سرویس موسیقی هنرآنلاین: روز سوم جشنواره موسیقی نواحی ایران در سه بخش نشست‌های پژوهشی، راویان اصالت و پیشکسوتان و اجراهای عمومی با حضور هنرمندانی از بافت، افغانستان، ترکمن صحرا، بوشهر، قوچان، جیرفت و... در سه سالن مجزا در شهر کرمان برگزار شد.

نخست از ساعت 10 تا 12 در سالن سینما تک هتل پارس، موضوع "پژوهش‌های نوین در موسیقی نواحی" توسط مهمان آلمانی جشنواره، دکتر لوتوز دوسردا، بررسی شد و سپس گروه قدمی از ساوه، پایانِ بخش پژوهش را رقم زدند. بهرام جمالی مدیرعامل انجمن موسیقی مهمان تازه وارد این بخش بود که با همراهی فرزاد طالبی مدیرکل دفتر موسیقی و محمدرضا علیزاده مدیرکل ارشاد استان کرمان به تماشای این بخش نشستند.

بعد از یک استراحت کوتاه نوبت به اجرای بخش جنبی رسید.

در این بخش که از ساعت 17 در سالن اجتماعات اتاق بازرگانی برگزار شد، با اجرای فریدون ایثاری، نیما شفیعی، موسی ملک‌حسینی، محمد حسینی و سید جواد حسینی، حسین ربانی، ایمان کریوند، سید زاهد حسینی، مهرداد جعفری، حسنعلی حسینی، صفرعلی رمضانی، محمدحسن کوهی و موسی ملک‌حسینی در بخش راویان اصالت همراه بود و سپس در بخش پیشکسوتان نیز گروه بهمنیار شریفیان، ارسلان طیبی و علی‌حسین قنبری از مازندران روی صحنه رفتند.

بعد از استراحتی کوتاه نوبت به اجراهای عمومی رسید.

از ساعت 20:30 تا 23 نوبت می‌رسد به اجراهای عمومی در فضای باز پارک مادر کرمان با موضوع آزاد. در این قسمت گروه نظرپور از بافت، گروه خلج از افغانستان، گروه قدمی از ساوه، گروه سعادتی از ترکمن‌صحرا، گروه آوای چنگ از منوجان، علی غلامرضایی از قوچان، گروه آوای موج از بوشهر، گروه تربت‌جام و گروه آئین هلیل از جیرفت برنامه خود به روی سن بردند.

مردم برای دیدن هنرمندان موسیقی نواحی در بخش عمومی صبر و حوصله به خرج دادند و نشستند تا شبی به یادماندنی را تجربه کنند. شاید در حدود هزار صندلی چیده شده در فضای بازِ پارک پُر شده بود و بسیاری از مردم هم ایستاده برنامه‌ها را می‌دیدند.

هم زمان با اجراهای پارک مادر کرمان، شهرستان‌های شهربابک، جیرفت، بم و نرماشیر میزبان اجراهای عمومی گروه‌های موسیقی نواحی با موضوع آزاد بودند.

در شهربابک، گروه اخوان از سنندج، گروه قمادین از جیرفت، گروه بوکان و گروه عالمی از مازندران، در جیرفت گروه لرستان، گروه آئین هلیل از جیرفت، عاشیق احد ملکی از آذربایجان و گروه قره خانی از خراسان رضوی، در بم و نرماشیر، گروه میسان از خوزستان، طهماسب برجی از نرماشیر، گروه قره‌خانی از خراسان رضوی و گروه آوات از کرمان روی صحنه رفتند.

مراسم اختتامیه دهمین دوره جشنواره موسیقی نواحی ایران امروز جمعه 9 تیرماه ساعت 20:30 در باغ فتح‌آباد کرمان برگزار می‌شود. در این مراسم نفرات برگزیده بخش رقابتی جشنواره معرفی می‌شوند. برای داوران محدودیتی در زمینه انتخاب نفرات برتر در نظر گرفته نشده و هر تعداد از شرکت‌کنندگانی که از نظر داوران برگزیده جشنواره شوند، جایزه و لوح یادبود خود را دریافت خواهند کرد. همچنین سخنرانی و تجلیل از پیشکسوتان موسیقی نواحی از بخش‌های دیگر مراسم اختتامیه جشنواره نواحی ایران خواهد بود.