گروه سینما و تئاتر هنرآنلاین: اواخر تیرماه امسال بود که چهاردهمین جلسه شورای صنفی نمایش در خانه سینما تشکیل و مقرر شد با فرارسیدن ایام دهه اول محرم اکران فیلم‌های کمدی از روز پنجشنبه ۲۹ تیر در سینما‌های سراسر کشور متوقف شود.

این گزاره می تواند پایان یک جریان باشد؛ جریانی که معتقد بوده حیات سینمای ایران متکی به فیلم های کمدی است.اما با یک بررسی می توان به این رسید که در میان فیلم‌های پرفروش یک دهه اخیر سینمای ایران برخلاف تلقی غلطی که رایج شده که فیلم‌های کمدی بیشتر از غیرکمدی می‌فروشد، تعدد آثار غیرکمدی پرفروش بیش از فیلم‌های کمدی به چشم می‌آید."فروشنده" در سال ۹۵ نزدیک به هفده میلیارد تومان در گیشه ایران و دو و نیم میلیون دلار در گیشه آمریکا و نزدیک دو میلیون یورو در فرانسه فروخت."لاتاری" در نوروز ۹۷، پانزده میلیارد تومان فروخت."متری شیش و نیم" در نوروز ۹۸ بیست و هشت میلیارد تومان در ایران و یک میلیون یورو در فرانسه فروخت.

 

281317_521

 

"شبی که ماه کامل شد" در تابستان ۹۸ بیش از نوزده میلیارد تومان فروخت."سرخپوست" در تابستان ۹۸ پانزده میلیارد تومان فروخت."علفزار" سال گذشته بیست و دو میلیارد تومان در سینماها فروخت."دوزیست" سال گذشته نزدیک به بیست میلیارد تومان فروخت."ملاقات خصوصی" علیرغم همزمانی اکران آن با ناآرامی‌های سال گذشته و التهابی که بر سینماها هم اثر گذاشت، سی و سه میلیارد و پانصد میلیون تومان فروخت. این ارقام به غیر از درآمد آنلاین است.

همچنین آخرین ساخته رضا میرکریمی یعنی نگهبان شب نیز ۷۷۰۰ مخاطب داشت و گیشه ۳۲۲ میلیون تومانی داشت.فیلم محبوب منتقدان یعنی تصور نیز با ۷۵۰۰ مخاطب، حدود ۳۵۰ میلیون تومان فروش کرد.آخرین یادگاری کیومرث پوراحمد نیز با ۳۱۰۰ مخاطب، گیشه‌ای ۱۴۰ میلیون تومانی را به خود اختصاص داد.

 

download

 

فصل ماهی سفید نیز با ۲۹۰۰ تماشاگر، به فروش ۱۲۵ میلیون تومانی رسید.حال با اتکا به آمار و ارقام گیشه و همین طور استقبال مخاطبان پرده نقره ای به این نتیجه رسید که نبض گیشه صرفا در اختیار فیلم های کمدی نیست! مسئله ای مهم که بسیاری از منتقدان سینمایی و اهالی رسانه را به این وا داشته است که معتقدند حیات سینما بدون اکران فیلم های کمدی و بعضا طنز مبتذل غیر ممکن است! گزاره غلطی که آمارها آن را نقض می کند.