به گزارش گروه فرهنگ و ادبیات خبرگزاری هنرآنلاین؛  کتاب «تلخیص و تحقیق قاموس قرآن» اثر آیت الله سید علی اکبر قرشی و به کوشش حامد دژآباد، سیده آلاء محمدی، مرضیه باقری، طاهره صادق پور و رقیه زمردی منتشر شد.

 این کتاب را مؤسسه بوستان کتاب در ۸۳۲ صفحه به چاپ رسانده است . 

کتاب «تلخیص و تحقیق قاموس قرآن»  تلخیص و تحقیق کتاب سترگ «قاموس قرآن» است؛ کتابی به زبان فارسی، به قلم آیت الله سیدعلی اکبر قرشی که در زمینه مفردات قرآن، منبعی مهم و مفید شناخته می‌شود. مؤلف در این اثر که به ترتیب حروف الفبایی تنظیم شده، به اصل و ریشه و توضیحات کلمات قرآنی پرداخته و در این راه از منابع لغت و تفسیر بهره برده است.

این اثر که نوعی دایره المعارف قرآن به شمار می‌رود، با دو ویژگی به سامان رسیده است: نخست اینکه مباحث تفسیری و تقریباً هر آنچه خارج از موضوع واژه شناسی است، حذف شده و سعی شده است صرفاً تبیین مؤلف درباره مفردات و واژه شناسی ذکر شود؛ دوم این که، چون منابع مورد استفاده مؤلف بدون ارجاع و استناد بود، تلاش در پاورقی به همه منابع ارجاع دقیق داده شود.

مؤلف در مقدمه مختصر خود بر کتاب می‌نویسد: «این کتاب تنها درباره لغات قرآن نیست، بلکه گذشته از آن در نوبت خود یک کتاب تفسیر و اگر اغراق نباشد، یک دایره المعارف قرآن است. در هر ماده که تشخیص داده شده، آیاتی چند نقل و تفسیر شده است. نقل روایات، شأن نزول و اشاره به بعضی از قضایا و نقل اقوال بزرگان از آن جمله است. به احوال و قضایای انبیا از دیدگاه قرآن، نظر شده و نسبت به اقتضای حال در اکثر موارد به تفصیل سخن گفته شده است. ذیل بعضی کلمات امثال آدم، اجل، ارض، بحر، جن، عرش و... به طور مفصل بحث شده است».

علاقه‌مندان برای تهیه این کتاب می‌توانند به نشانی اینترنتی مؤسسه بوستان کتاب به نشانی  www.bustaneketab.ir مراجعه کنند.