امیر شهریار امینیان، مدیرعامل مجمع ناشران دفاع مقدس و مدیر پژوهشگاه اندیشه ورزان با حضور در برنامۀ «حوالی کتاب» شبکه کتاب، گفت: کتاب به معنای مطالعه عمومی و پنجره‌ای به سمت دانایی است و اگر از حوزۀ ادبیات به آن بنگریم، کتاب پنجره‌ای به سمت جهان نو است.

به گزارش خبرگزاری هنرآنلاین از سی‌ویکمین دورۀ هفتۀ کتاب، امیر شهریار امینیان با توجه به رویداد هفتۀ کتاب، بیان کرد: برای اهل قلم همۀ سال، هفتۀ کتاب است و برای مخاطبان علاقه‌مند به حوزۀ کتاب این رویداد سطح دسترسی آنها را بالا می برد و انسی بین مخاطب و کتاب برقرار می‌شود.

وی افزود: کتاب به معنای مطالعه عمومی و پنجره‌ای به سمت دانایی است و اگر از حوزۀ ادبیات به آن بنگریم، کتاب پنجره‌ای به سمت جهان نو است.کتاب آموزه‌ها، جذابیت‌ها و خلاقیت‌های تازه‌ای در اختیار ما قرار می‌دهد و موجودی زنده است که حیات تازه‌ای در درون خودش دارد.

مدیرعامل مجمع ناشران دفاع مقدس با اشاره به فعالیت‌های این مجمع در هفتۀ کتاب، اظهار کرد: مجمع ناشران دفاع مقدس کتابخانه‌ای در قالب طرح «شمس» دایر نموده است و 25 پایگاه مطالعاتی جدید برای دسترسی به کتاب‌های دفاع مقدس افتتاح کرده است. این پایگاه‌ها تا 250 عنوان کتاب را در اختیار مخاطبان خود قرار می‌دهند.

وی با توجه به ویرایش متن توسط نمونه‌خوان‌ها، گفت: متنی که نگارش شده است پس از اینکه توسط نویسنده به تایپیست و سپس ویراستار سپرده شود به نمونه‌خوان‌ها می‌رسد. نمونه‌خوان‌ها در دنیا بر مبنای تصویر کلمات را نمونه‌خوانی می‌کنند و به دلیل ارتباط تصویری که در ذهن آنها شکل می‌گیرد زودتر به اشکالات متن پی می‌برند.

مدیر پژوهشگاه اندیشه‌ورزان با اشاره به لزوم تأسیس این پژوهشگاه و فعالیت‌های آن، بیان کرد: از سال 81 احساس کردیم که باید به کار پژوهشی بپردازیم به همین دلیل با راه‌اندازی این پژوهشگاه توانستیم به هدف خود برسیم. ما در پژوهشگاه اندیشه‌ورزان در سه بخش فعالیت داریم. بخشی از این فعالیت به مطالعات فلسطین و صهیونیسم‌شناسی اختصاص دارد.

او تصریح کرد: ما در اندیشه‌ورزان از سال 81 تا اکنون 45  اثر شاخص در حوزۀ مطالعات فلسطین و صهیونیسم تولید کردیم که از این 45 اثر، 33 مورد از آن منتشر شده است و 12 اثر دیگر در آستانۀ انتشار هستند که محتوای آنها از دانشگاه‌های مختلف دنیا گردآوری شده اند. همچنین، بخشی از این آثار را انتشارات روایت فتح و بخش دیگر از آنها را ناشران دیگر منتشر کرده‌اند. بخش دیگر نوشتن داستان کوتاه در حوزه دفاع مقدس است و تمام نویسندگانی که ما با آنها همکاری داشتیم افرادی بودند که کارگاه‌های آموزشی اندیشه‌ورزان را گذرانده بودند. یکی از عمده فعالیت‌های اندیشه‌ورزان استفاده از نو قلم‌ها و مترجم‌های جوان است.

امینیان در پایان، گفت: فعالیت ما در بخش سوم مربوط به حوزۀ ادبیات است و بعد از صحبت دربارۀ زبان فارسی و اهمیتی که به آن تأکید شده بود، پروژۀ به منثور درآوردن ادبیات منظوم را شروع کردیم و تاکنون 24 عنوان اثر در این زمینه منتشر شده‎ است.

گفتنی است، شبکه کتاب در سی‌ویکمین دورۀ هفته کتاب، با داشتن استودیو مستقل و پوشش زندۀ برنامه‌های حوزۀ کتاب فعالیت دارد. علاقه‌مندان می‌توانند از طریق پیام‌رسان سروش پلاس و شاد، سکوی تلوبیون، پلتفرم شبکه، سایت و اپلیکیشن سپهر برنامه‌های این شبکه را مشاهده کنند.

منبع: روابط‌عمومی شبکه کتاب