خبرگزاری هنرآنلاین: پانزدهم مهرماه بود که خبر عملیات «طوفان الاقصی» در گوش دنیا پیچید. نیروهای مقاومت فلسطین در غزه طی عملیاتی بی‌بدیل، به سال‌ها جنایت و نسل‌کشی اسراییل، واکنش نشان دادند. همان فلسطین مظلومی که در طول 75 سال اشغال توسط رژیم غاصب صهیونیستی همیشه با فلاخن‌های کوچک و سنگ در مقابل زورگویی و ادوات جنگی رژیمی که می‌خواست سرزمین آن‌ها را بستاند، می‌ایستاد. حالا اسراییل همچنان که از شوک این عملیات دست‌پاچه شده و فروپاشی خود را نزدیک می‌بیند، برای انکار آن به جان کودکان غزه افتاده است.

اسراییل غده‌ای متعفن است که بوی گند جنگ و جنایت، قتل و غصب، خشونت و کودک‌کشی‌اش خواب را از چشمان هر آزاده‌ای در دنیا ربوده است. هر روح پاک و آزاده‌ای دوست دارد با هر آنچه در توان دارد، مظلومیت فلسطین را فریاد بکشد. هنرمندان ما هم نتوانستند از کنار این جنایات بی‌تفاوت عبور کنند و از شاعر و نویسنده گرفته تا نقاش، کاریکاتوریست، خواننده، بازیگر و... صدای فریادشان را از دریچه رسانه کوچکی که در اختیار دارند، به گوش جهان رسانده‌اند. در ادامه واکنش هنرمندان و فعالان عرصه فرهنگ و هنر به این اتفاقات را خواهیم دید. واکنش به اتفاقات ظالمانه‌ای که هر روز مردم فلسطین و کودکان مظلوم غزه را با خون عجین کرده است.

علیرضا خمسه، بازیگر نام‌آشنای سینما، تلویزیون و تئاتر در استوری صفحه شخصی خود با انتشار عکسی از پدری که فرزند بی‌جانش را در آغوش گرفته به ویرانی و کشتار کودکان در شهر غزه واکنش نشان داد و نوشت: «گاهی کلمات درد دارد اما صدا ندارد.»

1

پرویز پرستویی نیز با انتشار پستی در صفحه اینستاگرام خود آرزو کرد که ای کاش در هیچ کجای کره زمین جنگی نبود.

2

حبیب احمدزاده، نویسنده، مستندساز و فیلمنامه‌نویس نیز در صفحه شخصی خود در فضای مجازی به اتفاقات تلخ غزه واکنش نشان داد. او با انتشار ویدیوی مصاحبه CNN با حسام زملط، سفیر فلسطین و پاسخ‌های قاطعانه او درباره ظلمی که در حق کشورش شده و اتفاقاتی که منجر به عملیات طوفان الاقصی شده است، به این موضوع اشاره کرد که نتیجه هفتاد سال تلاش برای مذاکره و امضای قراردادهای صلح، اتفاقا باعث شده جنگ‌های شدیدتری در منطقه غرب آسیا رخ دهد.

3

ایرانگرد برنامه ایرانگرد نیز در مقابل جنایات رژیم صهیونیستی سکوت نکرد. جواد قارایی با انتشار فیلمی از اعترافات یکی از سربازان مسن اسراییلی در استوری صفحه‌اش به خباثت این رژیم منحوس اشاره کرد.

4

احمد یوسف‌زاده نویسنده کتاب‌هایی چون «آن بیست و سه نفر»، «اردوگاه اطفال» و «شاید پیش از اذان صبح» است. او نیز در استوری صفحه شخصی خود از سکوت دنیا در برابر حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی به مردم غزه گلایه کرده است.

5

آزاده آل‌ایوب یا همان خاله نرگس معروف کودکان هم با انتشار یک استوری با کودکان مظلوم غزه همدردی کرد. او در استوری خود به ترجمه بخشی از آیه 39 سوره حج «وَإِنَّ اللَّهَ عَلَى نَصْرِهِمْ لَقَدِیرٌ» اشاره کرده بود.

6

علیرام نورایی، بازیگر فیلم‌هایی چون یتیم‌خانه ایران نیز به ظلمی که کودکان فلسطینی را به خاک و خون کشیده در قالب یک استوری واکنش نشان داد و به سه زبان عربی، فارسی و انگلیسی پرسید: «تقصیر بچه‌ها چیه؟»

7

پویا بیاتی، خواننده پاپ قطعات عاشقانه و ملی-مذهبی بسیاری است که این روزها در استوری صفحه خود با انتشار عکس‌ها و کلیپ‌های متعددی با مردم فلسطین همدردی می‌کند و سعی کرده صدای مظلومیتشان را به گوش مخاطبان خود برساند. او در برخی از ویدیوهایی که منتشر کرده از آهنگ‌های خود استفاده کرده است.

8

حسن روح‌الامین نیز که با نقاشی‌های آیینی خود در ذهن مردم ماندگار شده است، با انتشار پست اینستاگرامی سید مجید بنی فاطمه، مداح اهل بیت، در استوری صفحه خود به کشته شدن کودکان غزه واکنش نشان داد.

9

افشین هاشمی، کارگردان، فیلمنامه‌نویس و بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون است که کارهای کودک زیادی  مثل خاله قورباغه، بلندگوهای افسانه‌ای، آب‌پریا و... را به عنوان کارگردان یا بازیگر در کارنامه کاری خود دارد. او نیز با بازنشر اثری از هادی حیدری، کارتونیست، به کشتار مظلومانه کودکان غزه واکنش نشان داد.

10

علی‌اکبر قلیچ، خواننده جوانی است که با آهنگ‌های مذهبی خود شناخته شده است. او در بین آثار خود، قطعاتی هم دارد که به موضوعات استکبارستیزی و صلح پرداخته است. مثلا قطعات «قلب امید» با موضوع نقش صهیونیست‌ها در ترورهای جهان و «مرگ مساوی آمریکا» کار مشترکش با حامد زمانی درباره جنایات آمریکا از جمله آثار اوست که به ظلم و جنایات آمریکا و اسراییل پرداخته است. او با انتشار پوستری به زبان فارسی و عبری، از مقاومت فلسطینی‌ها حمایت کرد.

11

داوود امیریان، نویسنده رمان‌های پرفروش نوجوان مانند گردان قاطرچی‌ها، جام جهانی در جوادیه و... است. محور اغلب داستان‌های امیریان زیست نوجوانان در زمان هشت سال دفاع مقدس و تجربه آن‌ها از جنگ است. او با انتشار تصویری از کودک خندان فلسطینی که روی ویرانه‌ها نشسته اما پرچم فلسطین پشت سرش به اهتزاز درآمده، امید و زندگی را یادآوری کرد.

12

رضا حسین‌زاده، گوینده پیشکسوت اخبار صداوسیما نیز با انتشار پستی در صفحه شخصی خود تنها به تقبیح جنگ پرداخت.

13