به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی پروژه، مستند "کودکی فراموش‌شده" سرنوشت تلخ و غمبار کودکان آواره سوری و دیگر کشورهای درگیر جنگ در اروپا را پیگیری می‌کند، کودکانی که از جنگ داخلی در سوریه، عراق، افغانستان و دیگر نقاط گریخته و در جست‌وجوی زندگی بهتر با خانواده‌های خود به کشورهایی چون ترکیه، یونان، آلمان، هلند و دیگر نقاط اروپا پناه آورده‌اند.

فیلمبرداری از وضعیت این کودکان توسط کودکان دیگر از ویژگی‌های بارز و مهم "کودکی فراموش‌شده" به شمار می‌رود.

رضا فرهمند در کشورهای مختلف اروپایی، دوربین را به دست کودکان داده تا خود روایتگر رنج کودکان مهاجر در اروپا باشند. رضا فرهمند متولد 1357 در بیرجند و فارغ‌التحصیل رشته مهندسی کشاورزی است. او تاکنون کارگردانی مستندهایی همچون "اتاق صعود" (برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلم نیمه بلند از جشنواره فجر)، "خیابان خانه من است" و "لطفاً بوق بزنید" (برنده جایزه بهترین مستند نیمه بلند جشنواره سینما حقیقت) را بر عهده داشته است. جنگ، صلح، معلولیت و گردشگری موضوع اصلی مستندهای او را تشکیل می‌دهد.

کودکی فراموش شده

فرهمند درباره انگیزه‌اش از ساخت مستند "کودکی فراموش‌شده" می‌گوید: انسان‌ها برای ادامه حیات به آب و غذا و محلی برای اقامت نیاز دارند، اما واقعیت این است که انسان‌ها برای زیستن به ذهنی پر از خاطرات زیبا و روشن نیازمندند. ممکن است با خود فکر کنید که کودکان مهاجر با مهاجرت به نقطه‌ای دیگر از دنیا، به خانه و غذای گرم رسیده‌اند، اما باید این سؤال را پرسید که ذهن خسته و زخمی آن‌ها چگونه به آرامش می‌رسد؟ آن‌ها چگونه می‌توانند با تصاویر وحشتناکی که در ذهن بکر و دست‌نخورده آن‌ها حک شده، کنار بیایند؟ به هر صورت میان کشته شدن و ادامه حیات، مهاجرت بهترین انتخاب است، اما نباید فراموش کرد که آن‌ها با همین خاطرات بزرگ می‌شوند و باید نقش پدر و یا مادر را در جامعه بازی کنند. در حالی که همه آن خاطرات تلخ و وحشتناک با آن‌ها می‌ماند.

فهرست عوامل فیلم مستند "کودکی فراموش‌شده" به این شرح است:

کارگردان: رضا فرهمند، تدوین: مهدی باقری، رضا فرهمند، آهنگساز: کریستف رضاعی، پژوهش: فاطمه بنیادی، کمیل سهیلی، صدابردار: کمیل سهیلی، صداگذار: حسن مهدوی، مشاوران کارگردان: فاطمه بنیادی، امیر اطهر سهیلی، کریستف رضاعی، مشاور رسانه‌ای: مازیار فکری ارشاد.