به گزارش هنرآنلاین به نقل از ایسنا مراسم اختتامیه نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها با حضور غلامعلی حداد عادل (نماینده مجلس)، حسین انتظامی (معاون مطبوعاتی) و حسین نوش آبادی (سخنگوی وزیر ارشاد) در سالن مصلی تهران برگزار شد.

این مراسم در غیاب وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد. او عصر روز پنجشنبه به قم سفر کرده بود تا با تعدادی از مراجع تقلید دیدار کند. در این مراسم به پخش صحبت‌هایی از علی جنتی درباره نمایشگاه مطبوعات که در مراسم افتتاحیه عنوان کرده بود، بسنده شد.

مراسم اختتامیه نمایشگاه مطبوعات در حالی از ساعت 16 امروز در سالن طبقه دوم شبستان اصلی مصلای تهران آغاز شد که بازدید از نمایشگاه تا ساعت 20 امروز ادامه دارد. اجرای مراسم اختتامیه را سید محمدرضا حسینیان عهده‌دار بود. اظهارنظر حدادعادل درباره دستگیری روزنامه‌نگاران غلامعلی حداد عادل سخنران اصلی مراسم اختتامیه نمایشگاه مطبوعات بود که رکورد سه بار حضور در مراسم اختتامیه را ثبت کرد. رییس فراکسیون اصولگرایان مجلس با اشاره به خبر دستگیری چند نفر از روزنامه‌نگاران گفت: ما نمی‌توانیم اظهارنظر کنیم و باید از قوه قضاییه بخواهیم که هوشمندانه و دقیق رسیدگی کند.

غلامعلی حدادعادل با اشاره به خبری که طی روزهای اخیر مبنی بر دستگیری چند نفر از روزنامه‌نگاران منتشر شده است ، تصریح کرد: براساس این خبر گفتند که خارجی‌ها در این موضوع برای آنها طمع بسته و برنامه‌ای داشته‌اند . این نکته ممکن است سوالی را برای برخی‌ها ایجاد کند طبیعی است که هیچ‌کس دوست ندارد شخصی دستگیر، زندانی و متهم شود. بنده هم از نفس این‌که چنین اتفاقی افتاده باشد، استقبال نمی‌کنم و خوشحال نیستم.

او افزود: شرایط کشور در منطقه و جایگاهی که دارد به لحاظ حق‌طلبی و مخالفت با سیاست‌های سلطه‌طلبانه رژیم صهیونیستی باعث شده ایران از جایگاه و وضعیت خاصی برخوردار باشد و دشمنان از این موضوع راضی نیستند، لذا فکر و برنامه دارند. نماینده مردم تهران در مجلس گفت: ما چنین وضعیتی را قبل از بیست‌و هشت مرداد‌ماه آن سال‌ها هم شاهد بودیم اگر گزارش‌های آن روز را بخوانید متوجه می‌شوید که هر موقع که می‌خواستند کاری کنند به سمت روزنامه‌نگاران می‌رفتند.

حداد عادل خاطر نشان کرد: این‌که چنین اتفاقی افتاده یا نه و چه کسی مسوول است به نظر می‌رسد نمی‌توانیم اظهارنظر کنیم و باید از قوه قضاییه بخواهیم هوشمندانه و دقیق رسیدگی کند. اگر واقعا این اتهامات مستند است مطابق قانون رسیدگی کنند و اگر نه رفع اتهام و اعاده حیثیت شود.

رییس فراکسیون اصولگرایان مجلس همچنین با اشاره به عدم حضور برخی رسانه‌ها در نمایشگاه مطبوعات گفت: از معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد درخواست می‌کنم که با دوستانی که در نمایشگاه شرکت نکرده‌اند صحبت کرده و دلایل‌شان را بشنوند و یا حتی می‌شود مناظره‌ای برگزار کرد، برگزار کنند تا اگر گلایه‌ای دارند هم آنها مطرح کنند و هم صحبت‌های معاونت مطبوعاتی را بشنوند و نهایتا توضیحات به اطلاع مردم برسد. مردم خود داوری خواهند کرد . اگر وزارت ارشاد متوجه شد حرف حقی است در برنامه‌های سال آینده رعایت کند و اگر غیر از این باشد مساله روشن می‌شود.

حداد عادل در ادامه با بیان این‌که برای سومین سال است که در مراسم اختتامیه نمایشگاه مطبوعات حضور دارم، گفت: اخیرا فرهنگستان زبان و ادب فارسی با وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی همکاری را در خصوص زبان مطبوعات آغاز کرده است که قصد داریم این همکاری‌ها را ادامه و گسترش دهیم. وی با بیان این‌که دلبستگی به زبان فارسی فراجناحی است، اظهار کرد: انتظار ما از رسانه‌ها در درجه اول رعایت قوائد درست نویسی و توجه به خط فارسی است که در همین راستا رسانه‌هایی را که این دستور زبان فارسی را رعایت می‌کنند از آنها با بررسی‌های لازم تقدیر به عمل می‌آید.

