"گروه فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین": هنرمندان طراح گرافیک، تصویرساز و نقاش ساعاتی پس از آغاز عملیات بزرگ «طوفان الاقصی» در فلسطین، با خلق آثارشان طوفان به پا کردند. همزمان با آغاز عملیات بزرگ «طوفان الاقصی» در اراضی اشغالی که یکی از بزرگ‌ترین عملیات‌ها علیه رژیم اشغالگر قدس محسوب می‌شود، هنرمندان طراح گرافیک، تصویرساز و نقاش نیز آرام ننشستند و آثار خود را تنها ساعاتی پس از این عملیات در فضای مجازی منتشر کردند.

دیوارنگاره میدان فلسطین تهران نیز با محوریت عملیات بزرگ «طوفان الاقصی» و با عنوان «آغاز عملیات بزرگ آزادی» نصب شد.مسعود نجابتی، هنرمند طراح گرافیک و خط همزمان با عملیات «طوفان الاقصی»، اثری طراحی و منتشر کرد.

سیدمسعود شجاعی‌طباطبایی نیز که سابقه خوبی در واکنش سریع به اتفاقات و حوادث دارد، اثری منتشر کرد.

کارلوس لطوف، هنرمند و کاریکاتوریست مطرح برزیلی که کارهایش به موضوعاتی چون ضدصهیونیسم، ضدجهانی‌سازی، ضدسرمایه‌داری و... اشاره دارد هم یک اثر برای عملیات «طوفان الاقصی» منتشر کرد.

4690374

فرار موش‌های کثیف

حسن روح‌الامین، هنرمند انقلابی و متعهد نیز با انتشار یک اثر جدید و یکی از آثار قدیمی خود، نسبت به عملیات «طوفان الاقصی» واکنش نشان داد.

اثر جدید وی «فرار موش‌های کثیف» نام دارد، همچنین وی اثر «فاتح خیبر» خود را که سال ۱۳۹۷ خلق شده است، به مناسبت پیروزی غیرتمندانه مردم فلسطین در عملیات «طوفان الاقصی» منتشر کرد.

محمدصابر شیخ‌رضایی نیز برای عملیات «طوفان الاقصی» چندین طرح و پوستر طراحی کرده که یکی از آنها بیشتر جلب نظر کرده است.

شیخ‌رضایی در توضیح این پوستر نوشته است: «چگونه یک پوستر جلب سیاحان به فلسطین، نماد مقاومت (مردم فلسطین) شد؟»

شیخ‌رضایی به داستان یک یهودی اتریشی به نام «فرانس کراوس» اشاره دارد که همزمان با تبلیغات تشکیلات صهیونیستی در زمان ظهور هیتلر از اروپا گریخت و پوسترهای مختلفی برای گروه‌های صهیونیستی طراحی کرد که توسط انجمن توسعه گردشگری فلسطین نیز چاپ شد. پس از تأسیس رژیم غاصب اسرائیل در سال ۱۹۴۸، اکثر یهودیان اسرائیلی از سرزمین بین اردن و دریای مدیترانه به عنوان «فلسطین» یاد کردند و عبارت Visit Palestine در این پوستر سال‌ها برای جلب توریسم یا مهاجر استفاده می‌شد. شاکله این پوستر در طول 78 سال گذشته به عنوان نماد مقاومت فلسطین شناخته شده و باقی مانده است و مطابق رویدادهای متفاوت در این سرزمین توسط طراحانی از سراسر دنیا با تفسیرها و نشانه‌هایی جدید، تغییر می‌کند، همچنین میکائیل براتی هنرمند طراح و تصویرساز نیز به مناسبت پیروزی این عملیات طرحی را منتشر کرد.

در پی عملیات مقاومت فلسطین علیه رژیم صهیونیستی، جدیدترین دیوارنگاره‌‌های پایتخت رونمایی شد؛ همچنین برخی شاعران نیز نسبت به این عملیات مقاومت واکنش نشان دادند. علیرضا قزوه شاعر، نویسنده و رئیس دفتر شعر، موسیقی و سرود صداوسیما به مناسبت حمله گروه‌های مقاومت فلسطین به سرزمین‌های اشغالی موسوم به «طوفان الاقصی» شعری سرود.

