سرویس موسیقی هنرآنلاین: در ابتدای مراسم اختتامیه جشنواره موسیقی نواحی ایران، ضمن پخش کلیپی از روند برگزاری دهمین دوره این رویداد موسیقایی در کرمان، استاد علی غلامرضایی از هنرمندان پیشکسوت موسیقی خراسان شمالی قطعاتی برای مخاطبان اجرا کرد.

اولین سخنران برنامه محمدرضا علیزاده مدیرکل ارشاد استاد کرمان بود. او گفت: باید خدا را شاکر باشیم که این برنامه در تلاقی با عید سعید فطر بوده و تشکر فراوان از علی مرادخانی به خاطر حمایت‌های بی‌دریغش باعث پیشرفت این جشنواره شد.

وی افزود: چند ویژگی در جشنواره نواحی امسال وجود دارد که نسبت به دوره قبل دارای تفاوت‌هایی بود و این مرهون شورای سیاست‌گذاری استان و دفتر موسیقی وزارت ارشاد است که واقعاً جشنواره با کیفیتی را برای این دوره رقم زد. البته این قضاوت را باید دوستان هنرمند انجام بدهند. ما امسال سعی کردیم کیفیت امور اجرایی جشنواره را بالا ببریم و در همین راستا هم برون‌سپاری انجام شد که ما به عنوان دولت نقش ناظر داشتیم. از سوی دیگر مشارکت جدی دبیرخانه جشنواره موسیقی نواحی کشور بود که امسال به همت انجمن موسیقی کرمان فعال شد و این نکته بسیار ارزشمندی است. نکته بعدی مردمی بودن جشنواره است که موجب برپایی اجراهای مختلف در شهرهای مختلف استان کرمان شد و جا دارد از همه هنرمندان تشکر و قدردانی کنم که باعث شد ما میزبان یک جشنواره مردمی در سطح استان به همکاری فرمانداری‌ها و شهرداری‌ها باشیم.

او ادامه داد: بالای 35 هزار نفر در مدت این چند روز از جشنواره دیدن کردند که برای من و کرمانی‌ها باعث افتخار است، امیدوارم در دوره بعدی نیز همین موفقیت نصیب ما شود.

بعد از اتمام سخنرانی این مدیرکل، طواق سعادتی از شهر گلستان منطقه ترکمن اجرای خود را به روی صحنه برده و مقام چیلار را اجرا کرد.

احمد صدری دبیر علمی دهمین جشنواره موسیقی نواحی و دومین سخنران برنامه گفت: جای دوست عزیزم فرید سلمانیان در این شب بسیار خالی است. او انسان متفاوتی بود، یادش گرامی باد.

وی افزود: فرهنگ مجموعه هم بسته‌ای از دانش‌های مکتوب است که از نسلی به نسل دیگر منتقل شده. ما وقتی به فرهنگ خودمان پشت کنیم هیچ حرکتی نمی‌توانیم بکنیم اما وقتی به این موضوع توجه بیشتری داشته باشیم و بتوانیم با فرهنگ جهانی گفتگو کنیم می‌توانیم وارد مناسبات جهانی ارزشمندی شویم. ما در این دوره بر آن شدیم که موضوع جشنواره روی موضوع "منظومه خوانی" متمرکز کنیم که به طور حتم واجد مؤلفه‌های فرهنگی و تاریخی است. ما منظومه‌های کهنی داریم که وجوه مختلفی دارند. لذا در این دوره بخش رقابتی ضمن توجه به موضوع منظومه خوانی به موضوع پژوهش نیز توجه ویژه‌ای داشتیم که خوشبختانه با استقبال خوبی بسیار روبه‌رو شد.

او ادامه داد: در این دوره بودجه مالی پایینی داشتیم در نتیجه گروه‌های کمتری را دعوت کردیم، اما این مسئله باعث نشد تا از کیفیت کار کاسته شود. همچنین امسال نسبت به سال‌های گذشته جوانان بیشتری در این فستیوال حضور داشتند و حتی پیشکسوتان نیز برخی برای اولین بار بود که در چنین برنامه‌ای حضور پیدا می‌کردند. امیدوارم توانسته باشیم ارزش واقعی این نوع از موسیقی را به نمایش بگذاریم.

بعد از این سخنرانی، نوبت به اجرای گروه "انوار جام" به سرپرستی ابراهیم تیموری از تربت جام رسید.

فرزاد طالبی سومین سخنران این اختتامیه بود که پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را قرائت کرد.

متن پیام به شرح زیر است:

"بسم الله الرحمن الرحیم

‎هنر فرصتی تعالی‌بخش و پنجره‌ای گشوده رو به گستره وارستگی و آرمان جویی آدمی است. هنر روایت شایستگی‌ها، ارزش‌ها، و هنجارهای والا در جغرافیای وسیع فرهنگ انسانی است. هنر موسیقی نیز از جلوه‌های تلاش و پویش دیرپای مردمان برای روایت شوق‌آفرین زیبایی و کمال است هنری که هزاران سال است به لطافت و تأثیر، راه پیدا و پنهان خود را از میان اقوام و سرزمین‌های مختلف نسل به نسل همچون جویباری آرام و صبور باز کرده و به امروز رسیده است.

