گروه تجسمی هنرآنلاین: در پنجاه و نهمین نمایشگاه هنری بین‌المللی که آوریل تا نوامبر ۲۰۲۲ در ایتالیا برگزار می‌شود، موزه فلسطینی آمریکا در کنتیکت ادامه‌دهنده این تلاش‌ها برای حضور هنر و هنرمندان فلسطین در دوسالانه ونیز خواهد بود. در نمایشگاه موسوم به «از فلسطین با هنر» آثار ۱۹ هنرمند فلسطینی به نمایش درمی‌آید که برخی از آنها همچنان در شهرهای غزه، رام‌الله، بیت‌لحم و بیت‌المقدس در سرزمین فلسطین زندگی می‌کنند و برخی دیگر ساکن اردن، کویت و آمریکا هستند.

«از فلسطین با هنر» در زمینی به گستردگی ۵۲ متر مربع برپا و میزبان آثار هنری می‌شود که برخی از آنها ویژه حضور در این نمایشگاه تولید شده‌اند. هنرمندان فلسطینی با نقاشی‌ها، عکس‌ها، تندیس‌ها و چیدمان‌های خود از هنردوستان سراسر جهان میزبانی می‌کنند و نقشه سرزمین فلسطین هم در کف نمایشگاه به نمایش درمی‌آید. ضمن اینکه قرار است یک درخت زیتون به نشانه صلح و آرامش در میانه «از فلسطین با هنر» قرار بگیرد.

فیصل صالح که پنج دهه است در آمریکا زندگی می‌کند و تاجری موفق است، موزه فلسطین را سال ۲۰۱۸ بنیان نهاد. او درباره انگیزه خود از این کار می‌گوید: «بارها با خودم اندیشیدم که هیچ کاری برای سرزمین مادری‌ام و مردم فلسطین نکرده‌ام.» در این سه چهار سال موزه فلسطین میزبان رویدادهای مختلف هنری بوده و صالح امیدوار است با حضور و نمایش آثار هنرمندان فلسطینی در دوسالانه ونیز ۲۰۲۲، هنر فلسطین بیش از گذشته مطرح شود.

Palestine Museum
ساختمان موزه فلسطین در آمریکا

«از فلسطین با هنر» یکی از رویدادهای رسمی دوسالانه ونیز است که در تقویم این رویداد مهم و معتبر جهانی ثبت شده و کنار دیگر برنامه‌های آن برگزار می‌شود. گرچه دوسالانه ونیز از ۱۸۹۵ آغاز به کار کرده اما نخستین رویداد مستقل و رسمی مربوط به هنر فلسطین در آن سال ۲۰۰۹ رخ داد. پیش‌تر در ۲۰۰۳ هم یکی از مدیران ارشد دوسالانه ایده حضور پاویون فلسطین را در پنجاهمین دوره ونیز مطرح کرده و با انتقادهای رسانه‌ها روبه‌رو شده بود.

نکته عجیب اینکه مسئولان دوسالانه ونیز از رویدادهای موازی حمایت مالی نمی‌کنند. از این رو، سازمان‌دهندگان «از فلسطین با هنر» در تدارک جمع‌آوری ۲۸۰ هزار دلار هزینه برپا کردن نمایشگاه در دوسالانه ونیز ۲۰۲۲ هستند و چند هنرمند هم روزهای آینده به ایتالیا می‌روند تا آثار هنرمندان فلسطینی را در پاویون ۵۲ متر مربعی جانمایی کنند.