"گروه سینمای هنرآنلاین": این روزها  چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران در پردیس سینمایی ملت در حال برگزاری است.جشنواره ای که به گفته محراب محمدزاده مدیر کمیته اطلاع رسانی این رویداد در نخستین روز از جشنواره بیش از 6 هزار مخاطب پای آثار نشستند. او در همین زمینه ادامه می دهد: "با توجه به استقبال تماشاگران، سانس ویژه همزمان را در نظر گرفتیم و سانس‌های فوق‌العاده داشتیم تا کسی از دیدن فیلم کوتاه جا نماند.در روز اول جشنواره در بخش‌های مختلف نمایش رقابتی و جنبی و نشست‌های تخصصی بیش از ۶ هزار مخاطب در جشنواره حضور داشت که این نشان از بازگشت دوران رونق به جشنواره‌های سینمایی است."

محمدزاده در ادامه به اشاره به برگزاری نشست‌های تخصصی ۴۰-۲۰ نیز بیان کرد: "در بخش نشست‌های تخصصی هم سالن ۱۲ پردیس ملت میزبان هنرجویانی بود که از پیش ثبت نام کرده بودند، اما با توجه به تقاضا و استقبال هنرجویان فروش روزانه تک نشست‌ها نیز در محل برگزاری به طور کامل انجام شد و این سالن نیز بدون ظرفیت خالی برگزار شد، امروز نیز این روال ادامه دارد."

از سوی دیگر باید گفت، «فیلم کوتاه» بسترها و فرصت کمی برای ارائه دارد و هر هنرمندی برایش مهم است که هنرش دیده شود از سویی به گفته خود فیلمسازان جوان شرکت کردن در جشنواره‌ها باعث می‌شود که آنها بتوانند خود را ارزیابی کرده و باب آشنایی با دیگر هنرمندان را هم فراهم خواهد شد.

جشنواره فیلم کوتاه تهران فرصت بسیار خوبی برای آشنایی با آثار دیگر هنرمندان در سطحی کاملا متفاوت و حرفه‌ای است.

با توجه به اینکه در فیلم کوتاه، صنعت سینما به معنای عرضه و تقاضا به شکل تعریف شده‌ای وجود ندارد، در نتیجه فیلمساز فیلم کوتاه به نوعی سردرگم است. چون نه فیلمش در سینما پخش می‌شود و نه باکس و زمان پخش مشخصی در تلویزیون دارد. از این رو بحث بودجه و هزینه در کارهای کوتاه همواره مورد بحث است.

2220170_737

 شریف ترین فیلم کوتاه

جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران بعد از جشنواره فیلم فجر در حوزه فیلم‌های بلند و جشنواره سینما حقیقت در حوزه مستند، یکی از جشنواره‌های معتبر فیلم در کشور به شمار می رود.

اما در یکی از روزهایی ابتدایی جشنواره در سالن شماره دو فیلم کوتاه«شریف» به کارگردانی محمد علیزاده‌فرد برای مخاطبان به نمایش در آمد.فیلمی درخشنده که به لحاظ تنوع ساخت و ژانر می توان گفت که یک سر و گردن از دیگر آثار برتر است. «شریف» در ژانر دفاع مقدس ساخته شده کاملا بومی‌گرایی است.

جشنواره بین‌المللی که طیف وسیعی از سینماگران را در نمایش آثار و نشست‌های تخصصی میزبانی می‌کند.

 این شلوغی ها در جشنواره مختص نمایش فیلم‌ها هم نبود و جایی مثل نشست‌های تخصصی «۴۰-۲۰» جشنواره نیز شاهد استقبال چشمگیر اهالی فیلم کوتاه خصوصا جوانان صاحب اثر است. در روز اول و دوم جشنواره، نشست تخصصی محمد رضا تخت کشیان و محمود کلاری با استقبال ویژه فیلمسازان همراه شد. اما انتقاداتی نسبت به نحوه برپایی این دوره از جشنواره وجود دارد؛ ابتدا به نحوه اجرای محمدرضا باقری به عنوان مجری کارشناس نشست های تخصصی جشنواره بازمی گردد. مجری که هنوز مشخص نیست بر چه اساس و معیاری انتخاب شده است و صرفا اینکه اجرای یکی از برنامه های صبحگاهی رسانه ملی را عهده دار است؛ نمی تواند دلیل قانع کننده برای انتخاب او به همراه کمال تبریزی کارگردان مطرح سینما باشد.

نکته دوم آنکه  حضور اثر یکی از مسئولان انجمن سینمای جوانان ایران و از اعضای اصلی جشنواره در بخش داستانی جشنواره است؛ اتفاقی که تا حدودی می توان گفت در کمتر فستیوال مهمی شاهد اینگونه اتفاقات غیرحرفه ای هستیم مسئله ای مهم که می تواند شائبه های مختلفی را برای ششرکت کنندگان جوان جشنواره به وجود آورد.