گروه فرهنگ و ادبیاتِ خبرگزاری هنرآنلاین: هر روز جنایتی بر سیاهه جنایات رژیم‌ غاصب‌ صهیونیستی اضافه می‌شود. اقشار مختلف مردم نیز به طرق متفاوت، انزجار خود را از اقدامات این رژیم سفاک اعلام کرده‌اند. این رژیم در اقدامی بیرحمانه بیمارستان «المعمدانی» را مورد حمله وحشیانه خود قرارداد و هزاران غیر نظامی را به خاک و خون کشید. زبان از این جنایات قاصر است. از طرفی سالهاست خطِ مقاومت در منطقه، سعی بر مقابله با جنایات رژیم اشغالگر‌ قدس داشته و در این راه توفیقات فراوانی به دست آورده‌است. در راه یاری جبهه مقاومت، ادیبان و شاعران نیز فعال و پر کار به روشنگری و شناساندن جبهه حق و رسوایی ظالمان مشغول بوده‌اند. در باب آشنایی با نقش شاعران در شناساندن جبهه حق به مخاطبین و روشنگری آنها، با علی اکبر فرهنگیان یکی از شاعران این جبهه هم کلام شدیم و نظر ایشان را در باب شعر مقاومت و نقش پر‌رنگ آن جویا شدیم.

فرهنگیان در این گفتگو شعر را هنری بی نظیر دانست و عنوان کرد: قلم‌ها نقش سیاه بر روی اوراق می‌نهند اما اگر این نقش و نگار برای حق باشد، تماما نور است. شعر نیز هنر قلم است. هر وادی یک هنر دارد و شعر به عنوان یک هنر مادر برای هنرهای دیگر نقش مصدری دارد. باید ما به وسیله شعر با بهترین بیان، متعالی‌ترین حقایق عالم را بیان کنیم. شعر در نگاه نظریه‌پردازان ادبیات حرکتی به سمت معرفت و حکمت دارد؛ همچین شایان ذکر است که مسیر شعر اگر به درستی پیش‌رود به بیان حق و حقیقت منتج می‌شود. در زمان حضرت‌رسول الله‌(ص) در ابتدا شعر به عنوان وسیله‌ای برای غنا، لهو و لعب به کار گرفته می‌شد. اما از زمانی که پیامبر اکرم(ص) شعرا را در چارچوب اسلام به سمت شعر گفتن برای مفاهیم جبهه حق، ترغیب و تشویق کردند، نقش شاعران معتقد و متهد به مفاهیم اسلامی، نقش بی‌بدیلی بوده‌است. همیشه این شاعران به فراخور زمان‌های مختلف، در جهت تنویر افکار مخاطبین و روشنگری برای آن‌ها عمل کرده‌اند. به نظر من شعر، با توجه به این که در اتاق خلوت روح انسان‌ها شکل می‌گیرد،؛ جای خود را در خلوت انسان‌ها باز می کند در نتیجه بیان لطیف و رقیق شعر می‌تواند صحنه‌گردان یک نبرد نابرابر باشد. اکنون نیز شاهد نبرد نابرابری هستیم، به این شکل که بخش مهمی از رسانه‌ها و خبرگزاری‌های دنیا در حال مخابره اخبار دروغ به جهانیان هستند.

این شاعر آیینی در باب نقش مهم شاعران در جبهه مقاومت افزود: شاعران باید به هر زبان ممکن اعم از زبان‌طنز، زبان مرثیه و زبان حماسه در راستای مقابله با دروغ افکنی‌های رسانه‌های جبهه باطل تمام تلاش خود را انجام‌داده و به بیان دقیق‌تر مجاهدت کنند. این نکته شایان ذکر است که نقش شاعران در مبارزه با استکبار جهانی نقشی غیر قابل انکار است. البته شعر در بعضی موارد توانسته حق مطلب را ادا و نقش خود را به خوبی ایفا کند و در برخی موارد هم نتوانسته است توقعات را برآورده‌سازد. در مواردی که شعرای جبهه حق موفق عمل کرده‌اند، رسانه‌ها هم توانسته‌اند با خوش‌ذوقی مفاهیم درست و بلند شعرای جبهه مقاومت را تسری و به مخاطبین بیشتری انتقال دهند. شعر مانند یک ماده خام است و رسانه‌ها باید این ماده خام را طبخ کنند و به ذائقه مخاطب بچشانند. در برخی موارد رسانه‌ها اشعار سروده شده را خوب پوشش داده‌اند و در برخی موارد غفلت شده و آن‌طور که باید و شاید شعر شعرا را به مخاطبین منتقل نکرده‌اند. اما در قضیه اخیر و عملیات «طوفان الاقصی» باید گفت که شاعران برجسته و هماهنگ وارد عرصه شدند و می‌بینم در این روزها تولیدات خوبی از شعرا به گوش می‌رسد.