4690369

* طوفان الاقصی

طوفان عزالدین قسام است

طوفان آزادی است

طوفان اسلام است

خشم سلیمانی است

آنک دلاور مردم غزه

برخاستند از جا

پیچیده در عالم

آوازه طوفان الاقصی

آنک ببین رود خروشان جوانمردی

از جای خواهد کند

بر باد خواهد داد

بنیاد نامردی

اینک ببین دیوارهای آهنین پوچ‌اند

وین سست‌تر از عنکبوتان در پی کوچ‌اند

اینک ببین طوفان الاقصی جهان را تازه خواهد کرد

این فتح و پیروزی مبارک باد

صبح ستم‌سوزی مبارک باد

اینک جهان در صبح الاقصی

همراه با خورشید می‌خندد

فردا از آن ماست

برخیز فرزندم

امشب دوباره اسم شب صبح است

فردا دوباره اسم شب طوفان الاقصی است

محمود ژولیده، شاعر آیینی نیز به مناسبت حمله گروه‌های مقاومت فلسطین به مناطق اشغال‌شده توسط رژیم صهیونیستی شعری سرود که بخشی از آن به شرح زیر است:

السلام ‌ای حماس جان برکف

ای فلسطین، بخوان به شور و شعف نصرتی آمده ز شاه نجف

زده‌‌ای، ‌ای مقاومت به هدف

طعم پیروزی از قیام آمد

مقطع وعده امام آمد

یاد کن لشکر پیمبر را

فاش کن ذوالفقار حیدر را

ختم کن آیه‌های کوثر را

شکر کن وعده‌های رهبر را

مرحبا بر جهاد اسلامی

شد امام زمان تو را حامی

زخم غزه اگرچه سر واکرد

انتفاضه دوباره غوغا کرد نهضت قدس را شکوفا کرد

فرصت سجده را مهیا کرد

گاه توفان مسجدالاقصاست

راه قدس شریف، کرب و بلاست

رو به‌ سوی فناست اسرائیل

قاتلش کربلاست اسرائیل

خانه‌اش بی‌بقاست اسرائیل

ظلم در انتهاست اسرائیل

نیروی هسته‌ای مقاومت است

موشک قاسم، عین مرحمت است

از سویی کار مشترک محمدمهدی سیار و میلاد عرفان‌پور برای عملیات طوفان الاقصی با عنوان «ما سوره فتحیم که برمی‌گردیم/ این تازه فقط اول بسم‌الله است» هم منتشر شد.

جمعی از هنرمندان طراح گرافیک، تصویرساز و نقاش نیز پس از آغاز عملیات بزرگ طوفان الاقصی، با خلق آثارشان نسبت به این عملیات واکنش نشان دادند و آثاری را در فضای مجازی منتشر کردند.

4690375

«طوفان الاقصی» در میدان ولی‌عصر(عج)

طرح جدید دیوارنگاره میدان ولی‌عصر(عج) شهر تهران یکشنبه ۱۶ مهر با توجه به انجام عملیات مقاومت فلسطین علیه رژیم صهیونیستی با عنوان «طوفان الاقصی» با طراحی گرافیک صالح کوشکی به همت خانه طراحان انقلاب اسلامی و سازمان هنری رسانه‌ای اوج رونمایی و نصب شد.

در توضیح این دیوارنگاره یکی از بیانات رهبر معظم انقلاب در نهم خرداد امسال با موضوع فلسطین آمده است: «اگر فلسطین در این صحنه رویارویی شجاعانه‌ای که امروز برای خود به وجود آورده است، موفق شود، موفقیت همه دنیای اسلام است». همچنین دیوارنگاره میدان فلسطین نیز با بیان بخشی از آیه ۲۲ سوره سجده «إِنَّا مِنَ الْمُجْرِمِینَ مُنْتَقِمُونَ»؛ «مسلماً ما از این مجرمان بی‌ایمان انتقام خواهیم گرفت». دیروز به ‌روز و رونمایی شد.

بر این دیوارنگاره که طرحی از گنبد مسجدالاقصی دارد، جمله پرکاربرد این روزهای شبکه‌های اجتماعی یعنی «توفان‌ الاقصی» به 2 زبان عربی و انگلیسی درج شده است.

پیش از این در روز شنبه همزمان با عملیات نیروهای مقاومت فلسطین، دیوارنگاره میدان فلسطین با جمله عربی «بدأت عملیه التحریر الکبری»؛ «عملیات آزادسازی بزرگ شروع شد» و با درج تاریخ ۷ اکتبر ۲۰۲۳ به نمایش گذاشته شده بود.

* داستان «یک در برابر صد»

داستانک «یک در برابر صد» به مناسبت عملیات بزرگ «طوفان الاقصی» با طراحی گرافیک روح‌الله مختاری به همت خانه طراحان انقلاب اسلامی در فضای مجازی منتشر شده است.

