گروه تئاتر «هنرآنلاین»: نمایش «میدان پارلمان» با طراحی و کارگردان مهسا شریفی از ۲۵ مهر ماه اجرای خود را در تماشاخانه انتظامی خانه هنرمندان ایران آغاز کرده است. این اثر نمایشی نوشته جیمز فریتز است که با ترجمه حسین جمالی و مهرنوش قهرمانی روی صحنه رفته است.

مهسا شریفی در رابطه با موضوع این نمایش در گفتگو با خبرنگار هنرآنلاین گفت: این نمایش به یک زن می‌پردازد که در جامعه انگلستان برای ایجاد تغییر و تغییر دادن سنت‌ها اقدام به خودسوزی می‌کند. ما در دنیا در جوامعی و شرایطی زندگی می‌کنیم که نیاز به تغییر به صورت مشخص احساس می‌شود. من فکر می‌کنم که این نیاز به تغییر نیازمند کنش و روشنگری است.این درست است که این زن در جامعه دیگری دست به این اقدام زده است اما در این روزها در ایران هم ما به ازای آن را داریم.

31461_photo_2023-10-21_10-48-54.314af5

وی با اشاره بر سختی اجرای کار ابزورد ادامه داد: یکی از چالش‌های ما این بود که نتوانستیم درمورد نویسنده این نمایشنامه تحقیقات بیشتری انجام دهیم. اما این که در حکومت توتالیتر یک زن دست به چنین اقدامی می‌زند موضوع جذابی بود که با وجود چالش‌هایش دوست داشتم که آن را اجرا کنم. طراحی کارگردانی و صحنه هم در تمرین‌ها اتفاق افتاد. ما فضاهای مختلفی را تست کردیم و در نهایت انفعال را با خوابیدن آدم‌ها نشان دادیم.

4712589

شریفی در رابطه با اجرای نمایش «میدان پارلمان» در تماشاخانه انتظامی بیان کرد: این اولین تجربه کارگردانی من بوده و ممنونم که سالن به من اعتماد کرده است. اگر لطف استاد بنده آقای مصطفی کوشکی و سالن انتظامی نبود گمان می‌کنم که مسیر سخت تری را باید طی می‌کردم. من افراد دیگری را می‌بینم که سخت‌تر از چیزی که از بیرون دیده می‌شود کار کردند. من متشکرم که این فضا به من داده شد تا کار کنم اما متاسفانه سالن به لحاظ امکانات و تجهیزات فنی کسری زیادی دارد. متاسفانه سالن‌های خصوصی مدت‌ها است که رسیدگی نمی‌شود و این بر کیفیت کار اثر می‌گذارد.