سرویس سینمایی هنرآنلاین: در شرایطی که فصل جوایز سینمایی از دوشنبه با معرفی برندگان حلقه منتقدان فیلم نیویورک به طور غیر رسمی آغاز می‌شود، خارج از آمریکای شمالی نویسندگان و منتقدان مجله معتبر کایه دو سینما بهترین‌های سال 2014 را برگزیدند.

کایه دو سینما در حالی فیلم‌های برتر به انتخاب خود را انتخاب کرد که نشریه بریتانیایی سایت اند ساند نیز لیست بهترین‌های سال را منتشر کرده است. ( اینجا )

منتقدان کایه دو سینما، کمدی فرانسوی "لیل کَنکَن" به کارگردانی برونو دومون را به عنوان بهترین فیلم سال 2014 انتخاب کردند. این فیلم که اولین تجربه دومون در حوزه کمدی است، در قالب یک سریال چهار قسمتی برای شبکه آرت فرانسه ساخته شد.

نسخه 200 دقیقه‌ای "لیل کنکن" اولین بار ماه مه پیش در بخش دو هفته کارگردانان جشنواره کن به نمایش درآمد و با استقبال فراوان منتقدان روبرو شد. فیلم درباره کارهای خلاف عجیب و غریبی است که در شهری کوچک در بولونه روی می‌دهد، جایی که گروهی از جوانان رذل به رهبری لیل کنکن آنجا را تحت کنترل خود گرفته‌اند.

فهرست برترین‌های سال 2014 به انتخاب کایه دو سینما در مواردی با فهرست سایت اند ساند مشترک است. در هر دو فهرست "خداحافظی با زبان" تازه‌ترین ساخته ژان-‌لوک گدار فیلمساز صاحبنام فرانسوی انتخاب دوم است.

از سوی دیگر، کایه دو سینما فیلم "زیر پوست" ساخته جاناتان گلیزر را در رده سوم قرار داده، در حالی که این فیلم در فهرست سایت اند ساند در رده پنجم است. "باد شدید می‌وزد" به کارگردانی هایائو میازاکی انیماتور و فیلمساز معروف ژاپنی انتخاب پنجم کایه دو سینما است و در فهرست سایت اند ساند در رده هجدهم قرار دارد.

فهرست فیلم‌های برتر سال 2014 به انتخاب کایه دو سینما به شرح زیر است:

1- "لیل کنکن" (Li'l Quinquin)، برونو دومون (فرانسه)

2- "خداحافظی با زبان" (Goodbye to Language)، ژان-‌لوک گدار (فرانسه)

3- "زیر پوست" (Under the Skin)، جاناتان گلیزر (بریتانیا/آمریکا/سوئیس)

4- "نقشه ستاره‌ها" (Maps to the Stars)، دیوید کراننبرگ (کانادا/آمریکا/آلمان/فرانسه)

5- "باد شدید می‌وزد" (The Wind Rises)، هایائو میازاکی (ژاپن)

6- "Nymphomaniac"، لارس فون تریر (دانمارک/آلمان/بلژیک/بریتانیا/فرانسه)

7- "مامان" (Mommy)، زاویه دولان (کانادا)

8- "عشق عجیب است" (Love is Strange)، ایرا ساکس (آمریکا/فرانسه/برزیل/یونان)

9- "Le Paradis"، آلن کاوالیه (فرانسه)

10- "سانهی ما" (Our Sunhi)، هونگ سانگ-سو (کره جنوبی)

علی افتخاری