نماینده مردم تهران در مجلس همچنین اظهار کرد: فرهنگستان زبان و ادب فارسی آمادگی دارد تا دوره‌های مناسب آموزشی نگارش و آشنایی با رسم‌الخط را برای مطبوعات برگزار کند. حداد عادل همچنین تصریح کرد: معتقدم وضع رسانه در کشور ما شاخصی است برای نشان ‌دادن وضع و درجه آزادی جامعه که از اهداف اصلی و اولیه انقلاب اسلامی بوده است.

او افزود: همچنین وضع مطبوعات نشانه و آیینه توجه جامعه به عقلانیت، تفکر و اندیشه است. همچنین رسانه شاخصی است برای قانون‌مداری چون آزادی بدون قانون‌مداری مفید نخواهد بود. در واقع رسانه‌ها شاخص گفتمان‌های رایج در جامعه هستند و از بررسی طیف مطبوعات می‌توانیم گفتمان‌های رایج در آنها را ارزیابی و همین‌طور دیدگاه‌های احزاب و جریانات سیاسی را درک کنیم.

تاکید انتظامی بر قانون انتشار آزاد اطلاعات

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم اختتامیه بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها طی سخنانی کوتاه خاطرنشان کرد: از همه رسانه‌ها که طی این مدت یک هفته، فعالیت‌هایشان را ارائه دادند و نهایت تلاش‌شان را کردند تشکر می‌کنم و امیدوارم با پایان این نمایشگاه رسانه‌ها همچنان بدرخشند. معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین گفت: نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها صاحب اصلی‌اش خود مطبوعات و رسانه‌ها هستند و من صرفا به خاطر رعایت ادب و عرض خیرمقدم به مهمانان سخنرانی کوتاهی می‌کنم.

او همچنین گفت: طی این یک هفته که نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها برپا بود و گردهمایی سالانه رسانه را داشتیم، فرصتی بود برای اینکه رسانه‌ها هم مخاطبان خود را از نزدیک ببینند و بازخوردهایشان را مشاهده کنند و هم اینکه فرصتی برای تقدیر و قدردانی مسئولان کشور برای فعالیت یک ساله رسانه‌ها بود. انتظامی در ادامه به سیاست دو سال اخیر برای برپایی نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها اشاره کرد و گفت: سیاستی که طی دو سال اخیر داشتیم این بود که در اموری که جنبه تصدی‌گرایانه دارند تا حد امکان به نفع صنوف و رسانه‌ها عقب‌نشینی شود. همچنین یکی از ویژگی‌های مراسم امروز که به همت فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی انجام می‌شود، قدردانی از رسانه‌هایی است که به زبان فارسی به عنوان یک گوهر و سرمایه اصلی توجه می‌کنند؛ زبان و ادبیات فارسی در جامعه هم جنبه هویت‌بخشی و امنیت‌بخشی دارد.

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه سخنرانی‌اش از غلامعلی حدادعادل برای سه بار حضور در مراسم اختتامیه بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها تشکر کرد. او در ادامه صحبت‌هایش گفت: این امید را داشته باشید که تلاش کنیم این سرمایه را جدی‌تر حفظ کنیم. انتظامی همچنین در بخش پایانی سخنرانی‌اش خاطرنشان کرد: نکته پایانی که می‌خواهم در مراسم اختتامیه به آن اشاره داشته باشم مرتبط با شعار امسال نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌هاست که در زمینه پاسخ مسئولانه است. به نظرم در این زمینه هیچ فرآیندی بهتر و موثرتر از اجرای قانون انتشار و دسترسی آزاد به مطبوعات نیست؛ بنابراین آن چیزی که حق و تکلیف را برای شهروندان ایجاد می‌کند آن است که هم دستگاه‌های حاکمیتی و هم حتی بخش‌های خصوصی موظف هستند تا به شکل عام این اطلاعات را منتشر کنند تا از این طریق با ایجاد شفافیت بتوانیم به جنگ فساد برویم.

معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان اظهار کرد: برای رسانه‌ها اجرای این قانون یک کارویژه جدی است که باید به آن توجه شود. باز هم در پایان برای همه رسانه‌ها آرزوی موفقیت می‌کنم و امیدوارم همچنان بدرخشند.

انتخاب برترین‌های نمایشگاه توسط تشکل‌های صنفی

وکیلی - رییس انجمن صنفی روزنامه‌های غیردولتی - با بیان این‌که از اتمام این نمایشگاه هم خوشحال و هم ناراحت است، اظهار کرد: خوشحالم برای این‌که یک هفته در جمع خانواده مطبوعات حضور داشتیم و ناراحتم به این دلیل که دوره این دیدار کوتاه به اتمام رسید.

وکیلی با بیان این‌که لحظه‌شماری می‌کنیم تا سال آینده همین موقع با نشاط‌ تر و با شکوه‌تر بار دیگر همدیگر را ملاقات کنیم، خاطرنشان کرد: امسال نمایشگاه مطبوعات از لحاظ کیفی و کمی متفاوت‌تر از سال‌های گذشته بود اگرچه تعداد جدیدی در این مهمانی خانوادگی حضور داشتند، اما از حضور تعدادی از دوستان خوب قدیمی‌مان نیز محروم بودیم.

