به گزارش هنرآنلاین، جید ملامحمدی تا کنون بیش از ۵۰ اثر در زمینه داستان، شعر و پژوهش منتشر کرده و به‌عنوان یکی از نویسندگان ادبیات دینی حوزه کودک و نوجوان شناخته می‌شود. انتشارات کتاب جمکران به تازگی رمان «دزد و شاهزاده» او را را با موضوع اتفاقات بعد از واقعه عاشورا منتشر کرده است.

شخصیت اصلی کتاب موردنظر پسری نوجوان به نام پیمان است. خود قصه نیز در مورد افرادی است که در واقعه عاشورا در مقابل امام حسین (ع) قرار گرفتند و با ایشان جنگیدند. ماجرا از اینجا آغاز می‌شود که زرعه مأمور خشن و بی رحمی که با سربازان تحت فرمانش، جلوی رودخانه فرات در کربلا ایستاده و برای چندمین بار، نمی‌گذارد امام حسین (ع) و یارانش، مشک‌هایشان را از آب گوارای آن پر کنند، مورد نفرین امام (ع) قرار می‌گیرد و بعد از واقعه عاشورا دچار تشنگی شدیدی می‌شود و شب و روز از مردم آب می‌طلبد؛ اما هربار که آب می‌آشامد، عطشش برطرف نمی‌شود و باز هم تشنه است. زرعه بر اثر اتفاقی عجیب، ناگهان به زمانه ما می‌آید و برای نوجوانی به اسم پیمان، وحشت و دردسر می‌آفریند. زرعه، پیمان را با زور به زمانه خود در کوفه می‌برد تا او را به عنوان غلام به ابن زیاد بفروشد و پولی برای درمان عطش خود به دست بیاورد. پیمان از دست زرعه می‌گریزد و در شهر کوفه، سرگردان می‌شود. او گرفتار کوفیان بی وفاست و به دنبال راه نجات تا اینکه…

به بهانه انتشار این کتاب با مجید ملامحمدی نویسنده آن به گفتگو پرداخته ایم که مشروح این‌گفتگو در ادامه می‌آید؛

* آقای ملامحمدی یک‌مقدمه و یک‌معرفی از خودتان داشته باشیم که پیش‌زمینه بحث کوتاهمان باشد.

هرجا می‌روم با نوجوانان صحبت می‌کنم. معمولاً کتاب‌های دینی را می‌پسندند؛ به شرطی که با قلم روز باشد. یعنی ذائقه نسل امروز فرق کرده است. با توجه به اینکه با فضای مجازی بسیار سروکار دارند و از آثار سطحی خیلی متأثرند باید آثار به‌روز بنویسیم که بتوانیم اثرگذار باشیم به عنوان نویسنده کودک و نوجوان نزدیک به ۲۰۰ اثر و کتاب برای کودک و نوجوان در زمینه شعر، داستان، تحقیق ادبی و دینی و رمان دارم. بیش از ده جلد رمان را با محتوای دینی و در فضای تخیلی، فانتزی و واقعی نوشته ام که از جمله آنها می‌توان به «مجموعه ۱۴ جلدی مژده گل» با موضوع زندگی اهل بیت (علیهم السلام) اشاره کرد. در این آثار سعی کردیم حکایت‌ها و ماجراهای زندگی معصومان را در قالب نو و با نگاه تازه و متفاوت از تمام آثار مشابهی که در بازار است برای کودکان بنویسیم.

* «دزد و شاهزاده» در ادامه همین مسیر قرار دارد. حالا به این‌جا برسیم که این‌کتاب جدید چه‌رویکردی نسبت به محرم و امام حسین (ع) دارد؟

کتاب درباره شخصی به نام زرعه است که در کربلا آب را بر امام حسین و اهل‌بیت‌شان می‌بندد. حضرت او را نفرین می‌کند که هرگز سیراب نشود. بعد از شهادت امام (ع)؛ زرعه در کوچه‌های کوفه متواری بوده و تشنه آب و هیچ‌گاه سیراب نمی‌شد. من این‌ماجرا را به شکل رمان درآوردم. که این شخص به زمان حال می‌آید و در دنیای خیال وارد زندگی پسر نوجوانی می‌شود و او را به زمان گذشته می‌برد تا او را به‌عنوان شاهزاده‌ای ایرانی به دربار ابن زیاد بفروشد و بابت درمانش به شام برود. در فواصل این رمان من فضائل امیرالمؤمنین و حوادث کربلا را نیز برای مخاطب بازگو می‌کنم.

* بازخوردهایی که از مخاطبان گرفته‌اید چه‌طور بوده؟

هرجا می‌روم با نوجوانان صحبت می‌کنم. معمولاً کتاب‌های دینی را می‌پسندند؛ به شرطی که با قلم روز باشد. یعنی ذائقه نسل امروز فرق کرده است. با توجه به اینکه با فضای مجازی بسیار سروکار دارند و از آثار سطحی خیلی متأثرند باید آثار به‌روز بنویسیم که بتوانیم اثرگذار باشیم. به نظرم این کتاب متفاوت است و بین زمان حال و گذشته می‌چرخد و فضای تخیلی و فانتزی دارد. به بیان دیگر «دزد و شاهزاده» رمانی است که به حادثه کربلا می‌پردازد اما از زمان حال به گذشته می‌رود و اتفاقات کربلا را برای ما ملموس و عینی می‌کند.