گروه تجسمی هنرآنلاین: «اینجا کودک و شیخ جان دادند اما ما تسلیم نمی‌شویم. مادری روی جنازه فرزندانش افتاد اما ما از مقاومت کردن دست نمی‌کشیم.» این متن شعرهای مقاومت شاعر نامدار فلسطینی است که بلال خالد روی بدنه موشک عمل‌نکرده صهونیستی در غزه نوشته تا یاد و نام بیش از ۲۵۰ شهید و حدود ۲۰۰۰ مجروح حمله‌های وحشیانه ارتش اشغالگر را گرامی و زنده بدارد.

خالد درباره موشکی که حالا تبدیل به اثر هنری شده می‌گوید: «در همین جنگ ۱۱ روزه اخیر این موشک روی سقف خانه یک خانواده در غزه افتاد اما خدا را شکر منفجر نشد.» چند ساعت بعد، این عکاس-خبرنگار و هنرمند سرشناس فلسطینی با پوشیدن کلاه ایمنی و جلیقه ضدگلوله به محل فرود آمدن موشک رفت و در حالی که بمباران و موشکباران غزه ادامه داشت، شعرهای مقاومت را روی آن خوشنویسی کرد.

انتخاب کردن متنی که باید روی بدنه موشک نوشته شود، چندان هم دشوار نبود. بلال خالد می‌دانست باید چیزی بنویسد که یادآور مقاومت مردم مظلوم فلسطین و غزه برابر جنایتکاران اشغالگر باشد. او که همیشه روی دیوار و خودرو و ابزارهای زندگی روزانه مردم نقش می‌زد، تصمیم گرفت این بار مرگبارترین و ویرانگرترین ابزار ممکن را به یک اثر هنری تبدیل و آن را با خوشنویسی خنثی کند.

Belal3

گرچه پس از آغاز آتش‌بس روز ۲۱ می موشک عمل‌نکرده از منطقه منتقل شد اما عکس‌هایی که از آن گرفته شده، تا همیشه تاریخ یادگار خواهد ماند. در یکی از این تصاویر تاریخی، گروهی از مردم در تمام گروه‌های سنی به چشم می‌خورند که دور خالد حلقه زده و با دقت فراوان سرگرم تماشای خطاطی کردن او روی بدنه موشک هستند.

خالد بین هنر خود و عکاسی خبری یک رویکرد مشترک پیدا کرده است؛ اینکه بکوشد از میان وحشت جنگ چشمه‌هایی زیبا از زندگی در کرانه باختری و باریکه غزه بیاید و آن را با آثار هنری و گرفتن عکس به دنیا نشان دهد. او می‌کوشد به مردم جهان بفهماند تجاوز و اشغالگری صهیونیست‌ها هر چه وحشیانه‌تر باشد، مقاومت مردم فلسطین سرسختانه‌تر می‌شود.

بلال خالد جوان در سال‌های گذشته همواره در تلاش بوده است هنر را به متن زندگی مردم مظلوم غزه ببرد و نوآوری او در کشیدن نقاشیخط روی دیوار ساختمان‌ها و مساجد منطقه همیشه با استقبال مردم و رسانه‌ها روبه‌رو شده است.

Belal2

Belal1

Belal