گروه سینما هنرآنلاین: نخستین روز جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، کار خود را با دو اثر ملی و دو اثر بین‌المللی آغاز کرد. در سی‌پنجمین دوره از این جشنواره که بار دیگر به میزبانی شهر اصفهان برگزار می‌شود، سالن سوره در روز شنبه 15 مهر میزبان هنرمندان، اهالی رسانه و مهیمانان و علاقمندان به فیلم کودک بود. «یک تکه ابر» به کارگردانی علی قوی‌تن و «خیابان ملک» به کارگردانی احسان سلطانیان دو اثر ملی به نمایش‌درآمده در روز اول هستند و بخش بین‌الملل روز نخست نیز به فیلم «ماجراهایی در سرزمین آشا» از کانادا و پویانمایی «کارآگاه چیرب و کندوی طلایی» از روسیه اختصاص داشت. در ادامه نگاهی به این آثار کودک خواهیم داشت.

مسافری که می‌خواست به تهران برود

فیلم «یک تکه ابر» درامی کودکانه است که دنیای سامی، نوجوان خیال‌پردازی را نمایش می‌دهد که مشکل شنوایی دارد و همین قضیه به علاوه خلاقیت علی‌ قوی‌تن سبب شده بخش‌هایی از فیلم متناسب با قصه، صامت باشد. با این حال، موسیقی جایگاه کمرنگی در این فیلم دارد و این موضوع، علی‌الخصوص وقتی مخاطبمان کودک و نوجوان است، اهمیت بسیاری می‌یابد؛ البته پیگیری‌ها نشان می‌دهد دلیل ضعف موسیقایی اثر، آماده نبودن موسیقی آن است و در نسخه‌های بعدی فیلم برای ارائه به دیگر جشنواره‌ها، این عنصر در فیلم تقویت می‌گردد.

170648017

داستان «یک تکه ابر»، داستانی پرکشش است و علی‌رغم ریتم کندی که دارد، به واسطه تعلیق پرقدرت قصه که همان به تهران رفتن سامی است، هم مخاطب کودک و هم مخاطب نوجوان را تا آخرین سکانس روی صندلی می‌نشاند. البته که ارتباطی که بین نام فیلم یعنی «یک تکه ابر» و محتوای فیلم وجود دارد، ارتباطی ضعیف و سطحی است.

مصائب کودکانه در راه رساندن ظرف غذای پدربزرگ!

فیلم «خیابان ملک» دردسرهای دو کودک را در راه رساندن یک ظرف غذا به دست پدربزرگشان نشان می‌دهد؛ در همین یک سر خلاصه می‌شود ولی خرده‌داستان‌های آموزنده در طول فیلم کم نیستند. کل اتفاقات فیلم در کمتر از یک روز اتفاق می‌افتد و عنصر طنز به کار رفته در طول فیلم، بارها از مخاطب کودک و شاید حتی بزرگسال، خنده می‌گیرد.

1925248

وقتی به تماشای فیلم «در خیابان ملک» می‌نشینیم، در طول فیلم هر چند دقیقه یک بار با یک گره تازه مواجه می‌شویم. گره‌هایی که خیلی زود هم باز می‌شوند و جای خود را به گرهی دیگر می‌دهند و همین پیوستگی در کنار ریتم تند داستان، برای مخاطب کودک و نوجوان جذاب است. همچنین در این فیلم عناصر نمادین همچون لامپ (نماد روشنی) و گیاه (نماد سرزندگی) حضور پررنگ و البته به جایی دارند.

در جستجوی اسپارک

فیلم «ماجراهایی در سرزمین آشا» اثری کانادایی به نویسندگی سوفی فارکاس بولا و سارا لالند است که داستانی به شدت هیجان‌انگیز و پر تب و تاب را در دل یک جنگل روایت می‌کند. داستان فیلم از این قرار است که در یک روز سرد زمستانی، ژول و خانواده‌اش به روستایی در شمال شهر کوبک نقل مکان می‌کنند تا نزد عموی ژول زندگی کنند. ژول یک بیماری پوستی نادر دارد وبه همین علت از ثبت‌نام در مدرسه منع شده است و از آن لحظه به بعد بزرگترین آرزویش درمان است. وقتی سگش اسپارک به جنگل وحشی فرار می کند، ژول چاره‌ای جز جستجوی او ندارد. در مسیر این جستجو، او با آشا یک دختر بومی جوان و البته مرموز آشنا می‌شود. آنها با هم به آن سوی جنگل می‌روند و اتفاقات اسرارآمیزی برای آنان رخ می‌دهد که باید حتما به تماشای آن بنشینید تا بتوانید هیجان فیلم را درک کنید.

image

این فیلم که در بخش بین‌الملل جشنواره حضور دارد، یکی از مدعیان اصلی جشنواره است و احتمالا یکی از اسامی پرتکرار در بین نامزدهای جشنواره باشد.

مبارزه برای بازگرداندن روشنایی به شهر

چهارمین و آخرین فیلم روز نخست جشنواره، یک فیلم پویانمایی بود. «کارآگاه چیرب و کندوی طلایی» داستان یک کارآگاه تازه‌کار است که می‌کوشد شایستگی خودش برای عهده‌دار شدن یک مسئولیت مهم، یعنی نگهداری کندوی طلایی، نشان دهد. کندوی طلایی یک کندوی معمولی نیست و سرنوشت شهر و تاریکی یا روشنایی‌اش به همین کندو وابسته است و تلاش‌‌های کارآگاه چیرب و سهل‌انگاری‌هایش برای مقابله با ضدقهرمان قصه، فضایی کمیک خلق کرده است که می‌تواند تجربه‌ای شاد و مفرح برای مخاطب کودک و نوجوان رقم بزند.

detective-chirp-and-the-golden-beehive-shots-223-5-scaled

فیلم پویانمایی «کارآگاه چیرب و کندوی طلایی» به کارگردانی گریگوری ووزاکین در سال 2022 به تولید رسیده است و نماینده کشور روسیه در بخش بین‌المللی سی‌وپنجمین جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان است.