گروه سینما «هنرآنلاین»: جنایت صهیونیست‌ها علیه مردم مظلوم غزه و حمله به بیمارستان المعمدانی، واکنش اهالی هنر را به دنبال داشت. در همین راستا چهره‌های شناخته‌شده دنیای هنر با انتشار پیام‌هایی در فضای مجازی نسبت به حملات اخیر رژیم صهیونیستی به غزه واکنش نشان دادند و حمایت خود از فلسطین را اعلام کردند. علاوه بر آن برخی از هنرمندان در تجمع حمایت از مردم فلسطین نیز  حضور داشته‌اند.

محمود گبرلو مجری،منتقد و کارشناس سینما که در این تجمع حضور داشت در رابطه با حوادث دلخراش غزه به خبرنگار هنرآنلاین گفت: فاجعه غزه، یک فاجعه فراموش نشدنی و حرکت غیرانسانی است که هزاران کودک و زن به شهادت رسیدند. این مسئله را مردم و به ویژه نخبگان و هنرمندان که مدافع مردم هستند و حرف آن‌ها را بیان می‌کنند، هیچگاه فراموش نمی‌کنند. طبیعتا نخبگان و اهالی فرهنگ که اهل استدلال هستند، وقتی این فاجعه را می‌بینند، سعی می‌کنند که از نزدیک در جریان وقایع قرار بگیرند و ابراز همدردی کنند و هم این که در تاریخ رسانه این کشور و دنیا ثبت خواهد شد. به همین دلیل در این مجامع حضور پیدا می‌کنند تا اعلام رسمی کنند که با مردم غزه و در کنار آن‌ها هستند. آن‌ها می‌دانند که صهیونیست چه فجایعی را در تاریخ به وجود آورده است.

وی ادامه داد: اکنون بازی رسانه‌ای  صهیونیست به گونه‌ای است که کشتار مردم غزه در بیمارستان را بر عهده حماس بیاندازند اما تاریخ که توسط هنرمندان روایت می‌شود، قضاوت می‌کند که حق و باطل چه کسانی‌اند.

گبرلو همچنین به همراهی و واکنش هنرمند به این مسئله اشاره و بیان کرد: برخی می‌گویند که هنرمندان چرا واکنشی ندارند. باید بگویم اکثریت هنرمندان با مردم غزه همراه و همدل هستند و تعداد محدودی هستند که سکوت کردند ولی آن‌ها هم از صهیونیست دفاع نکردند. سکوت یا بی‌تفاوتی عده قلیلی را به نباید اکثریت تعمیم داد.

این کارشناس سینما افزود: در تشییع پیکر داریوش مهرجویی، خانم مرضیه برومند رییس صنوف سینمایی رسما اعلام کردند که این فجایع را محکوم می‌کنیم. ایشان نماینده صنوف سینمایی با پنج هزار عضو هستند. اگر می‌خواستند می‌توانستند سکوت کنند یا حتی صنوف سینمایی می‌توانستند اعتراض کنند که چرا همچین سخنی بیان شد. اما کسی معترض نشد. نکته مهم این است که باید بدانیم هنرمندان مانند برخی از سیاسیون پرهیاهو نیستند. آن‌ها بیشتر شاهد ماجرا هستند و بعد در طول تاریخ در روایت‌های تصویری خودشان حوادث را نقل می‌کنند. پس ما باید منتظر باشیم.

او ادامه داد: نکته مهم دیگر هم این است که اقناع‌پذیری هنرمندان متفاوت از مردم است. آن‌ها با استناد سخنان را می‌پذیرند. چقدر خوب است که متولیان سیاسی این جریانات با هنرمندان و نخبگان گفتگو کنند و اطلاعات وسیعی در اختیارشان قرار دهند. متاسفانه ما با قدرت بازی شیطنت‌آمیز رسانه‌ای مواجه هستیم و باید اطلاعات را خودمان به هنرمندانمان دهیم که متاسفانه مسئولین هنوز این را نمی‌دانند. مثلا شهید حاج قاسم سلیمانی 30 درصد یک فرمانده نظامی بود. او 70 درصد فرماندهی رسانه‌ای انجام می‌داد. ایشان در جریان فیلمسازی حضور داشت و از هنرمندان حمایت می‌کرد. شهیئ سلیمانی قدرت رسانه و تاثیر هنرمندان بر مخاطبان را درک کرده بود و با آن‌ها تعامل می‌کرد.