به گزارش هنرآنلاین،امینی در این گفت وگوی زنده بیان کرد: به قولی جشنواره فجر است و حاشیه‌هایش! قطار جشنواره فجر به سرعت در حال حرکت است و اکنون به نیمه راه رسیده است. در همه دوره‌های جشنواره فیلم فجر همیشه هم‌ متن وجود داشته است و هم حاشیه‌ و این قضیه باعث پررنگ شدن جشنواره می‌شود. نقد باعث سازندگی جشنواره است و باعث ایجاد شور میان صاحبان آثار و رسانه‌ها می‌شود‌.

او درباره حضور پرشور فیلم‌اولی‌ها در این دوره گفت: امسال جشنواره رنگارنگ است و شاهد حضور پرشور فیلم‌اولی‌ها هستیم که نشاط مضاعفی به جشنواره داده‌اند. فیلم‌های فیلم‌اولی نیمی از آثار جشنواره را به خود اختصاص دادند و درنتیجه بخش «نگاه نو» به جشنواره بازگشت. طبق آیین نامه چند فیلم هم از «نگاه نو» در بخش سودای سیمرغ هستند.

دبیر جشنواره گفت: اکران‌های مردمی هم امسال پرشور برگزار شدند و فکر می‌کنم جشنواره فیلم فجر دوباره پس از دوران کرونا به دوران اوج خود بازگشته است. ما خوشحالیم که مردم با سینما آشتی کرده‌اند. هرشب درگیر سانس‌های فوق‌العاده مردمی هستیم و سینماها تا ۲ شب اکران فوق‌العاده دارند. ما امسال میزبان فیلم‌های خوبی هستیم و این مساله در حضور پرشور مردم معلوم است.

او درباره تمایل فیلم‌اولی‌ها برای حضور در بخش سودای سیمرغ و حواشی برخی فیلم‌ها ازجمله فیلم «بی‌بدن» گفت: همه سینماگران در طول سال تلاش می‌کنند تا اثرشان را در فصل بهار و تولد سینما به جشنواره فیلم فجر برسانند. امسال ۱۰۶ اثر در بخش ملی اعلام آمادگی کردند. قاعدتا ما محدودیتی برای حضور آثار در جشنواره داریم و طبق آیین‌نامه می‌توانیم میزبان ۲۲ اثر در بخش سودای سیمرغ و ۱۱ اثر در بخش نگاه نو باشیم. همه عوامل دوست دارند که اثرشان در جشنواره باشد اما باید قبول کنیم که ما با محدودیت مواجه هستیم. همه جشنواره‌ها آیین‌نامه و ضوابطی دارند و همه موظف هستند که به ضوابط جشنواره احترام بگذارند. همه جشنواره‌ها براساس سیاست‌های کلانشان حرکت می‌کنند.

او ادامه داد:‌ ما زمان‌بندی دریافت آثار را تا ۱۵ دی ماه گذاشته بودیم تا هیات انتخاب آثار را مشاهده و بررسی کنند. خیلی از دوستان اثرشان تا آن زمان ناقص بود؛ مانند سال‌های قبل. همیشه توصیه دبیرخانه جشنواره به این افراد این است که اثر را برای دوره‌های بعد نگه دارند تا حیف نشود اما عشق به حضور در جشنواره برای همه وجود دارد و همه دوست دارند به قطار جشنواره برسند. ما نیز به این شور و اشتیاق احترام می‌گذاریم. باتوجه به تمام اتفاقاتی که در سال‌های اخیر مخصوصا سال گذشته افتاده است، اکنون همه با عزت و افتخار و شور و شوق پای این میراث و این جشنواره که در دوره چهل و دوم است، ایستاده‌اند. ما باید از این میراث مراقبت کنیم. شکوفایی و بالندگی جشنواره برای خانواده محترم سینما اولویت اول ما است و این باعث خوشحالی است که جشنواره خانه سینما است.

امینی تصریح کرد: در فیلم «بی بدن» دوستان بسیار زحمت کشیدند اما این فیلم ناقص به دبیرخانه ارسال شد و همانجا هم گفتیم که ارزیابی این فیلم سخت است. آخرین زمان ۱۵ دی ماه بود اما این فیلم ۱۷ دی ماه به دبیرخانه رسید و ما تا آن زمان هم منتظر ماندیم. ما خواهش کردیم که به پاس زحماتی که دوستان کشیده‌اند، فیلم توسط هیات انتخاب دیده شود. هیات انتخاب نیز خواهش کردند که دبیر جشنواره اجازه دهد و ۱۲ فیلم‌اولی انتخاب شود. از این ۱۲ فیلم باید ۴ اثر به سودای سیمرغ می رسیدند اما امسال ۵ فیلم به بخش سودای سیمرغ راه یافت. ‌باتوجه به اینکه این فیلم کامل نبود اما در بخش «نگاه نو» ماند. ما نمی‌توانستیم تا ۱۱ بهمن ماه آثار را دریافت کنیم زیرا ما موظف هستیم که به ضوابط و نظر هیات‌ انتخاب جشنواره احترام بگذاریم. اگر قرار باشد به ضوابط احترام گذاشته نشود، در حق فیلم‌های دیگر اجحاف می‌شود.

