گروه تجسمی هنرآنلاین: برگزیدگان جوایز معتبر ورلد پرس فوتو سال ۲۰۲۲ در بخش‌های مختلف معرفی شدند و جایزه تک‌عکس منطقه آسیا به فاطمه شبیر، عکاس-خبرنگار ۲۵ ساله زاده غزه رسید. شبیر در این تصویر، گروهی از کودکان و نوجوانان را در ویرانه‌های ناشی از حمله‌های وحشیانه ارتش رژیم صهیونیستی زیر یک چادر نشان می‌دهد که چند شمع روشن کرده‌اند؛ شاید به یاد قربانیان و شهیدان حمله صهیونیست‌ها به غزه در بهار ۲۰۲۱.

در ۱۱ روز تهاجم ددمنشانه نظامیان صهیونیست با بمب و موشک به باریکه غزه، بیش از ۲۵۰ شهروند فلسطینی به شهادت رسیدند که بسیاری از آنها زنان و کودکان بودند. ساکنان غزه که برای در امان ماندن از حمله‌های هوایی خانه و کاشانه خود را رها کرده بودند، در بازگشت فقط ویرانه دیدند اما زندگی‌شان را با امید بار دیگر از نو ساختند.

Canada

برنده بزرگ و نهایی جایزه ورلد پرس فوتو ۲۰۲۲ هم عکسی است امبر برکن کانادایی برای روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز گرفته است. این تصویر نمادی است از کشتار کودکان بومی کانادا در مدارس شبانه‌روزی چند دهه پیش که سفیدپوستان مرتکب شدند و جنازه‌های کودکان بیگناه را در گورهای دسته‌جمعی دفن کردند.

رسوایی این فاجعه بزرگ انسانی پس از سال‌ها افشا شد و یک لکه ننگ بسیار بزرگ و داغی ابدی بر پیشانی دولتی نهاد که خود را سردمدار حقوق بشر می‌داند. در این تصویر لباس‌های کودکان به یادبود صدها کودک قربانی نژادپرستی سفیدپوستان کانادا کنار بزرگراهی در بریتیش کلمبیا به نمایش درآمده است.