‎موسیقی نواحی ایران در این میان تافته‌ای ممتازتر و دلنوازتر بشمار می‌آید ره‌آورد و میراثی کم‌نظیر از تار صداقت، اصالت، و هویت و پود صمیمیت، زیبایی و پویایی و در رنگارنگی از معنا حقیقت و اسطوره. جلوه‌ای که به موسیقی صرف اکتفا نمی‌کند و شعر، نکته، پند و فضیلت را در منشوری از نغمه، نوا، سکوت و تنیده در آیین، رسوم، شادمانه‌ها، سوگواره‌ها و حماسه‌ها، به وسعت رنگین‌کمان اقوام این سرزمین کهن، به گوش همگان می‌رساند. در نقل پیشکسوتان گران‌قدر برنشسته تا نوجویانی مشتاق و ایستاده که در آوا و نوایشان پیام یکتاپرستی صلح و امید را در سایه‌سار هویت و اصالت نجوا می‌کنند.

‎دهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران ضمن توجه دادن به حفظ میراث و گنجینه‌های معنوی این مرز پرگهر، طرحی نو برای نسل امروز و آینده ایران اسلامی ارائه می‌دهند که شاخسار بلند هنر اهالی نجیب این عرصه، هر روز با انگیزه و نشاط بیشتر افق‌های روشن خود را نظاره‌گر خواهد بود. ‎از همه دست‌اندرکاران این رخداد ملی صمیمانه سپاسگزاری می‌کنم."

بعد از قرائت پیام وزیر، گروه "مکریان" از آذربایجان غربی با حضور کریم صالحی، حسن امینی و فرزاد روحانیان به روی صحنه رفته و سپس گروه "تاریک ماه" با حضور حسین نظری و علیشاه جوشن پور از منوجان کرمان برنامه خود را برای مخاطبان اجرا کردند.

در اواسط برنامه، علی مرادخانی معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روی سن آمده و ضمن مرور خاطرات گذشته از جشنواره نواحی گفت: امیدوارم هر ساله این جشنواره نسبت به دوره گذشته‌اش فراگیرتر باشد. باعث خوشحالی است که امسال میزبان هنرمندانی از کشورهای ترکیه و افغانستان بودیم. همچنین حضور نمایندگان دیگر کشورها در این جشنواره باعث افتخار و سربلندی است.

وی افزود: همچنین قرار است برخی از برگزیدگان را به کشورهای دیگر اعزام کنیم. استعداد خوبی در این نوع از موسیقی ما وجود دارد و با افتخار آن را به دیگر کشورها معرفی می‌کنیم. از تمام کسانی که در برگزاری این برنامه نقش داشتند کمال تشکر را دارم.

علی صادقی عضو هیئت داوران دهمین جشنواره موسیقی نواحی بیانیه هیئت داوران این دوره از جشنواره را بعد از سخنرانی معاون امور هنری وزارت ارشاد قرائت کرد.

سپس نوبت به بخش اهدای جوایز رسید.

فهرست هنرمندان برگزیده دهمین جشنواره موسیقی نواحی به شرح زیر است:

بخش پیشکسوتان

حسینعلی قدمی (استان مرکزی)، حبیب‌الله حدادیان (خراسان رضوی)، حق رضا فطری (همدان)، خداداد زنگشاهی (سیستان و بلوچستان)، گلاب علی داوودی (زنجان)، کریم کریمی (خراسان رضوی)، علی غلامرضایی (خراسان رضوی)، طواق سعادتی (گلستان)، گرامی افشار (کرمان)، فیض‌الله قره‌خانی (خراسان رضوی)، هوشنگ کردستانی (کرمان)، حسن امینی (آذربایجان غربی)، موسی ملک حسینی (گلستان)، علی حسین قنبری (گلستان)

بخش پژوهشگران برگزیده

احمد ملکی از آذربایجان غربی، فاروق رحمانی از سیستان و بلوچستان، منوچهر تتری از ایلام، سید احمد حسینی از گلستان، بهمن شریفی از مازندران، محمد عالمی از مازندران

بخش گروه‌ها و هنرمندان برگزیده

علیرضا محولاتی از خراسان رضوی، شهرستان کاشمر، حسن کوهی از سیستان و بلوچستان، شهرستان سرباز (نوازندگان همراه: ابوبکر زرد کوهی، جلال بلوچ زهی، مهدی اصلاح علی‌آبادی از خراسان رضوی، شهرستان قوچان، مظاهر حدادیان از خراسان شمالی شهرستان فاروج، ابراهیم تیموری از خراسان رضوی، شهرستان تربت جام (نوازنده همراه: مصطفی تیموری)، نیما شفیعی از کرمانشاه، شهرستان روانسر (نوازنده همراه: تیمور ویسی)، صفرعلی رمضانی از گیلان شهرستان لنگرود (نوازنده: محمدرضا عشقی)، علی شاه جوشن پور از کرمان، شهرستان منوجان (نوازنده همراه: غلامحسین نظری)، فریدون ایثاری از کرمانشاه (نوازنده همراه: فرزاد بساط پور)، عبدالمجید مرادی و میثم شاعری از گلستان، شهرستان ترکمن صحرا، سید جواد حسینی از گلستان، شهرستان علی‌آباد کتول

بخش پایانی مراسم اختتامیه دهمین جشنواره موسیقی نواحی کرمان اجرای گروه موسیقی از استان لرستان با هنرمندی احسان عبدی پور نوازنده سرنا، حامد فیضیان نوازنده کمانچه و سام ابدالی نوازنده دهل بود.