به گزارش هنرآنلاین، حجت‌الاسلام محمد قمی سه‌شنبه- ۳۰ آبان ماه- در آیین گشایش «کارستان بهارستان» که با حضور معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهوری برگزار شد، اظهار داشت: این فرهنگ بر هر ظالمی می‌تازد و از هر مظلومی دفاع می‌کند. امروز اگر خلاقیت هنری در این راستا قرار نگیرد در مسیر واقعی اش نخواهد بود.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با بیان این‌که به اندازه‌ای که کودک فعال است می توان کار فرهنگی کرد، گفت: برای این مردم و ملتی که مشخصه و ویژگی معتبر بودنشان در طول تاریخ، غنای فرهنگی‌شان است، یکی از ویژگی‌های این فرهنگ غنی بازدارنده نبودن آن است و این فرهنگ سبب حرکت است.

وی با اشاره به نوآوری‌ها در حوزه فرهنگ و هنر گفت: این نوآوری‌ها هیچ منافاتی با روح فرهنگ ما برای این که در مسیر دفاع از مظلوم و تاختن بر ظالم حرکت کند، ندارد.

قمی با تاکید بر ضرورت تولیدات در حوزه کودک و نوجوان اظهار داشت: به اندازه‌ یک کودک فعال می توان کار فرهنگی کرد. امیدواریم محصولات و آثار، راه خودشان را در مسیر مواجهه‌های بین‌المللی باز کنند و این فرهنگ را تا حدی غنی کنند تا قابلیت جهانی شدن داشته باشد.

کودک و نوجوان باید اصلی‌ترین نقطه تمرکز فعالان فرهنگی کشور باشد

همچنین رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی درباره تمرکز بر حوزه کودک و نوجوان گفت: این حوزه، یکی از نقاط غفلت سال‌های اخیر ماست. کودک و نوجوان باید به نوعی اصلی‌ترین نقطه تمرکز فعالان فرهنگی کشور باشد.

محمدمهدی دادمان اظهار داشت: ماموریت ما در حوزه هنری انقلاب اسلامی این است که این حوزه تبدیل به بستری برای شبکه سازی، رشد و کنشگری هسته‌های فرهنگی و هنری شود؛ هسته فرهنگ و هنر از نظر و فهم ما یک هویت جمعی است که حول یک ایده نوآورانه ای شکل گرفته و می تواند مساله واقعی را در جهان فرهنگ و هنر حل کند.

وی ادامه داد: هسته هنری، وابسته به سازمان ها، ادارات، مجموعه ها و ساختارها نیست و خود را لزوما منفک از ساختارها نمی کند اما خود را وابسته نکرده و با استقلال هویتی، با چشمه جوشان نیروی انسانی تلاش می کند جریانی را با خلق محصول و ایده ای که دارد در فضای عمومی جامعه ایجاد کند و پیش ببرد.

کارستان2

دادمان گفت: مجموعه کارستان بهارستان از نظر حوزه هنری محیطی برای رشد و پرورش هسته های فرهنگی و هنری ماست و می تواند امتداد این ایده باشد و به ایده محوری در ماموریت و تحول حوزه هنری کمک کند و پیش برود.

وی با بیان این که زیست بوم تولید و مصرف فرهنگی در کشور هنوز به صورت کامل شکل نگرفته است افزود: تولید و مصرف فرهنگی مقوم حوزه های فرهنگی و هنری و اصلاح گر آسیب ها و معایب جمعی ما و تقویت کننده نقاط قوت مجموعه این جامعه است. مصرف و تولید فرهنگی که باید ناظر به آن تولید، شکل بگیرد فردای ایران را می سازد اما هنوز چرخه کامل و بالغی شکل نگرفته است.

دادمان اظهار داشت: در برخی نقاط به نوعی با زمینه های انحراف و عدول و نیز نقصان روبه رو هستیم. کارستان بهارستان باید به عنوان یک ضلع خود را متعهد به نقش آفرینی در ساخت و توسعه زیست بوم تولید و مصرف فرهنگی بداند.

