به گزارش خبرنگار هنرآنلاین، سومین روز از چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران با نمایش آثار بخش‌های مختلف، نشست‌های تخصصی «۴۰-۲۰» و نقد و بررسی، نمایشگاه‌های عکس‌ کتاب و بخش‌های جنبی دیگر میزبان اهالی هنر و رسانه بود. 

سالن شماره یک و دو در روز سوم جشنواره هم به اکران فیلم‌های داستانی راه‌یافته به بخش مسابقه سینمای ایران اختصاص داده شد.در سانس اول و از ساعت ۱۴ تا ۱۵:۳۰ فیلم‌های «پسرخورشید» به کارگردانی راد پورجبار، «بی‌هوا» به کارگردانی رویا پارسا، «آلفا» به کارگردانی مسعود محمدی تاکامی و مهیار صیفوری، «خوانا بنویسید»‌به کارگردانی مرتضی علیزاده و «کمپانی» به کارگردانی ایل‌ناز خیرخواه در سالن شماره یک روی پرده رفت.

در سانس دوم سالن شماره یک از ساعت ۱۶ تا ۱۷:۳۰ فیلم‌های کوتاه «تاخاریها» به کارگردانی محمد آریانیک، «گربه ماهی»‌ به کارگردانی امیرحسین مهماندوست، «رویای نیمه‌جان» به کارگردانی آرمین اعتمادی، «مورچه» به کارگردانی فرهاد شنتیایی و «استیک» به کارگردانی کیارش دادگر روی پرده رفت.

اکران فیلم‌های داستانی بخش مسابقه ملی در سانس سوم سالن شماره یک، از ساعت ۱۸:۳۰ تا ۲۰ با اکران «آدلاید» ساخته فرهاد غریبی، «ضلعی برای خروج» ساخته احسان همتی، «یوفو» ساخته سیدحمید حسینی و سیدمهدی حسینی، «ناظر» ساخته ابوالفضل عزیزی و «داستان یک شب دزدی» ساخته مهدی هادی‌زاده دنبال شد.

در سانس پایانی سالن شماره یک در روز دوم جشنواره هم از ساعت ۲۰:۳۰ تا ۲۲ فیلم‌های کوتاه «کوچ» به کارگردانی امید یوسفی، «روزی روزگاری سینما» به کارگردانی علیرضا شمالی، «قوتار» به کارگردانی علی علیزاده، «تکان» به کارگردانی شاهین حق‌شعار و «جاذبه غیرنیوتونی» به کارگردانی علیرضا صادقی روی پرده رفت.

* برنامه اکران‌های جنبی جشنواره چهلم

در روز سوم جشنواره و در قالب ۳ سانس در سالن‌ شماره ۸ آثار مربوط به بخش اکران‌های جنبی به نمایش گذاشته شد.
سالن شماره ۸ پردیس «ملت» از ساعت ۱۴ تا ۱۵:۳۰ در قالب اکران جنبی فیلم‌های بخش «کتاب و سینما» میزبان اکران فیلم‌های «قوتار» به کارگردانی علی علیزاده، «دنیا منم فوعه» به کارگردانی مصطفی آقامحمدلو، «خودکشی به سبک نیچه» به کارگردانی پیام کردستانی، «صوراحیل» به کارگردانی اسماعیل عظیمی و «ناسوخ» به کارگردانی اصغر عباسی بود.
در سانس دوم این سالن هم از ساعت ۱۶ تا ۱۷:۳۰ از میان فیلم‌های بخش «کتاب و سینما» فیلم‌های کوتاه «کینوپیو» ساخته فرزانه قائمی‌زاده، «فیل سفید» ساخته مهدی برجیان، «نام، نام‌خانوادگی» ساخته نازنین چیت‌ساز، «شرایط» ساخته سیدجواد حسینی و «روزی روزگاری سینما» ساخته علیرضا شمالی روی پرده می‌رود.

سومین سانس از برنامه‌های سالن شماره هشت هم به برگزاری آیین «شب کتاب و سینما» اختصاص دارد که این برنامه از ساعت ۱۸:۳۰ آغاز می‌شود.
در چهارمین سانس از اکران‌های سالن شماره ۸ و در قالب اکران‌های جنبی بخش «بر بال خاطرات» از ساعت ۲۰:۳۰ تا ۲۲ فیلم‌های «خانه سفید است» به کارگردانی طیبه فلکیان، «سینما سگ» به کارگردانی شاهد احمدلو، «این یک سونی است» به کارگردانی سامان سالور، «مردها گریه نمی‌کنند» به کارگردانی پیمان نهان قدرتی و «تو هنوز اینجایی» به کارگردانی کتایون پرمر و محمد روح‌بخش اکران می‌شود.

یکی ازبخش های جذاب؛ نشست‌های تخصصی آقای کارگردان «کمال تبریزی» با برخی از تهیه کنندگان و اهالی رسانه بود. روز سوم جشنواره نیز از ساعت ۱۰ تا ۱۱ با نمایش فیلم‌های کوتاه ژانر مبتنی بر اردوی فیلمسازی اردبیل و آثاری مرتبط با ژانرهای پلیسی-معمایی، ملودرام و کمدی، گفت و‌گو درباره فیلم‌های کوتاه ژانر با کارشناسی حسن حسینی و حضور سعید نجاتی، هادی مقدم دوست، عطا مجابی از ساعت ۱۱ تا ۱۳، گفت و‌گوی کارگردان با بازیگر با حضور رضا کیانیان از ساعت ۱۵ تا ۱۶:۳۰ و گفت و‌گوی کارگردان با تدوین‌گر با حضور میثم مولایی پیگیری شد. دبیری نشست‌های تخصصی گفت و گوی کارگردان با عوامل را کمال تبریزی برعهده دارد. در آخرین نشست این روز از جشنواره نیز از ساعت ۱۹ تا ۲۱ در سالن ۱۲ پردیس سینمایی ملت روسای جشنواره‌های اسکارکوالیفاید؛ مانوئل آوالانس، میمی برادی، یورگوس زوئیس پنل پرس و پاسخ‌ داشت.

نشست‌های نقد و بررسی جشنواره چهلم نیز با حضور فیلمسازان بخش داستانی و استعدادهای نو با اجرای میثم کریمی در ساعات ۱۸ و ۲۰ در سالن شماره ۴ پردیس ملت برقرار خواهد بود.

اما محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در واکنش به استقبال گسترده از دوره چهلم جشنواره فیلم کوتاه تهران در توییتی نوشت:

«سالن‌های مملو از جمعیت چهلمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، با بزرگداشت شهدای غزه در پردیس سینمایی ملت جریان دارد. شدت استقبال مخاطبان، افزایش تعداد سالن‌های نمایش را به‌دنبال داشت. فرهنگ و هنر ایران اسلامی پررونق‌ترین دوره خود را تجربه می‌کند.»

پیش از این وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی به معتبرترین جشنواره سینمایی ایران در عرصه بین‌الملل این رویداد را آیینه تمام نمای ایران خوانده بود.

حال این روزها؛ازدحام جمعیت در پشت سالن‌های داستانی سینما ملت ادامه دارد،مسئله ای مهم که در حیات فستیوالی سینمای کشورمان نقش بسزایی دارد.