یاسر احمدوند، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در ویژه‌برنامه «حوالی کتاب» شبکه کتاب که به مناسبت هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران روی آنتن رفت، بیان کرد: در فرهنگ ایرانی توجه به جشن‌های بهار و پاییز سنت دارد بنابراین کتاب هم یک پیوند سنتی و دیرینه با فرهنگ ما دارد که تابع همین رفتار آیینی است.

به گزارش خبرگزاری هنرآنلاین، یاسر احمدوند، بیان کرد: ما در هفتۀ کتاب شاهد طیف متنوعی از برنامه‌ها هستیم که در شهرها و مراکز مختلف کشور در حال اجرا هستند. دستگاه‌ها و نهادهای مخالف و تشکل‌های نهادهای عمومی و دولتی تلاش می‌کنند، حول محور کتاب کار کنند. همچنین نهادهای تخصصی این حوزه و دستگاه‌های دیگر تلاش می کنند که در این هفته فعالیت داشته باشند.

وی با اشاره به دو رویداد بزرگ کتابی در کشور، اظهار کرد: ما در طول سال دو مناسبت ملی داریم که یکی از آنها نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در اردیبهشت ماه است و دیگری هفتۀ کتاب در آبان ماه که فضای کشور تحت تأثیر کتاب قرار می‌گیرد و ذهن‌ها و نگاه‌ها متوجه موضوع کتاب می‌شوند. در فصل پاییز و با توجه به بازگشایی مدارس و دانشگاه ها و فعال بودن مراکز آموزشی فرصت مجددی برای توجه بیشتر به حوزۀ کتاب است.

احمدوند افزود: در این حوزه اتفاقات قابل توجهی وجود دارد که همۀ آنها در ظرف نمایشگاه کتاب تهران قابل تعریف نیستند و بسیاری از آنها باید در طول سال اجرا شوند و بهانۀ خوبی است برای اینکه مجدداً یادآوری این نکته صورت بگیرد. در فرهنگ ایرانی توجه به جشن‌های بهار و پاییز سنت دارد، بنابراین کتاب هم یک پیوند سنتی و دیرینه با فرهنگ ما دارد که تابع همین رفتار آیینی است.

کتابفروشان جزو بدنۀ اصلی حوزۀ کتاب و نشر در کشور هستند

او دربارۀ گستردگی حوزۀ کتاب و نشر، تصریح کرد: حوزۀ کتاب و نشر بسیار گسترده است و افرادی قابل توجهی در تولید، ترویج، توزیع و مصرف کتاب در حال فعالیت هستند. در سال گذشته بیش از 90 هزار نفر پدیدآورنده در بانک اطلاعات ما ثبت شده است. همچنین، حدود 5 هزار نفر مؤسسات انتشاراتی فعال در کشور داریم و افراد بسیاری در مسیر توزیع کتاب مشغول به کار هستند. بخش اعظم تولید خبر در حوزۀ فرهنگ مربوط به کتاب و موضوعات مرتبط با حوزۀ نشر است و سعی شده است در این هفته تجمیع و اطلاع‌رسانی به خوبی انجام شود.

احمدوند با اشاره به اینکه کتابفروشان جزو بدنۀ اصلی حوزۀ کتاب و نشر در کشور هستند، بیان کرد: دولت تلاش دارد از کتابفروشان حمایت های بیشتری کند زیرا آنها پایگاه های اصلی ترویج فرهنگ در شهرهای مختلف هستند. موانعی در کسب و کار کتابفروشان وجود دارد و شاید قابل مقایسه با برخی از انواع کارهای تجاری و اقتصادی دیگر نباشد. با پیشنهاد انجمن کتابفروشی خوشه، استفاده از «خدمات صندوق هنر» برای کتابفروشان مطرح شد که با حمایت وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی در آستانۀ هفتۀ کتاب به مرحلۀ اجرا درآمد. سازوکار این طرح توسط ادارۀ کتاب معاونت فرهنگی تدارک دیده شده است و کتابفروشان از روزهای آینده می‌توانند اطلاعات خود را ثبت کنند و برای بهره‌مندی از خدمات صندوق توسط ادارۀ کتاب صندوق هنر معرفی خواهند شد.

یکی از مشکلات حوزۀ کودک و نوجوان نداشتن کتابفروشی‌های مستقل و اختصاصی است

وی دربارۀ راه اندازی سامانۀ بازار کتاب توسط خانه کتاب و ادبیات ایران، گفت: راه اندازی این سامانه از سال گذشته شروع شد و امسال با نام بازار کتاب با گرافیک و هویت جدید در حال فعالیت است و با تجمیع ویترین کتابفروشی ها در یک بستر واحد برای ارائۀ به مخاطب و موجودی کتابفروشان متقاضی در یک پایگاه که امکان جست‌وجو در آن وجود دارد به مخاطبان ارائه می شود و یکی از حمایت‌هایی است که برای کتابفروشان انجام شده است تا ویترین سامانۀ بازار کتاب آنها به اندازۀ مرزهای ایران توسعه پیدا کند. کتابفروشان از طریق سامانۀ بازار کتاب فروش قابل توجهی در کنار فروش روزانۀ خود دارند و مراجعان حضوری و فروششان در این پایگاه قابل توجه بوده است.

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان، اظهار کرد: حوزۀ کودک و نوجوان از رده‌های پر تولید کتاب در کشور است و نشان‌ دهندۀ توجه به این حوزه است. یکی از مشکلات حوزۀ کودک و نوجوان نداشتن کتابفروشی‌های مستقل و اختصاصی است زیرا برای کتاب کودک باید ویترین بیشتری به آنها تعلق گیرد و نیاز داریم کتابفروشی‌های مختص کودک و نوجوان داشته باشیم و امیدواریم که بتوانیم آن را توسعه دهیم.

گفتنی است، برنامۀ «حوالی کتاب» شبکۀ کتاب این روزها با میزبانی از نویسندگان، ناشران، مترجمان و فعالان فرهنگی و هنری به استقبال هفتۀ کتاب جمهوری اسلامی ایران رفته است. علاقه‌مندان می‌توانند از طریق پیام‌رسان سروش پلاس و شاد، سکوی تلوبیون، پلتفرم شبکه، سایت و اپلیکیشن سپهر برنامه‌های این شبکه را مشاهده کنند.

منبع: روابط‌عمومی شبکه کتاب