به گزارش هنرآنلاین، حسین انتظامی، معاون امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در آغاز نشست خبری بیست‌ودومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها، این نمایشگاه را بهترین فرصت برای ارزیابی رسانه ها و ارتباط گرفتن آنها با مخاطبانشان دانست و گفت: در حدود ۶۲۰ غرفه در بخش های مختلف از جمله شامل دین و اندیشه، سیاسی و اقتصادی، خانوادگی، رسانه های مکتوب و رسانه های مجازی در مصلی تهران برپا شده است که بیش از ۸۰۰ رسانه را در خود جای داده است و در این دوره و در بخش موسسات مطبوعاتی ۲۳ غرفه، در بخش رسانه‌های استانی و منطقه ای ۶۵ غرفه، در بخش تشکل های مطبوعاتی ۸ غرفه، در بخش کسب و کار مرتبط با رسانه ها ۲۰ غرفه، در بخش روابط عمومی دستگاه ها ۷ غرفه، در بخش ادارات کل ارشاد استان ها و خانه های مطبوعات استانی که نشریات استان ها را نمایندگی می کنند، ۳۱ غرفه، در بخش نشریات دانشجویی ۲ غرفه (یک غرفه مربوط به نشریات زیرمجموعه وزارت علوم و یک غرفه مربوط به نشریات زیرمجموعه دانشگاه آزاد)، در بخش روزنامه ها ۴۰ غرفه، در بخش خبرگزاری ها ۱۳ غرفه، در بخش رسانه‌های حوزه دین و اندیشه ۲۳ غرفه، در بخش رسانه های فرهنگی و هنری ۸۶ غرفه، در بخش رسانه های سیاسی و اقتصادی ۹۴ غرفه، در بخش رسانه های آموزشی و تخصصی ۹۹ غرفه، در بخش رسانه های عمومی و خانواده ۷۹ غرفه و در بخش رسانه های حوزه کودک و نوجوان ۱۱ غرفه دایر شده اند.

برپایی نشست های حرفه ای و تخصصی در ارتباط با موضوع رسانه 

او در ادامه با اشاره به اینکه نشست های حرفه ای و تخصصی در ارتباط با موضوع رسانه ها در ایندوره از نمایشگاه برگزار می‌شود بیان کرد: البته بخش قابل توجهی از این نشست ها را، خود رسانه ها عهده دار شده اند و محل برگزاری این نشست ها و همچنین تالارهای گفتگو با محوریت ستاد نمایشگاه در اختیار رسانه ها قرار می گیرد. در بخش رسانه های داخلی این کارگاه ها با حضور استادان ارتباطات و پیشکسوتان حوزه رسانه برگزار می شود ضمن اینکه ما امسال میهمانان خارجی هم داریم که عمدتا روزنامه نگاران بین المللی هستند که با هدف معرفی رسانه های متبوعشان و گسترش تعاملات رسانه‌ای با رسانه های ایران در این نشست ها حضور پیدا می‌کنند.

"شفافیت و صداقت"؛ شعار نمایشگاه بیست و دوم

معاون امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت ارشاد به شعار نمایشگاه بیست و دوم مطبوعات یعنی "شفافیت و صداقت" اشاره و تصریح کرد: این شعار با تاکید بر اینکه برنامه ریزی امور مربوط به نمایشگاه توسط شورای نمایشگاه متشکل از روسای شورای تشکل های مدیریتی مطبوعات و نمایندگان معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد صورت گرفته است و در تداوم و تکمیل شعارهای نمایشگاه مطبوعات در دوره های قبل انتخاب شده است. ما به عنوان اصحاب رسانه باید طالب شفافیت از سوی دولت باشیم هر میزان شفافیت افزایش پیدا کند، راه و روش مبارزه بنیادین با فساد، گشوده تر می شود. ضمن اینکه این مسئله به توسعه مردم سالاری و ایفای حقوق شهروندی در جامعه کمک می کند و همچنین هزینه نظارت ها را کاهش می دهد. متقابلا از رسانه ها انتظار می رود با نظر قرار دادن اخلاق حرفه‌ای، نسبت به پیگیری حقوق مردم و بهره گیری از شفافیت، رفتاری صادقانه داشته باشند.

او گفت: دولت با اجرای قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، نشان داده که عملا حامی شفافیت در رسانه هاست و انتخاب شعار نمایشگاه نیز در همین زمینه بوده است. همه دستگاه های کشور نیز باید از این ظرفیت رسانه ها در نظارت همگانی استفاده کنند.

