گروه مد و لباس هنرآنلاین: الهام براتی، طراح لباس و دانش‌آموخته گرافیک و ارتباط تصویری درباره نیازهای حوزه طراحی برای رسیدن به مرحله برندسازی و موفقیت به هنرآنلاین گفت: چشم‌اندازی که من در حوزه طراحی دنبال می‌کنم، رسیدن به نقطه دارای سبک و امضا بودن است که به عقیده من چنین شرایطی برای هر فرد طراح می‌تواند یک نقطه آرمانی باشد.

او در ادامه افزود: البته که برای رسیدن به این مرحله باید زیرساخت‌هایی وجود داشته باشد که بر اساس آن بتوان برنامه‌ریزی کرد که در شرایط فعلی، دستیابی به چنین نقطه‌ای دشوار به نظر می‌رسد.

او در ادامه با اشاره به جایگاه نظم در روند فعالیت خود بیان کرد: علاقه بسیاری به ایجاد طرح‌های مینیمال دارم و رعایت نظم بصری در نحوه بکارگیری عناصر اثر برایم بسیار مهم است. به عقیده من آنچه همیشه موردتوجه افراد با سلایق مختلف است، سادگی بوده و به همین دلیل به‌هیچ‌عنوان به سراغ سبک‌های اغراق‌شده نمی‌روم.

این طراح لباس تفاوت‌ها را از شروط لازم برای ایجاد رقابت میان برندها برشمرد و گفت: نقش سواد و سلیقه در موفقیت برندها مؤثر است و به عقیده من طراحان باید از نظر هوش، سواد و نوع فکر متفاوت باشند تا بتوان به آینده فعالان این عرصه برای نمایش موفق در سطوح ملی و جهانی امیدوار بود. 

براتی به مسئله خلأهای قانونی در عرصه طراحی مد اشاره کرد و گفت: آنچه امروز به‌عنوان طراحی در کشور ما مطرح شده آن هم جز موارد خاص که متأثر از ایده و تفکر متفاوت برخی افراد است اما در اغلب موارد با آثاری کپی مواجه هستیم که به‌مرور، نظر مخاطبان را هم دیگر به خود جلب نمی‌کند که البته کپی طرح و تکرار ایده دیگران، راهی جز به بن‌بست نخواهد برد.

این طراح لباس، توجه به پیامدهای جای خالی قانون کپی‌رایت را در کشور ضروری دانست و گفت: با توجه به شرایط کنونی و آنچه در بازار مد و پوشاک کشور ملهم از نمونه‌های موفق خارجی و گاه داخلی به چشم می‌خورد، حتی اگر همین امروز هم قانون کپی‌رایت در ایران وضع شود تا زمان پذیرش آن از سوی طراحان به زمان بسیار زیادی نیاز است.

براتی در  پایان بر لزوم تخصص گرایی در حوزه مد و لباس تأکید و تصریح کرد: همچنان در بسیاری از بخش‌ها از تولیدی و کارخانه‌ها گرفته تا مزون‌ها و حتی بخش علمی و دانشگاهی، بسیاری از افراد در جای خود نایستاده‌اند و چه‌بسا بر اساس چنین تجربه‌ای است که خیلی‌ها بدون فوت وقت با اتمام تحصیلات خود به سراغ شغلی می‌روند که هیچ ارتباطی با رشته تحصیلی‌شان ندارد.