سرویس سینمایی هنرآنلاین: رحیم بهبودی فر این روزها فیلم سینمایی کمدی "هشتگ" را بر پرده سینماها دارد. فیلم درباره نغمه و روژین مادرانی از طبقه متوسط جامعه است که باشگاه بدنسازی دارند. این دو چشم و هم چشمی زیادی در زمینه‌های پوشش و اتومبیل و تلفن همراه و... دارند. نیوشا ضیغمى، بهاره رهنما، بیژن بنفشه خواه، حدیث فولادوند، محمدعلی کیانی، مهرداد فلاحتگر، ارسلان قاسمی و امید روحانی با حضور محسن ملکی و سیدجواد هاشمى بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

بهبودی فر در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره وضعیت اکران این فیلم و بازخوردهایی که از آن دریافت کرده است، گفت: با توجه به این که موقعیت‌های متفاوتی را در زمان اکران تجربه کردیم، استقبال راضی کننده است. درچند روز نخست ما به سئانس فوق العاده رسیدیم که به نظرم بسیار وابسته به تبلیغاتی بود که صورت گرفت ولی الان تقریبا بعد از گذشت یک هفته فیلم جای خود رادر میان مخاطبان باز کرده است و تاکنون اتفاق خوبی را رقم زده است. البته من در مرحله آزمون و خطا و تجربه کردن قرار دارم و این تمام و کمال توانایی من نیست و اگر امروز این فیلم را بسازم قطعا اتفاق دیگری رقم خواهد خورد و بهتر از این ساخته خواهد شد. معتقدم استقبال مخاطب نشان‌دهنده این نیست که فیلم خوبی ساخته‌اید، بلکه می‌توان تنها گفت که فیلم قابل قبولی است که مخاطب از آن استقبال می‌کند.

وی ادامه داد: مهمترین اتفاق در این فیلم سالم بودن موقعیت‌هاست، به این معنا که اتفاقات به واسطه دیالوگ آنچنانی خنده از مخاطب نمی‌گیرد. موقعیت‌ها کمدی است و لودگی ندارد و تمام تلاش من این بود که شخصیت‌ها تعریف پیدا کنند.

این کارگردان در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان این فیلم را در زمره آثار کودک و نوجوان نیز قرار داد یا خیر، اظهار کرد: فکر می‌کنم که بشود. البته ما ژانری به نام کودک و نوجوان نداریم و این غلط مصطلح است. در ژانر شناسی ژانری به این نام نداریم و این در زیر مجموعه ژانر خانواده قرار می‌گیرد. "هشتگ" در ژانر خانواده اتفاق افتاده است و زمانی که شما این ژانر را انتخاب می‌کنید مخاطب کودک و نوجوان نیز از آن بهره می‌برد.

بهبودی‌فر درباره دلایل انتخاب موضوع این فیلم عنوان کرد: عمده‌ترین دلیل دغدغه خودم بود و به نوعی آسیب شناسی اجتماعی پدیده چشم و هم چشمی خانواده‌ها و تاثیر فضای مجازی بر زندگی افراد بود. در واقع خاستگاه من در فیلمسازی آسیب شناسی اجتماعی در روابط خانوادگی است و حتی فیلم بعدی نیز در ادامه همین ماجرا خواهد بود که در قالب کمدی به ثمر خواهد نشست.

وی در پاسخ به این سوال که چرا موضوعاتی که انتخاب شده از جمله موضوع آموزش در قصه ابتر باقی می‌ماند، گفت: واقعیت این است که در این موضوع از آنجا که اسپانسر داشتیم و به ما تحمیل شده بود به بخش آموزشی پرداختم. اگر اسپانسر نبود و تهیه کننده تحمیل نمی‌کرد با همان رویکرد خانواده پیش می‌رفتم و قصه هم مسیر خود را درست طی می‌کرد، اما متاسفانه به این دلیل بسیاری از موقعیت‌های فیلم عقیم ماند و من پذیرفتم که این اسپانسر در کار حضور داشته باشد و این اشتباه را می‌پذیرم.

بهبودی فر همچنین درباره انتخاب بازیگران نیز بیان کرد: هیچ کدام از بازیگران کار به ما تحمیل نشدند و همه انتخاب بازیگران دست خودمان بود. از ابتدا به حضور بهاره رهنما فکر کرده بودیم و بر مبنای انتخاب‌های خودمان به سراغ بازیگران رفتیم.

این کارگردان در ادامه درباره وضعیت سینمای حال حاضر و استقبال از ژانر کمدی نیز توضیح داد: در سینمای ایران در ژانر کمدی ما کارهای به شدت خوبی داشتیم مانند "اجاره‌نشین‌ها"، "مومیایی 3"، "مردعوضی" و بسیاری از آثار دیگر که نشان می‌دهد بضاعت پرداخت به این ژانر را داریم ولی متاسفانه بعد از یک دهه به دلیل رکود سینما همه روی آوردند به سمت استفاده از بازیگران طنز تلویزیونی و ایجاد ایهام و ابهام و شوخی‌های آنچنانی در آثار سینمایی. این بخشی به گردن فیلمساز است و بخشی هم بر گردن مسئولان است که باعث شدند وضعیت سینما به اینجا کشیده شود. درحال حاضر آن ژانر کمدی که در دهه 60 و 70 می‌دیدیم شاهد نیستیم و روز به روز مخاطب را به سمت کج سلیقگی بیشتر سوق می‌دهیم و این فاجعه است. تلاش من در "هشتگ" این بود که این اتفاق نیفتد. در این بازار مکاره همین که فیلمی بسازید که از آن الگوهای بد استفاده نشود قدمی به سمت اعتلای سینمای کمدی برداشته‌اید. امروز شاهد کمدی موقعیت به معنای واقعی کلمه که مخاطب را به فکر وادار کند نیستیم.

وی ادامه داد: بخشی به این دلایل است و بخشی دیگر هم به دلیل نبود نظارت درست و فروش آن درصد از فیلم‌های کمدی است که ساخته می‌شوند و حرکت چرخه‌ای تولید سینمای ایران که متاسفانه تن به ساخت هر فیلمی داده است.

بهبودی‌فر در پایان درباره تازه‌ترین فعالیت خود نیز گفت: فیلمنامه"تیولا" را نوشتم که عنوان یک عروس دریایی ناشناخته و کمیاب است و این فیلم نیز همانطور که اشاره کردم درباره روابط خانوادگی است که ظرف دوتا سه ماه آینده وضعیت آن مشخص شده و برای تولید آن اقدام خواهیم کرد.