رونمایی از  کتاب "حقوق جهانی ارتباطات" در حاشیه نمایشگاه

انتظامی در ادامه از رونمایی از یک کتاب منتشر نشده از زنده یاد پروفسور کاظم معتمدنژاد با عنوان "حقوق جهانی ارتباطات" طی مراسمی در نمایشگاه امسال خبر داد.

او افزود: بیست‌ودومین نمایشگاه مطبوعات روز جمعه هفته جاری چهاردهم آبان ماه آغاز به کار می کند، اما آیین رسمی گشایش نمایشگاه شنبه ۱۵ آبان برگزار می شود.

تقدیر از رسانه‌های برتر در مراسم اختتامیه

انتظامی ادامه داد: در آیین اختتامیه نمایشگاه از پنج رسانه که در راستای پاسداشت زبان فارسی گام برداشته اند، در حوزه های روزنامه های سراسری، روزناهمه‌های استانی و منطقه ای، روزنامه های ورزشی، خبرگزاری ها و پایگاه های خبری تقدیر می‌شود.

او همچنین از برگزاری ۳ نمایشگاه عکس با عناوین ایران در سال هایی که گذشت، محیط زیست ایران و ایران و کره جنوبی در ایام برگزاری نمایشگاه امسال در مصلی خبر داد.

نهایی شدن نظام‌نامه نمایشگاه مطبوعات 

 معاون امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت ارشاد در ادامه با اشاره به نهایی شدن نظام‌نامه نمایشگاه مطبوعات گفت: در این نظام‌نامه هم مقررات حاکم بر نمایشگاه مشخص و اعلام شده است و هم ضوابط انتخاب غرفه های برتر، به این ترتیب که رسانه هایی که این نظام‌نامه را رعایت کنند، ضمن تجلیلی مختصر در آیین اختتامیه، از تسهیلات اجاره غرفه برای دوره بعدی نمایشگاه برخوردار خواهند شد همانطور که رسانه هایی که در دوره قبلی برگزیده شده بودند، از این تسهیلات در ثبت نام برای شرکت در نمایشگاه امسال، بهره‌مند شدند.

رسانه‌های خارجی در بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات غرفه‌ای ندارند

انتظامی درباره حضور رسانه های خارجی در نمایشگاه بیست و دوم مطبوعات گفت: رسانه های خارجی غرفه ندارند اما مهمانان خارجی که در واقع همان روزنامه نگاران بین المللی هستند، در فضایی که اداره کل رسانه های خارجی وزارت ارشاد تدارک دیده است، حضور خواهند داشت. در حقیقت نمایشگاه مطبوعات برای ارائه توانایی های رسانه های داخلی برپا می شود. طبیعتا ما در بیست‌ویک دوره گذشته، رشد کمی و کیفی را از این جهت در رسانه ها شاهد بوده ایم. لذا زمانی که از برگزاری بین المللی نمایشگاه سخن می گوییم طبیعتا باید نسبت رسانه هایی که در آن نمایشگاه شرکت می کنند، در قیاس با رسانه های داخلی قابل توجه باشد. البته ما باید تراز نمایشگاه را به این سمت ببریم، اما به هر حال با دعوت از دو یا سه رسانه خارجی، نمی توانیم مدعی بین المللی شدن نمایشگاه شویم.

انتظامی هدف از افتخار به شیوه الکترونیکی را برای ثبت نام در این دوره از نمایشگاه مطبوعات، دوری از تبعیض و جلوگیری از به وجود آمدن آن عنوان کرد و گفت: ما در راستای شفافیت، حتی ناگ های مربوط به زمان جانمایی رسانه ها را هم منتشر کردیم، در حالی که خودتان اذعان دارید که در دوره هایی از نمایشگاه که قبلا برگزار می شد، این کار یعنی جانمایی غرفه ها و فضا دادن به رسانه ها توسط ستاد نمایشگاه انجام می شد که این مسئله همیشه گله گذاری هایی را از سوی رسانه ها به دنبال داشت چراکه جلوی آن تبعیض را نمی گرفت.

بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات از ۱۴ تا ۲۱ آبان ماه همه روزه از ساعت ۹ صبح تا ۸:۳۰ شب در مصلای بزرگ امام خمینی برپا است.