رییس انجمن صنفی روزنامه‌های غیردولتی با بیان این‌که عدم حضور این رسانه‌ها در نمایشگاه مطبوعات برای خودم نیز غیرقابل هضم است، افزود: برداشت شخصی من این است که نمایشگاه مطبوعات پیش از آنکه فرصت مناسبی برای موافق‌ها باشد می‌تواند فرصت مناسبی برای مخالف‌ها باشد تا نظراتشان را بیان کنند.

او همچنین خاطرنشان کرد: از دیگر رویکردهای متفاوت نمایشگاه امسال این بود که خوشبختانه شاهد گام‌هایی برای رهایی حوزه‌های تصدیگری و عقب‌گذاشتن بخش دولتی در حوزه مطبوعات بودیم که تجلی این گام بزرگ در حوزه‌های زیادی خودش را نشان داد. رییس انجمن صنفی روزنامه‌های غیردولتی با اشاره به طرح رتبه‌بندی خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های اطلاع‌رسانی اظهار کرد: اکنون به جای آنکه این طرح توسط دولت با شاخص‌های یک طرفه اجرا شود مسوولیت آن برعهده انجمن‌ مدیران غیردولتی گذاشته شده است.

وکیلی متذکر شد: برای اولین‌بار طرح رتبه‌بندی خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های اطلاع‌رسانی انجام شده است که ظرف روزهای آینده نتیجه آن بر روی سایت معاونت امور مطبوعاتی قرار خواهد گرفت.

او بار دیگر بر روی تفاوت‌های بیست‌ویکمین نمایشگاه مطبوعات با سال‌های گذشته توضیح داد: یکی‌دیگر از این تفاوت‌ها واگذاری تصمیم‌گیری در حوزه نمایشگاه مطبوعات به تشکل‌های مدیریتی بود که به همین منظور در حوزه سیاست‌گذاری نمایشگاه تشکل‌های صنفی حضور داشتند. رییس انجمن صنفی روزنامه‌های غیردولتی خاطرنشان کرد: از مجموع سیاست‌هایی که در این نمایشگاه توسط تشکل‌های صنفی اجرا شد، می‌توان به تخفیف‌های ویژه برای بخش خصوصی (50 درصد) و استان‌ها (75 درصد) اشاره کرد.

وکیلی با اشاره به برترین‌های نمایشگاه مطبوعات امسال افزود: انتخاب برترین‌های نمایشگاه نیز توسط مسوولین تشکل‌های صنفی انجام شد. رییس انجمن صنفی روزنامه‌های غیردولتی با اشاره به ثبت‌نام الکترونیکی رسانه‌های حاضر در نمایشگاه مطبوعات توضیح داد: این کار نیز یک گام مهم در نمایشگاه امسال به حساب می‌آید. جانمایی غرفه‌ها بدون دخالت انسانی انجام شد که این خود نشانه‌ای است از برقراری عدالت. ممکن است برخی از رسانه‌های حاضر از جای انتخابی‌شان راضی نبوده باشند، اما به هرحال این هزینه شفافیت در انتخاب بدون حضور انسانی است.

وکیلی در پایان، نمایشگاه مطبوعات امسال را آرام‌تر، اخلاق مدارتر و خانواده‌پذیرتر از سال‌های گذشته ارزیابی کرد و گفت: امیدواریم این زمینه‌ساز فضایی مناسب برای آغاز انتخابات مجلس در اسفند‌ماه سال جاری باشد.

برترین‌های نمایشگاه مطبوعات

آیین اختتامیه بزرگ‌ترین تجمع رسانه‌ای سال با انتخاب خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به عنوان غرفه برتر در بخش خبرگزاری‌ها به کار خود پایان داد.

در مراسم اختتامیه بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها، اسامی برترین غرفه‌های نمایشگاه معرفی شد که طی آن ایسنا عنوان برترین غرفه در بخش خبرگزاری‌ها را به خود اختصاص داد؛ این جایزه به علی متقیان، مدیر عامل ایسنا اهدا شد.

اسامی غرفه‌های برتر در حوزه‌های ٩ گانه بیست‌ویکمین نمایشگاه مطبوعات به شرح زیر است:

بخش نشریات محلی و استانی /صفای سخن

بخش عمومی و خانواده/چهار فصل

بخش دین و اندیشه/به طور مشترک خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا) و خبرگزاری حوزه

بخش فرهنگی - هنری/پایگاه خبری شادشو

بخش آموزشی تخصصی/پایگاه خبری وبدا

بخش سیاسی - اقتصادی/مهرنامه

بخش موسسات مطبوعاتی/اصفهان امروز

بخش روزنامه‌ها/شهروند

بخش خبرگزاری های عمومی /خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

همچنین در میان ادارات کل ارشاد استان‌ها، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان حائز بیشترین امتیاز و غرفه برتر ادارات کل ارشاد استان‌ها شناخته شد.