به گزارش هنرآنلاین، مستند بلند «بند تهران» درباره مقطعی از زندگی «گلی قاسمی» دختر مهاجر افغانستانی است که به‌خاطر نداشتن پاسپورت و غیر قانونی بودن حضورش در ایران در شُرُف اخراج از دانشگاه است. او باید به افغانستان برود اما کسی حاضر به همراهی و کمک او نیست، حتی خانواده‌اش.

 به گفته جابر مطهری‌زاده کارگردان این مستند، گلی قاسمی، سوژه فیلم در حال حاضر با مشکلات عمده‌ای برای ادامه تحصیل و ماندن در ایران روبه‌روست و با توجه به بحران فعلی افغانستان در تامین امنیت زنان، امکان سفر به افغانستان نیز از او سلب شده و نیاز به کمک ویژه دارد. 

 مرحله تحقیق و نگارش فیلمنامه بند تهران از شهریور سال ٩٨ شروع شده و فیلمبرداری آن از بهمن ٩٨ در سکوت خبری کلید خورده و تا اوایل شهریور ۱۴۰۰ ادامه پیدا کرده است. این فیلم در حال حاضر مراحل فنی خود را آغاز کرده تا برای حضور در جشنواره‌های داخلی و خارجی آماده شود.

جابر مطهری‌زاده پیش از این تجربه تهیه‌کنندگی و کارگردانی مستندهای هشتمین دقیقه، انکار شدگان، قوم کرد یک نگاه، مسافر آب، شاید که آینده از آن ما، ٤٧ و کهنه سرباز را در کارنامه خود داشته است.

 سایر عوامل اصلی این مستند عبارتند از: مجری طرح: مریم جهانی، دستیار کارگردان: ابوالفضل معین، فیلم‌برداران: پیام عزیزی، امیر صادقی، صدابرداران: داوود قلی‌پور، جواد یمقی، مدیر تولید: مرصاد مطهری‌زاده، مدیر تبلیغات و رسانه: فرنوش آباء.

مستند «بند تهران»

عکس‌ها: احمد نوروزی