گروه فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: در دیدار چند روز پیش خانواده و دوستان نزدیک و همکاران سردار سلیمانی با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر انقلاب روایتی تکان‌دهنده از نگاه انسانی و مسئولیت‌پذیری حاج قاسم به خانواده‌های شهدا به نقل از یک کتاب تازه گفتند. اشاره ایشان به کتاب «حاج قاسمی که من می‌شناسم؛ روایت چهل سال رفاقت» بود که چاپ یازدهم آن به تازگی وارد بازار شده و نشان می‌دهد چه اندازه به دل مخاطبان و کتابخوان‌ها نشسته است.

«حاج قاسمی که من می‌شناسم» به کوشش سعید علامیان شامل روایت‌های حجت‌الاسلام علی شیرازی از سیره و زندگی سردار سلیمانی و گذری به رفاقت ۳۸ ساله با شهید بزرگوار است. کتاب حاصل ۱۹ ساعت گفتگو با حجت‌الاسلام شیرازی است و برخی دستنوشته‌ها و یادداشت‌های ایشان هم ضمن نگارش و تدوین آمده است. رفاقت سردار سلیمانی و حجت‌الاسلام شیرازی از سال ۶۱ در تیپ ثارالله آغاز شد و پس از جنگ هم ادامه یافت تا اینکه سال ۱۳۹۰ حاج‌آقا شیرازی به خواست سردار مسئول نمایندگی ولی فقیه در نیروی قدس شد.

Qasem2

دیگر کتابی که نام سردار دل‌ها را بر خود دارد، «سیمای سلیمانی» شامل مجموعه خاطره‌ها در هفت فصل از جمله ناگفته‌های سران کشور، مسئولان سیاسی، فرماندهان و نزدیکان سردار است ‌که این هم به همت حجت‌الاسلام شیرازی تدوین شده و قرار است خواننده را با ویژگی‌های سیدالشهدای مقاومت از زبان دیگران آشنا کند. هر دو کتاب «حاج قاسمی که من می‌شناسم» (چاپ یازدهم) و «سیمای سلیمانی» (چاپ نهم) در انتشارات خط مقدم منتشر شده و به بازار آمده است.

«انسان حداکثری؛ سرباز سپهبد حاج قاسم سلیمانی» نوشته مهدی نیلی‌پور در نشر مرغ سلیمان، «حاج قاسم سلیمانی» نوشته نرجس شکوریان‌فرد در نشر عهد مانا شامل چند روایت و درس از زندگی سراسر جهاد سردار حاج قاسم سلیمانی تا شهادت و «خنده‌های رفیق؛ با الهام از خاطرات سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و رزمندگان هشت سال دفاع مقدس» به قلم زهره علی‌عسگری که در موسسه فرهنگی هنری جنات فکه منتشر شده و روایتی داستانی از زندگی سردار است دیگر کتاب‌هایی هستند که در دو سال اخیر به یاد سردار دل‌ها به زیور طبع آراسته شده‌اند.

Qasem1

«از چیزی نمی‌ترسیدم؛ زندگینامه خودنوشت» از نخستین کتاب‌هایی بود که به یاد سردار شهید منتشر شد و در دسترس دوستداران او قرار گرفت. کتاب که مزین به یادداشت رهبر معظم انقلاب هم شده، نخستین اثر انتشارات مکتب حاج قاسم و شامل دستنوشته‌های شخصی شهید از دوران کودکی و زندگی در روستای قنات ملک کرمان تا میانه مبارزه‌های انقلابی سال ۵۷ است. «از چیزی نمی‌ترسیدم» در ۱۳۶ صفحه در دو بخش نوشتار و دستنوشته به چاپ رسیده است.

احمد یوسف‌زاده، رزمنده دوران دفاع مقدس و نویسنده کتاب‌های «آن بیست و سه نفر» و «اردوگاه اطفال» خودش از نوجوانانی است که در جنگ حق علیه باطل حضور داشت، به اسارت بعثی‌ها درآمد و پیش و پس از آزادی زیستن در سایه خورشید وجود حاج قاسم را با تمام وجود لمس کرد. او در «شاید پیش از اذان صبح» خاطره‌ها و دلنوشته‌هایش را روایت کرده و این کتاب ۱۷۶ صفحه‌ای در انتشارات سوره مهر به زیور طبع آراسته شده است.