نقش شعرا در دعوت مردم به جبهه حق در بیان آقای فرهنگیان بسیار نمود داشت و ایشان از ویژگی‌های شاعری که می‌تواند سرباز جبهه حق باشد این‌گونه گفتند: شیوه قدیمی دشمن این است که حق و باطل را با هم درگیر می‌کند تا مخاطب نتواند در این وانفسا تصمیم درستی بگیرد. شعر اگر از آیینه شاعر متعهد باشد، کار خود را به شکل کاملا هنری پیش می‌برد. وقتی شاعری در سمت جبهه حق قرار می‌گیرد باید در استفاده از واژگان دقت بیشتری کند. همچنین در مورد حالات نفسانیه خود مراقبت لازم را انجام دهد که در نتیجه رعایت این موارد آن اثر اثری شگفت‌انگیز می‌شود و به شکل ناخودآگاه آن اثری که باید و شاید را می‌گذارد. شعر سرودن به نوعی جهاد افراد قلم به دست است؛ بایستی شعرا به شعر سرودن به مثابه یک عبادت نگاه کنند و  قبل از سرایش شعر به مانند نماز خواندن و رفتن به جهاد، نیت کنند و هر چه در راه رسیدن به جبهه حق و تقرب آنها  کمک می‌کند را استفاده کنند. ما در نماز هم، هر چه باعث توجه کمتر به خداوند می‌شود را کنار می‌گذاریم و همچنین هر حالت نفسانی که به عبادت ضربه می‌زند در مواقع عبادت کنار می‌نهیم. شاعر نمی‌تواند با خیال آلوده در خدمت جبهه حق باشد. به بیان بهتر، شاعر جبهه حق باید به مانند دیگر سربازان جبهه حق، درونی آلایش شده داشته و انسانی پالایش شده، مهذب، اخلاقی و معرفتی باشد.

علی اکبر فرهنگیان

علی‌اکبرفرهنگیان جنایت حمله به بیمارستان المعمدانی را نیز این‌گونه توصیف کرد: ما از انسان پلید، پلیدی از انسان قاتل، قتل از انسان جانی، جنایت، از سیاهی ظلمت و طبیعتا از نور، روشنایی را انتظار داریم. درمورد جنایت حمله به بیمارستان «المعمدانی» نیز باید گفت که ما از افراد حمله‌کننده به این بیمارستان انتظار جنایت را داشتیم ولی آنچیزی که باعث تعجب و تحیر ما شده، این حد از جنایت است. ما می دانستیم رژیم ِسفاک، خونریز و فاسد صهیونیستی، کودک‌کش و جنایت‌کار هستند و این را در طی تاریخ هشتاد ساله خود ثابت کرده‌اند و این از چشم جهانیان دور‌نبوده است؛ ولی این حجم از خباثت که آن‌ها در یک منطقه ممنوعه مانند بیمارستان، به یک چنین جنایتی دست بزنند و این همه زن و کودک و غیر نظامی را بکشند، در تاریخ کم‌نظیر  دارد. 

