سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: رامین جهان‌پور نویسنده، کتاب "پای صحبت نویسندگان و شاعران کودک و نوجوان" را حاصل مصاحبه‌ها با چهره‌های ادبیات کودک و نوجوان دانست و به هنرآنلاین گفت: این گفت‌وگو پیش از جمع‌آوری برای چاپ در یک کتاب در نشریات مختلفی منتشر شده است.

او با این توضیح که زمانی که گفت‌وگوها انجام می‌شد فکر نمی‌کردم در قالب کتاب نشر یابد، افزود: ولی این کار را انجام دادم چرا که در وادی ادبیات کودک و نوجوان برخلاف نویسندگان و شاعران ادبیات بزرگ‌سالان کتابی نداشتیم که به شکل مستقل به گفت‌وگوی چهره‌ها با این گروه سنی پرداخته باشد. در رسانه، نشریات و فضاهای مجازی مصاحبه‌های متعددی به‌صورت پراکنده با نویسندگان، شاعران و مترجمان انجام شده است اما وقتی به کتابخانه یا کتاب‌فروشی مراجعه می‌کنیم کتابی پیدا نمی‌کنیم که در آن نویسنده‌ای با دیدگاه خاص خود در مورد کتاب‌های کودک و نوجوان، نشریات این گروه یا وضعیت ادبیات صحبتی کرده باشد. در حقیقت من خلا و نبود این نوع منابع را در جریان ادبی معاصر کودک و نوجوان حس کردم و فکر کردم نشر این کتاب می‌تواند برای علاقه‌مندان به ادبیات کودک ونوجوان مفید باشد.

جهان‌پور کتاب "پای صحبت نویسندگان و شاعران کودک و نوجوان" را کوششی برای بهتر شناخته شدن زندگی ادبی، ویژگی اخلاقی و مسیرهای رسیدن به مقصد نویسندگی و شاعری برخی از چهره‌های ادبیات کودک و نوجوان دانست و تصریح کرد: در این کتاب با 38 نویسنده، مترجم و شاعر حرفه‌ای کودک و نوجوان گفت‌وگو داشتم که کتاب‌های متعددی چاپ کرده‌اند و آثارشان هنوز هم زینت بخش نشریات این گروه سنی است.

او که در این اثر با دو نسل از چهره‌های ادبیات کودک و نوجوان‌ گفت‌وگو داشته، اظهارداشت: بخشی به پیشکسوتان این عرصه تعلق دارد اهل قلم‌هایی که از سال 1357 تا 1360 به‌نوعی به ترویج ادبیات کودک و نوجوان پرداختند و بخش دوم هم  شاعران و نویسندگانی را دربرمی‌گیرد که از اوایل دهه هفتاد و هشتاد پا به این عرصه گذاشتند. انتشارات نظری نیز این کتاب را منتشر کرده است.

جهان‌پور هم‌چنین کتاب "نگاهی به داستان‌های جنگ" را به انتشارات موزه دفاع مقدس تحویل داده که حاوی یادداشت‌هایی در مورد کتاب‌های جنگ است که توسط نویسندگان معاصر ایرانی نوشته شدند.

رامین جهان پور