خبرگزاری هنرآنلاین: جنایات هولناک رژیم صهیونیستی و مظلوم‌کشی‌هایی که این روزها در غزه اتفاق می‌افتد، قلب هر انسانی را به درد می‌آورد و کم نیستند هنرمندانی که در واکنش به این اتفاقات ساکت ننشسته‌اند. انیمیشن‌سازان نیز به عنوان افرادی که دغدغه کودک دارند و به طور مستقیم با این قشر در ارتباط هستند، واکنش‌هایی به این موضوع داشته‌اند.

فرهاد عظیما از انیمیشن‌سازان کشورمان است که یک انیمیشن ضدصهیونیستی با نام «پیام راشل کوری» را نیز در کارنامه خود دارد. او نسبت به این اقدام دیزنی واکنش نشان داد و در این باره به هنرآنلاین گفت: امیدواریم که این کمک دیزنی به رژیم صهیونیستی روی فروش جهانی آن اثر بگذارد. خود این کمپانی اول برای ارتش آمریکا کار می‌کرد. یعنی آقای والت دیزنی با ساخت آثاری برای ارتش آمریکا شروع به کار کرد. در حالی که در ایران، اگر چنین اتفاقی بیفتد، انگ جنگ‌طلبی زده می‌شود. اما دیزنی با پول‌هایی که از ارتش آمریکا می‌گرفت، کار خود را شروع کرد.

وی افزود: خود آقای والت دیزنی یهودی بود و متاسفانه یا خوشبختانه کارهای بسیار خوبی را هم ارائه کرد که سابقه حداقل نیم‌قرن دارد و متأسفانه آثار خوب زیادی هم در مدل‌های سه‌بعدی دارد. چرا می‌گویم متأسفانه؟ همانطور که حرف شیطان آدم را از بهشت بیرون آورد، حرف‌های دروغین هم باعث ضربه‌های سنگینی به دنیا می‌شود. موضوعات انیمیشن‌های دیزنی هم کمک به دیگران، عشق به کودکان، موضوعات اخلاقی و انسانی و... است که موضوعات خوبی است اما همزمان برای کشتار بچه‌های فلسطین و غزه به اسرائیل پول می‌دهد‌ تا مردم را بکشند. در حالی که در انیمیشن‌های خود مثل داستان اسباب‌بازی‌ها، موضوعات انسانی و فراانسانی زیادی را مطرح می‌کند که نشان می‌دهد ژست دروغی بیش نیست.

عظیما در ادامه گفت: حتی روی بمب‌هایی که بر سر مردم عراق و افغانستان انداخته می‌شد، تصویر کاراکترهای کارتونی کمپانی‌های آمریکایی مثل دیزنی بود. خود اسرائیلی‌ها هم بچه‌هایشان را می‌بردند تا روی بمب‌هایی که بر سر بچه‌های فلسطینی انداخته می‌شد یادگاری بنویسند و پیام خود را به این روش به آن‌ها برسانند. این سیستم‌هایی که در فیلم و انیمیشن این‌قدر معروف می‌شوند، یهود هستند. مثلا خود گلدن مایر یهود است که یک کمپانی فیلمسازی به اسم آن است. او خودش یک زن اسرائیلی بوده که چند نفر را خودش کشته بود. اما فضای نفاق‌گونه‌ای در رسانه‌های جهان وجود دارد که مثلا اگر کسی به سگی آب بدهد، در رسانه‌ها به این صورت منعکس می‌شود که انسانیت هنوز نمرده و ... اما از این طرف، چند  سال پیش یک تک‌تیرانداز سعودی دختری را می‌کشد که داشته برای برادرش آب می‌آورده. در حالی که رد خون سر او که برادر کوچکش او را می‌کشید تا ببرد، هیچ وقت سوژه خبرگزاری‌های جهان نشد. از طرفی یک تخم‌مرغ رنگی میلیون‌ها بار در فضای مجازی با اسم هنردوستی انسان‌ها دیده می‌شود. این فضایی است که در هر رشته‌ای باید انتخاب شود.

این انیمیشن‌ساز اضافه کرد: اگر انیمیشن یا هر رشته‌ای به سمت دفاع از مظلوم برود، به سمت درستی حرکت کرده و اگر به سمت دفاع از تاریکی برود، که تشخیص آن در این زمانه فقط قلب سلیم می‌خواهد، این ما را به نابودی خواهد کشاند. حضرت علی علیه السلام می‌فرماید علمی که تو را اصلاح نکند، نابودت می‌کند. علمی که در حال حاضر در جهان وجود دارد ما را به سمت نابودی می‌برد. ممکن است دارو بشود و چند نفر را درمان کند، اما به جایش از طرف دیگر به بمب‌های نقطه‌زن تبدیل می‌شود که مردم و بچه‌ها را نابود می‌کند. این علم یا باید خود را اصلاح کند یا ما هم مثل قرون گذشته، به دست خودمان عذابی را برای خودمان خواهیم آورد و نابود می‌شویم. چون از جایی به بعد، آه مظلوم، فقط یقه ظالم را نمی‌گیرد بلکه همه آن‌ها که نگاه کرده‌اند و ساکت بوده‌اند را هم نابود می‌کند. در این فضا، هنر می‌تواند ظالم را رسوا کند و آن بخشی از ملت‌ها که آگاه نشده‌اند را آگاه کند.

فرهاد عظیما در پایان گفت: این وظیفه هنر است که باید ادامه‌دار باشد. روزهای قبل اسرائیل یک بیمارستان را زده و امروز هم جای دیگری را می‌زند اما چرا هیچ اتفاقی نمی‌افتد. انسان‌های آزاده باید در کنار اعتراض، با یک کار هنری مایه آگاهی دیگران باشند. بخشی از هنر که می‌تواند بسیار قوی کار کند، همین انیمیشن است.