سرویس مد و لباس هنرآنلاین: بنفشه همتی طراح جواهر، مجسمه‌ساز و مدرس دانشگاه درباره روند فعالیت‌های خود به خبرنگار هنرآنلاین گفت: از سه سال پیش، طراحی مجموعه جدیدی از جواهرات را آغاز کرده بودم که طی آن، رویکرد متفاوتی نسبت به مجموعه‌های پیشین داشتم و جواهراتم از کارکرد سنتی برای بدن برخوردار نبودند که البته به دلیل شیوع ویروس کرونا در سال جاری، امکان نمایش به آن فراهم نشد.

همتی در ادامه به آغاز یک جریان پژوهشی از بالغ بر دو سال پیش در زمینه فلسفه، هندسه و هنر اشاره کرد و گفت: کرونا فرصتی را مهیا کرد که تمرکز بیشتری را روی این موضوع معطوف سازم چرا که مسئله هندسه، همواره برایم یک دغدغه عملی بود و در حال حاضر، تبدیل به یک فعالیت نظری جدی در حوزه پژوهش شده است.

او تصریح کرد: هندسه بدون فلسفه برایم معنا ندارد و از آنجا که در مقطع دکترا نیز در زمینه فلسفه هنر تحصیل کرده‌ام، همواره طراحی بدون توجه به فلسفه برایم قابل تصور نبوده و نیست.

همتی درباره جدیدترین فعالیت‌های خود در حوزه طراحی و ساخت مجسمه نیز به حضورش در هشتمین دوسالانه مجسمه اشاره کرد و گفت: با اثری در ابعاد دو متر و چهل سانتی متر در ۱۷۰ سانتی متر در این رویداد حضور دارم.

همتی در ادامه به نقد شرایط حاکم بر بخش دانشگاهی مرتبط با حوزه طراحی زیورآلات و جواهرات پرداخت گفت: مؤسسات و دانشگاه‌هایی که به تدریس درباره این رشته می‌پردازند غالباً ضعیف عمل می‌کنند و رویکرد علمی در این حوزه وجود نداشته و با توجه به لزوم ورود رویکرد سیستماتیک به طراحی جواهرات در نظام عالی آموزش، این روزها به تدریس این سرفصل دانشگاهی در دانشگاه‌ها مشغول هستم.

این طراح جواهر، مجسمه‌ساز و مدرس دانشگاه درباره تأثیر شیوع ویروس کرونا بر فعالیت‌های هنری او اذعان داشت: به هر روی، کرونا شرایطی را به وجود آورده که بسیاری از فعالیت‌ها و کسب و کارها، تحت الشعاع قرار گرفته‌اند اما از سوی دیگر فرصت‌هایی برای من به وجود آمد که به برخی برنامه‌هایم همچون ایجاد قابلیت فروش آنلاین در سایت بپردازم، بیش از دو هزار نمونه از آثارم را عکاسی کردم و مورد بعدی، پرداختن به بحث هویت بصری برندم بود که در این مسیر حتی لوگو را مورد بازنگری قرار دادم که البته نمونه جدید هنوز لانچ نشده است.

همتی در ادامه به ارائه توضیحاتی درباره جواهر معاصر و جواهرات دیزاین شده پرداخت و گفت: نشستی در دانشگاه تهران داشتیم با عنوان جواهرسازی معاصر که من اساساً با این عنوان مشکل داشتم چرا که جواهرسازی، نمایانگر یک رویکرد سنتی است و ما در حقیقت با دو اطلاح جواهر معاصر و جواهرات دیزاین شده در این عرصه مواجه هستیم.

او افزود: جواهر دیزاین شده می‌تواند معاصر و آوانگارد باشد که در این میان، جواهرات دیزاینری به دو بخش تقسیم می‌شوند؛ جواهراتی با رویکرد کلاسیک که حتی در برندهای خیلی معروف دیده می شوند و رویکرد دیگر مرتبط با مقوله دیزاین است.

همتی بیان کرد: درباره جواهر معاصر دو فاکتور اساسی وجود دارد که یکی به انتقال مفهوم و دیگری به پرسش‌گرفتن لزوم استفاده از متریال قیمتی اختصاص دارد. نکته مهم دیگر در جواهر معاصر و دیزاین این است که مفاهیم دیگر مانند ارگونومی در جواهر معاصر، اولویت‌های اول یا دوم نیستند اما وقتی ما با یک رویکرد دیزاین به جواهر نگاه می‌کنیم، علاوه بر فرم، ارگونومی را هم مورد توجه قرار می‌دهیم.

او در خاتمه گفت: به زعم من، دیزاین یعنی حل مشکل و وقتی به گسترش مواد فکر می‌کنیم، هر چه بیشتر و بیشتر از ارگونومی فاصله می‌گیریم، به مفهوم جواهر معاصر نزدیک می‌شویم که در این راستا معدودند افرادی که به این حوزه ورود کرده‌اند.