درباره این اثر با اشاره به آیه‌ای از قرآن کریم آمده است: «ای رسول، مؤمنان را بر جنگ ترغیب کن که اگر 20 نفر از شما صبور و پایدار باشند بر 200 نفر غالب خواهند شد و اگر 100 نفر بوده بر 1000 نفر از کافران غلبه خواهند کرد، زیرا آنها گروهی بی‌دانشند. سوره انفال (آیه۶۵)»

خانه طراحان انقلاب اسلامی نیز به مناسبت عملیات بزرگ «طوفان الاقصی» پوستر‌هایی را با تصاویری از فلسطین، مسجدالاقصی و شکست اسرائیل منتشر کرده است که در توضیح آنها بیانات رهبر معظم انقلاب آمده است: «این شکست‌های پی‌درپی معنایش این است که هم قدرت و بازدارندگی سیاسی و نظامی رژیم صهیونیستی خدشه‌پذیر شده و هم اینکه این رژیم در سراشیبی سقوط و فروپاشی قرار گرفته است. رهبر معظم انقلاب/ ۲۵ خرداد۱۴۰۲‌» و «صهیونیسم و دولت غاصب و مجعول صهیونیستی در فلسطین، محکوم به فناست.  رهبر معظم انقلاب/ ۲۱ تیر ۱۳۷۷».

پوستر «طوفان الاقصی» از جمله این آثار است که با طراحی گرافیک مهدی توحیدی منتشر شده است. در توضیح این پوستر آمده است: «ما راه‌حل فلسطین را نابودی رژیم اسرائیل می‌دانیم. نگویند نمی‌شود؛ نمی‌شود در دنیا نیست. همه چیز شدنی است. رهبر معظم انقلاب/ ۲۸ مرداد ۱۳۷۰».

برج آزادی هم در حمایت از مردم فلسطین و پیروزی عملیات جبهه‌ مقاومت و حماس علیه رژیم غاصب صهیونیستی، به رنگ پرچم فلسطین درآمد و هشتگ «طوفان الاقصی» بر آن نقش بست.

* «نَقل و نُقل» تلویزیون با موضوع فلسطین

برنامه «نَقل و نُقل» با موضوع‌ فلسطین میهمان خانه مخاطبان شبکه 2 سیما شد.

برنامه «نَقل و نُقل» به میزبانی حامد عسکری یک دورهمی صمیمانه بین مجری برنامه و اهالی هنر است که با موضوع فلسطین و روز بزرگداشت حافظ در 2 قسمت مستقل، میزبان هنرمندان عرصه هنر و فرهنگ بود. عسکری در سومین دورهمی این برنامه با موضوع فلسطین، میزبان جمعی از شعرای کشورمان؛ احمد بابایی، میلاد عرفان‌پور، محمدرضا طهماسبی و علی داوودی بود.  این برنامه که طی چند روز گذشته پخش شد، به خوانش اشعار شعرای حاضر در برنامه با موضوع فلسطین اختصاص داشت.

4690414

اما؛ افشین علاء دیگر شاعری بود که با در اختیار گذاشتن آن برای "هنرآنلاین" نسبت به این ماجرا واکنش نشان داد:

افشین علا شاعر کشورمان به مناسبت حمله گروه‌های مقاومت فلسطین به سرزمین‌های اشغالی موسوم به «طوفان الاقصی» غزلی با عنوان «غزه» سرود.

دیدی چگونه صبر خداوند لبریز شد ز حیله‌ این قوم؟
با عطسه‌ای ز غزه‌ مظلوم خاموش شد فتیله‌ این قوم

باریکه‌ای به تنگی زندان راه نفس گرفت بر اینان
گویی مدیترانه فرو ریخت بر خرمن و قبیله‌ این قوم

هفتاد سال دولت صهیون سوزاند بس که ساقه‌ زیتون


زقوم را به جای رطب ریخت در کام‌شان نخیله‌ این قوم

در خون شناور است فلسطین صحرای محشر است فلسطین
رفتند غاصبان و به جا ماند آذوقه و وسیله‌ این قوم

تا چند مثل گوی حقیری در چنگ صهیونیزم اسیری؟
ای باختر! بدان که به تیری افتد به خاک، تیله‌ این قوم

شیخ عرب! ز وسوسه‌ی دیو دل خوش مکن به باغ تل‌آویو
جز کرم‌های مرده نخیزد پروانه‌ای ز پیله‌ی این قوم

آیا نگفت پیر خردمند دل‌خوش به این قمار نباشید؟
دیدی که اسب لنگ زمین خورد امروز در طویله‌ این قوم؟

نام خوراک پخته نهادند دیروز بر شهید ره قدس
حالا چو خوک در دل آتش بریان شده‌ است فیله‌ این قوم

ای رشک فاتحان و سلاطین ای غزه ای نگین فلسطین 
چشمان قبله‌گاه نخستین بر توست پشت میله‌ این قوم