گروه سینما هنرآنلاین: جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع) امسال در آستانه بیست‌ویکمین دوره خویش است. این جشنواره توسط بنیاد فرهنگی هنری امام رضا (ع) برگزار می‌شود و در این دوره فرهاد قائمیان هنرمند باسابقه عرصه سینما مدیریت این رویداد را بر عهده گرفته است.

فرهاد قائمیان مدیر جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع) فیلم‌های حاضر در جشنواره پیش‌ رو، چقدر نگاه بین‌المللی دارند و تاثیرگذاری بر مخاطب غیرایرانی برایشان اولویت دارد، به هنرآنلاین گفت: نخستین نکته‌ای که در خصوص فیلم‌های مرتبط با سیره رضوی بایستی اتفاق بیفتد، پژوهش است. باید کارگروه‌هایی تشکیل دهیم و در آن کارگروه‌ها هستند که ایده موضوعیت پیدا می‌کند. همین که تلاش کردیم در حوزه فیلم کوتاه از استعدادهای جوان و نوپا در این جشنواره بهره ببریم، اتفاق خوبی است و قطعا تاثیرش را در مرحله پژوهش فیلم‌ها خواهد گذاشت.

مرتضی سعیدی‌زاده مدیر عامل بنیاد فرهنگی هنری امام رضا (ع) نیز در خصوص اعتبارات دوره آتی جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع) عنوان کرد: در جشنواره سال گذشته 15 میلیارد تومان اعتبارات داشتیم و بنیاد فرهنگی هنری امام رضا (ع) در برگزاری جشنواره با چالش‌های مالی مواجه شد. امسال این رویداد با دو برابر اعتبارات یعنی مبلغی نزدیک به 30 میلیارد تومان برگزار خواهد شد. بخشی از این مبلغ در اعتبارات سال 1402 و بخش دیگری از آن در اعتبارات 1403 است.

وی در پاسخ به اینکه آیا جشنواره امسال توجه خاصی به اتفاقات اخیر فلسطین و شهدای غزه دارد یا خیر، گفت: جشنواره گرافیک رضوی امسال 5 موضوع کلی با رویکرد نگاه انقلابی و سیاسی امام رضا (ع) دارد. یک بخش از آن رویکرد مبارزاتی و انقلابی امام رضا (ع) و مبارزه با ظلم و فساد در مواجهه با نظام‌های حکمرانی جهان است. در آن رویکرد بخشی ویژه برای مبارزان فلسطین و مردم غزه تعریف کرده‌ایم و یک جایزه ویژه 80 میلیون تومانی نیز در این بخش ویژه برای آثار گرافیکی‌ای که در رابطه با مردم غزه خلق می‌شود، در نظر گرفته‌ایم.

سعیدی‌زاده در پایان از سرمایه‌گذاری بنیاد فرهنگی هنری امام رضا (ع) برای تولید دو فیلم سینمایی خبر داد و تصریح کرد: برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده و تفاهمنامه‌ای هم با مجموعه مدیریت شهری شهر مشهد امضا کرد‌ه‌ایم. همچنین رایزنی‌هایی با سازمان سینمایی داشته‌ایم قرار بر آن شده که دو فیلم سینمایی در دو ژانر تاریخی و اجتماعی با محوریت سیره رضوی به تولید برسند. در ژانر تاریخی به شدت به تامین منابع نیاز داریم؛ به نحوی که بالغ بر 150  الی 200 میلیارد تومان اعتبار بایستی در بازه زمانی دوساله به پروژه تزریق شود و این کار ساده‌ای نیست! اما در ژانر اجتماعی، مسیر هموارتر است و در تدارک تدوین فیلمنامه هستیم. امیدواریم این فیلمنامه سریعتر به تولید برسد و بخشی از اعتبارات تولید را از محل اعتبارات بنیاد فرهنگی هنری امام رضا تعریف کنیم. با مجموعه‌های آستان قدس، حوزه هنری و سازمان سینمایی نیز تعامل داریم. محوریت دکتر فرهاد قائمیان به عنوان مدیر جشنواره امام رضا (ع) به ما بسیار کمک خواهد کرد تا بتوانیم هرچه سریعتر تمهیداتی برای جشنواره فیلم رضوی بیندیشیم.