دبیر جشنواره فیلم فجر تاکید کرد: جشنواره فرصتی برای مودت و همدلی اهالی سینما است. خیلی سال‌ها فیلم خود من هم پشت در جشنواره مانده است یا به فیلم من توجه نشده است اما وقتی در جشنواره شرکت می‌کنیم باید به آراء احترام بگذاریم و آرامش را در شرایط اجرایی جشنواره‌ جاری و ساری کنیم.

امینی

امینی درباره اظهارنظر مسعود جعفری جوزانی درباره اکران ناقص فیلم «بهشت تبهکاران» در اکران‌های مردمی توضیح داد: : ما آروزی سلامتی و توفیق داریم برای این استاد عزیز سینما. ایشان زحمت کشیدند و فیلم را سال گذشته آماده کردند و حدود یک سال پس‌تولید این فیلم طول کشید. قرار بود «بهشت تبهکاران» جزو اولین فیلم‌هایی باشد که به هیات انتخاب تحویل می‌دهند. هنگامی که این فیلم توسط هیات انتخاب دیده شد، جلوه های ویژه آن کامل نشده بود و همه از این بابت تعجب کردند. با تهیه‌کننده فیلم صحبت شد و قول دادند که ۵ بهمن ماه فیلم کامل را تحویل دهند. این فیلم در آن تاریخ تحویل داده نشد و قرار شد که ۷ بهمن ماه نسخه کامل «بهشت تبهکاران» را تحویل دهند. ۷ بهمن ماه نیز تحویل ندادند. مجدد قول دادند که ۱۱ بهمن فیلم کامل را تحویل دهند تا بلیت فروشی انجام شود. ما طبق این تعهد بلیت فروشی انجام دادیم اما دوباره خُلف وعده انجام شد و فیلم کامل را تحویل ندادند. ما موظف هستیم که به مخاطب احترام بگذاریم و فیلمی که بلیت خریده اند را برایشان پخش کنیم. به تهیه کننده گفتیم که شما برخلاف ضوابط پیش رفتید. ما قبلا اعلام کرده بودیم که اگر سر وقت نسخه کامل فیلم ارسال نشود ما نسخه‌ای را که به دبیرخانه ارسال شده است، اکران می‌کنیم زیرا مردم بلیت خریده‌اند. تعهد و قول تهیه‌کننده این فیلم باعث ایجاد این مشکلات شد. روز گذشته در روز پنجم جشنواره تازه نسخه کامل «بهشت تبهکاران» به برج میلاد رسید.

دبیر جشنواره درباره هیات داوران این دوره گفت: کار داوران از روزهای ابتدایی جشنواره  شروع شده است و اکثر فیلم‌ها نیز بازبینی شده‌اند. ما خانم در میان داوران همه بخش ها ازجمله فیلم کوتاه و مستند داشته‌ایم و در بخش ملی نیز داور خانم حضور خواهد داشت.

او درباره تاثیر فروش زیاد آثار کمدی در سینما بر تعداد زیاد آثار کمدی این دوره از جشنواره بیان کرد: سال گذشته سال پرفروش و زنده و پویایی در صنعت سینمای ما بود و چراغ سینماها روشن شد. این مساله هم روی فیلمسازان تاثیر داشت و حالشان خوب شد. امسال حدود ۱۰ اثر از ۱۰۶ اثر در حوزه طنز و کمدی بودند و حدود ۳ اثر هم به بخش رقابتی جشنواره راه یافت. قاعدتا تولید این آثار در اقتصاد سینما تاثیرگذار بوده است. ما امسال از همه ژانرها مانند اجتماعی، دینی، دفاع مقدس و… در سبد جشنواره فیلم داریم‌.

مجتبی امینی در پایان گفت: از آقایان جبلی و برمهانی بابت پوشش خوب جشنواره امسال تشکر دارم. همه دوستان زحمت کشیدند و در همه حوزه‌ها برای پوشش برنامه‌های جشنواره تلاش می‌کنند. از تلاش همه همکاران محترم در حوزه رسانه‌های مختلف و خبرگزاری‌های مختلف و منتقدان تشکر می‌کنم. امیدوارم جشنواره ۴۲ به همه خوش بگذرد.