معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: روستایی، توسعه‌یافته است که در آن فعالیت‌های فرهنگی گسترش یافته باشد و این توسعه یافتگی وقتی معنا می‌یابد که انسان‌ها توسعه یافته باشند و فقط با دستاوردهای فرهنگی این امر ممکن است.

یاسر احمدوند در حاشیۀ نشست خبری «اعلام روستاها و عشایر برگزیده نهمین دورۀ جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب» در گفت‌وگو با خبرنگار شبکه کتاب، اظهار کرد: توجه به فعالیت‌های فرهنگی با محوریت کتاب در روستاها هدف اصلی برپایی این جشنواره است.

وی ادامه داد: ترویج این فعالیت‌ها در بین اهالی روستا طی سال‌های گذشته مدنظر بوده است. امیدوارم این جشنواره بتواند جریان کتابخوانی در روستاها را که جریانی سنتی و ریشه‌دار است، تقویت کند و نسل جدید روستاییان مانند گذشتگانشان جمع‌های کتابخوانی داشته باشند و فعالیت‌های کتابخوانی در آنها رونق بیشتری داشته باشد.

احمدوند تاکید کرد: روستایی، توسعه‌یافته است که در آن فعالیت‌های فرهنگی گسترش یافته باشد و این توسعه‌یافتگی وقتی معنا می‌یابد که انسان‌ها توسعه یافته باشند و فقط با دستاوردهای فرهنگی این امر ممکن است.

27 روستا در نهمین دورۀ جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب حضور دارند

اسماعیل جانعلی‌پور، دبیر نهمین دورۀ جشنوارۀ روستاها و عشایر دوستدار کتاب و مدیرکل مجامع، تشکل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی معاونت امور فرهنگی نیز طی سخنانی بیان کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان مسئول اصلی اجرای سیاست‌های فرهنگی کشور، تکالیفی در حوزۀ عشایر و روستاها دارد. با توجه به ظرفیت‌های فرهنگی روستاها قطعاً میانگین بسیاری از فاکتورها و مؤلفه‌های فرهنگی کشور ارتقا پیدا خواهد کرد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: مسئلۀ کتاب و کتابخوانی موضوع بسیار مهمی است زیرا در روستاها سال‌هاست به صورت خودجوش اتفاقات خوبی در حال رخ دادن است. با تلفیق وظایف ذاتی ما و فعالیت‌های مردم روستا قطعاً توجه به این رویدادها و تقویت آنها لازم و ضروری است.

جانعلی‌پور افزود: زیرساخت‌های مناسب با شاخصه‌های متعدد 27 روستا فرصت حضور در نهمین دورۀ این رویداد را داشته‌ است. از میان این تعداد 14 روستا و یک جامعۀ عشایری انتخاب شدند. تلاشمان این است که در کنار اهدای کتاب و زیرساخت‌های کتابخوانی به اتفاقات ترویجی در روستاها کمک کنیم. طبیعتاً شناسایی بخش اول کار است و در قدم بعدی حمایت و کمک به رونق کتابخوانی در روستاها مورد توجه است. ان‌شاءالله اهالی روستاها درآینده بتوانند توانمندتر از سال‌های گذشته کتابخوانی را در روستایشان پیش ببرند.

منبع: شبکه کتاب