردهای بلوز و جز و نیز تقویت حس بداهه از دیگر بخش‌های این کارگاه بود.

ساهاکیان سپس به طور مفصل در مورد مدالسیون و اهمیت و کاربردهای آن و نیز روش ها و اصول آن توضیحاتی ارایه داد.

حاضران در کلاس موضوعاتی از قبیل تقویت دشیفراژ، تقویت آکومپانیمان، تحلیل و آنالیز رپرتوار، قوانین هارمونی برای پیانو، آکوردهای آلمانی فرانسوی و ایتالیایی را دنبال کردند.

ساهاکیان یادگیری تئوری موسیقی را یک امر همیشگی دانست و به هنرجویان توصیه کرد این مبحث را برای گسترده‌شدن مهارت آهنگسازی جدی بگیرند.