وی خاطرنشان کرد: این مجموعه یک مرکز نوآوری با ویژگی های معمولی که گفته می شود نیست بلکه می تواند بستری برای شبکه شدن تیم هایی که در آن چرخه تولید و مصرف فرهنگی حاضر شدند باشد و از آنها پشتیبانی کند و در پیوند اینها و رسیدن به راهکار نوآورانه و خلاقانه برای کامل کردن حلقه های مفقوده زیست بوم تولید و مصرف فرهنگی و بین فعالان این حوزه باشد. امید است کارستان بهارستان هم بتواند در ساخت بستر رشد، ارتباط و کنشگری موثر باشد.

دادمان درباره تمرکز بر حوزه کودک و نوجوان گفت: این عرصه، یکی از نقاط غفلت سال های اخیر ماست. کودک و نوجوان به نوعی اصلی ترین نقطه تمرکز فعالان فرهنگی کشور باید باشد. نسل فردای ما، بی پناه مورد تهاجم گسترده قرار گرفته اند. در لایه های فکری، فرهنگی، رسانه ای، سبک زندگی، کمتر برای این ها تدبیر می شود و این که متناسب با ذائقه و نیازشان محصول متناسبی وجود داشته باشد باید اولویت همه ما باشد.

وی افزود: در حوزه هنری، موضوعات مربوط به کودک و نوجوان را تلاش کردیم به عنوان اولویت مخاطب انتخاب کنیم. تلاش ما بر این بوده که در زنجیره تولید محصول فرهنگی از حوزه کتاب گرفته تا حوزه فیلم، سریال و پویانمایی هم در توسعه کمی و هم در عمق دهی کیفی تمرکز کنیم.

دادمان گفت: امید است این مجموعه بستر شکل گیری هسته هایی باشد که بر تولید محصول یا خدمت فرهنگی و هنری برای کودکان و نوجوانان ایرانی و غیر ایرانی تمرکز کرده اند.

رییس حوزه هنری افزود: در کنار این، مرکز نوآوری فرهنگی عمومی کشور یکی از قدیمی ترین مراکز نوآوری کشور را خواهش کردیم تمرکز فعالیتی خود را بر روی تیم های فعال در حوزه کودک و نوجوان قرار دهد. امیدواریم این زنجیره پیوسته ای از فعالیت ها کمک کند چرخه تولید و مصرف کالا، محصول و خدمت فرهنگی هنری برای کودکان و نوجوانان شکل گیرد تا یک مرحله جهش و ارتقای محسوس را مشاهده کنیم.

کارستان1

سیدامیرحسین چاووشی مدیرعامل مجموعه کارستان بهارستان هم گفت: برای این مجموعه از روز اول یک شرکت سهامی خاص تعریف شد و به نوعی از اقمار حوزه هنری محسوب می‌شود.

وی افزود: این پروژه عقبه یک ساله‌ای داشته که اجرا نشد. در پاسخ به این مسائل و مطالعات از بین تمام راه‌حل‌ها با توجه به مزیت نسبی تصمیم گرفتیم در لایه زیرساخت و تجهیز فعال شویم.

چاووشی هدف از ایجاد مجموعه کارستان بهارستان را تقویت تجهیز زیرساخت های نوآوری در حوزه‌های فرهنگی، رسانه‌ای و هنری اعلام کرد و افزود: ما شتاب‌دهنده نیستیم و طرح نوینی برای تجهیز زیست‌بوم فرهنگ و هنر داریم و بخشی از کار ما ارائه کار اشتراکی است. به دنبال رشد و شتاب‌دهی از طریق آموزش نیستیم.

وی خاطرنشان کرد: مساحب مفید این مجموعه ۴۸۰۰ متر مربع است.

مدیرعامل کارستان بهارستان همچنین گفت: اولویت‌ ما در سال‌های نخست کودکان و نوجوانان است اما به این معنا نیست که پذیرای دیگر بخش‌ها هم نباشیم. ما میزبان هوشمند هستیم و مهندسی در جریان ورودی داریم و تمام نیازها در این مجموعه ارزیابی می‌شود.