 

علی‌اکبر فرهنگیان یکی از سروده‌های خودش برای فلسطین را هم در اختیار ما قرار داد:
 

دلم   گرفته   ولی   هر   گرفتگی   بد  نیست

دلم   گرفته   ولی   قلب    من   مردّد  نیست 

 

گرفته    غنچه ی    دل   تا   دم   بهار   رسد 

گرفته   قلبِ   زمین   کاش   تک سوار  رسد 

 

دلم   اگرچه  گرفته   سرم  پر  از  شور است 

اگر  چه   مقصد   ابیات   از  دلم  دور  است 

 

هرس  برای   درختان  دم  بهار  خوش  است 

دلم   هنوز   به   تیزیِ  ذوالفقار  خوش  است 

 

کجاست   وارث    غم های   بی شمار   علی ؟

کجاست   صاحب    امروزِ    ذوالفقار   علی ؟

 

قسم  به  آیه ی  والفجر ، صبح  در  راه است 

نگاهِ    دل    به    امید    هدایت    ماه  است 

 

برادران    نکند    از    مسیر    خسته   شویم 

و  یا  زِ  طعنه  و  دشنام  دل شکسته   شویم 

 

هنوز   بیرق   خورشید   روی  شانه ی  ماست

فدای  دوست  شدن   اولین   نشانه ی  ماست 

 

هزار  شکر  که  نبض  قلم  به  دست  علی ست 

قلم  به  دست علی و  علم  به  دست علی ست 

 

علی ست     اوّلِ     اسلام    و    آخر    دوران 

علی ست  سوره ی انسان ، علی ست  الرحمان 

 

" زمانه   بر   سر   جنگ   است  یا علی  مددی 

مدد   ز   غیر   تو  ننگ  است  یا علی  مددی "

 

زمانه  بر  سر جنگ است و وقت خفتن  نیست

سخن  زیاد  ولی  حس  و  حال   گفتن  نیست 

 

زمانه  بر  سر  جنگ  است  صلح  بی معناست

نبردِ  شیشه  و  سنگ است صلح  بی معناست  

 

جهان  دوقطبی  مظلوم  و  ظالم  است  رفیق 

و  تیغ   حیدری اش   باز     لازم   است  رفیق 

 

قسم   به   آیه ی  والعصر ، عصرِ  بیداری ست 

هر آنکه چشم  فرو  بست  اسب   عَصّاری ست

 

اگر    چه    چهره ی    انسانیت    شنیع   شده 

زمینِ   رزمِ    حسینی   وَشان      وسیع   شده 

 

اگر    حسینی    هستی   همیشه   عاشوراست 

تمام   وسعت   دنیا   زمین   کرب   و   بلاست 

 

ببین   که   شمر   و   سنان   و  یزید   بسیارند 

مخواه   اهل   حرم    جان   به   تیغ   بسپارند 

 

مخواه     خیمه    ببیند    دوباره    غارت    را 

و   طفل  شیعه    ببیند     غم      اسارت    را 

 

کنون  که   دست  علم گیرِ  حاج قاسم  نیست 

مخواه   خصم   بگوید   وطن   مقاوم  نیست 

 

رسید    مژده   که    ایّام   غم   نخواهد  ماند 

زمین  در   آتش   اهل   ستم    نخواهد  ماند 

 

قسم   به   کرسی  و   لوح  و  قلم  شدم  آگاه 

که  می رسد  به  فلسطین  ...   جاءَ  نصرالله

 

زِ  نسل   فاطمه   خیبر شکن   به   میدان  زد

بگو  به  صهیون  سید حسن   به   میدان  زد

 

بگو  به    مردم    حیفا    دگر     نباید    ماند

چنان  نماند  و  چُنین  نیز  هم  نخواهد  ماند

 

سپاه    ابرهه    زنهار    مرگ   در   راه   است

هجوم  آتش  ما  چون  تگرگ   در   راه  است

 

بحَول   و   قوه ی   حق   تا   ظهور  می مانیم

به   صحن   مسجدالاقصی   نماز   می خوانیم

 

قسم    به        هوهوی  مستی  ذوالفقار   علی

قسم    به        آتش    خشم    زبانه  دار   علی

 

هماره    در    همه    جا    یاور   ولی    هستیم 

مدافع     حرم        دختر          علی    هستیم

 

گفتگو: محمدحسین خدایی