گروه سینمای هنرآنلاین: جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان سی‌وپنجمین دوره خود را هم پشت سر گذاشت و حالا فقط مانده اختتامیه و اعلام برگزیدگان. فیل‌ها در طول این پنج روز، در 9 سالن مختلف سه سینمای شهر اصفهان به نمایش درآمدند و مخاطبان بسیاری را علی‌الخصوص از قشر دانش‌آموزان به تماشای فیلم‌های جشنواره نشاندند. در این پنج روز بصورت روزانه به بررسی فیلم‌های به نمایش‌درآمده در سالن سوره پرداختیم. چهارشنبه پنجمین و آخرین روز نمایش فیلم‌های جشنواره بود و سالن سوره در این روز، چهار فیلم بخش ملی جشنواره را روی پرده برد؛ فیلم‌هایی که به نسبت روزهای قبل استقبال بیشتری را شاهد بودند و تقریبا تمامی صندلی‌های سالن سوره را پر کردند. «ملکه آلیشون»، «ایلیا؛ جستجوی قهرمان»، «استعداد من» و «آلفا و ربات نابودگر» چهار فیلم روز چهارشنبه بودند که در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم.

غربی اما ایرانیزه شده!

فیلم «ملکه آلیشون» ساخته ابراهیم نوآور محمد نخستین فیلم روز چهارشنبه سالن سوره بود. داستان این فیلم در جنگل‌های شمال می‌گذرد و آدور نقش اول آن است. آدور در کودکی پدر و مادر خودش را از دست داده و هرچند این موضوع زیر سر موجودی شیطانی به نام کایوت است اما پدربزرگش به او گفته است که تب جنگل سبب از بین رفتن پدر و مادرش شده است. به همین دلیل او نفرت بسیاری از جنگل دارد. با این حال اما اختلاف آدور با پدربزرگ و فرار از خانه، اتفاقاتی را برای او رقم می‌زند و وی را به یک جنگل سوخته می‌رساند که فرمانروای آن ملکه‌ای به نام آلیشون است.

4692978

آدور اسمی فارسی و به معنای خار گیاه است؛ دیگر اسامی فیلم هم به همین شکل، از بین اسامی فارسی انتخاب شده‌اند اما آنچه در فیلم می‌بینیم، از پوشش کاراکترها گرفته تا فضاسازی‌ها، سبکی غربی دارند و کمتر شباهتی با فرهنگ اصیل ایرانی دارند. اگرچه فیلم در شمال کشور می‌گذرد اما فضای آن به گونه‌ای طراحی شده به سختی از جنگل‌های خارج از کشور قابل تشخیص است؛ انگار که تنها حلقه وصل فیلم با فرهنگ ایرانی، اسامی ایرانی کاراکترهای آن است!

فیلم «ملکه آلیشون» در چهار بخش بهترین کارگردانی، بهترین فیلم، بهترین بازیگر و بهترین دستاورد فنی و هنری نامزد شده است.

ایلیا؛ در معرفی قهرمان و ضدقهرمان

انیمیشن‌ها و فیلم‌های تاریخی کودک، همیشه ظرافت‌های خاصی می‌طلبیده‌اند. وقتی برای یک مخاطب کودک تاریخ را روایت می‌کنیم، باید به خاطر داشته باشیم که نوع روایتمان می‌بایست با یک روایت معمول و خشک تاریخی متفاوت باشد تا مورد استقبال و البته پذیرش کودک قرار گیرد. توجه به این نکته مهم‌ترین نقطه قوت فیلم «ایلیا؛ جستجوی قهرمان» است.

Screenshot_20231012-113809_Firefox

«ایلیا؛ جستجوی قهرمان» که یک فیلم نیمه‌پویانمایی است و بخشی از آن در فضای رئال و بخشی دیگر در فضای انیمیشن می‌گذرد، روایتگر بخش مهمی از تاریخ شیعه است اما در این راه، شیوه درستی را برای روایت خود به کار گرفته است و این را از استقبال و بازخورد خوب مخاطبان کودک در طول جشنواره می‌توان فهمید. این فیلم که به کارگردانی سیدعلی موسوی‌نژاد تولید شده، در ابتدای کار اصلا به یک کار تاریخی شباهت ندارد و از مسائل اجتماعی روز کودکان از جمله بازیهای رایانه‌ای و فضای مجازی می‌گوید و اندک اندک از همین طریق، پیوندی با تهاجم فرهنگی و تحریف تاریخ پیدا می‌کند.

فیلم «ایلیا؛ جستجوی قهرمان» هم جزو مدعیان جشنواره است و در سه بخش بهترین فیلم، بهترین فیلمنامه و بهترین دستاورد فنی و هنری نامزد دریافت جایزه شده است.

پرستاره‌ای که نامزد نشد

فیلم «استعداد من» ساخته حمید عبداللهی نجف‌آبادی است و همانطور که از نامش پیداست، داستان کودکی را حکایت می‌کند که در جستجوی استعداد خویش است. امیرعلی، در مسیر یافتن استعداد خویش موانع بسیاری را بر سر راه خود دارد که مهم‌ترین آن، مخالفت خانواده با حرفه‌ای است که در آن مستعد است.

فیلم-استعداد-من-3-575x323

این فیلم علی‌رغم آنکه از بازیگران شاخصی برای نقش‌های مختلف استفاده کرده بود و چهره‌هایی همچون محمد فیلی، رامین راستاد و مهدی امینی‌خواه در آن به نقش‌آفرینی پرداخته بودند، نظر داوران را نتوانست به خود جلب کند و در هیچ یک از بخش‌های جشنواره نامزد نشد.

قهرمان نیم‌وجبی

در جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان امسال، فیلم‌هایی که قهرمان قصه آنها یک کودک بوده است، کم نبودند. «آلفا و ربات نابودگر» نیز یکی از همین فیلم‌هاست. این فیلم به کارگردانی «شهرام قدیری»، حکایت یاسین کودک دانش‌آموزی است که با هوش مصنوعی و حوزه رباتیک آشنایی دارد و به همراه تیم خود که «آلفا» نام دارد، در مسیر ورود به یک المپیاد مهم است اما ماجراهایی در این مسیر برایش پیش می‌آید و ناچار می‌شود با توانایی‌های خود، هم به نجات مادر و هم به مبارزه با ضدقهرمان قصه بپردازد.

170562114

این فیلم موفق شد از حیث جلوه‌های بصری بدرخشد و در بخش بهترین دستاورد فنی و هنری نامزد دریافت جایزه شود.