به گزارش هنرآنلاین به نقل از ایلنا، در ابتدای این مراسم احترام برومند اظهار داشت: امروز اینجا همه ما صاحب عزا هستیم و واژه تسلیت بر زبان همه ما جاری است. همه ما به تئاتر و سینمای ایران تسلیت می‌گوییم. فریماه فرجامی عزیزمان را خیلی زودتر از آنچه که فکر میکردیم در اوج زیبایی و محبوبیت بازیچه دست تقدیر شد. سالها بود که بود اما پرده سینما و صحنه‌های تئاتر از حضورش محروم ماند.

وی افزود: ساده‌دل بود، مهربان و صمیمی و رفیق بود. استعدادش در بازیگری را به سواد و دانشش بیفزایید می‌شود فریماه فرجامی اما خیری از زندگی ندید. بدون اینکه شاد باشد لبخند می‌زد و هرگز لب به گلایه نمی‌گشود. سینمای ایران هرگز فریماه فرجامی را از یاد نخواهد برد.

در ادامه مرضیه برومند نیز اظهار داشت: من اصلا دلم نمی‌خواست حرف بزنم و تا دیروز هم سعی داشتم از زیر بار این مسئولیت شانه خالی کنم. به من گفتند تو مدیر خانه سینما هستی و اتفاقا به همین دلیل نمی‌خواستم حرف بزنم، چه سینمایی وقتی همه‌ش عزاست.

فرجامی0

وی افزود: نمیدانم چرا نام پریچهر همزمان با نام فریماه به یادم می‌آید، پریچهر دختر عمه من بود و سرگذشت غم‌انگیزی داشت که ما آن را آبجی ناکام می‌نامیدیم و فریماه هم به نظرم آبجی ناکام ما بود. او قربانی زیبایی و هنرش شد. او هنرمندی قدر و بازیگری توانا بود، او مدارج ستاره شدن را به سرعت طی کرد و درخشش در آسمان هنر همیشه دیده میشد و خیلی زود در هاله‌ای از غبار پنهان شد و متاسفانه ما از حضورش بر صحنه‌های تئاتر و پرده‌های سینما محروم شدیم. همانطور که از دور بسیار پیچیده دیده میشد وقتی با او آشنا میشدی بسیار ساده، زودباور، آسیب‌پذیر و شکننده بود. سرنوشت او راهنمایی شد برای نسل‌های بعدی و ستاره‌های نسل‌های بعدی از خود مراقبت کردند و کنار مردم بودند. روسری سر کردند نقش کارگر بازی کردند، مقنعه بستند و نقش کارمند بازی کردند، چادر به سر کردند و نقش مادر شهید بازی کردند. هنرمند امروز در کنار مردم است و مناسبتش با حکومت را مردم تعیین میکنند. هنرمندان ما هنرمندان مردم هستند و به این آسانی شما نمیتوانید مانع فعالیتشان شوید. امیدوارم مسائل اجتماعی ما را از فعالیت اجتماعی و سیاسی جدا کنید، ما سیاسی نیستیم، ما را به سیاسی‌کاری محکوم نکنید، ما با مردم هستیم.

در ادامه این مراسم مسعود فروتن اظهار داشت: خودمان به خودمان تسلیت میگوییم و فکر میکنیم چه روزهایی او را نداشتیم. من شانس این را داشتم که چند ماهی با او در سریالی کار‌ کردم. نگران انتخاب نقش اول بودم، وارد که شدم فریماه به من گفت برای سریالت به من پیشنهاد نمیدهی؟ من تئاتر را ندیدم و رفتم فیلمنامه را خیلی سریع به او رساندم و فردا صبح به من گفت حاضر است در این سریال کار کند. نظم و ترتیب فریماه عجیب بود و دائم نگران کار خودش بود. یاد فریماه همیشه و همه جا در ذهن ما هست، سادگی و صداقتی که در چشمانش موج میزد و در زندگی‌اش جریان داشت امیدوارم در زندگی ما هم جریان داشته باشد.

در ادامه احترام برومند اظهار داشت: ما خیلی تلاش کردیم که خانم رخشان بنی‌اعتماد اینجا حضور داشته باشند اما متاسفم که دوستان ما به دلایلی از حضور در مراسم‌های عمومی پرهیز میکنند.

فرجامی00

ایرج راد دیگر سخنران این مراسم نیز گفت: از جانب خانه تئاتر درگذشت فریماه فرجامی را به همه هنرمندان تئاتر و سینمای این مملکت تسلیت میگویم. فریماه فرجامی دختر تیاتر بود، در دانشگاه هنرهای دراماتیک درس تئاتر خواند و کارش را آغاز کرد و با بزرگان هنر تئاتر همکاری کرد.

وی افزود: هنرمند تئاتر باید دارای سلامت روح و‌ جسم باشد و باید توان این را داشته باشد که هر شب کار یک نمایش را به سرانجام برساند. درباره فریماه فرجامی بیشتر از کارهای سینمایش میگویند، او در ارتباط با رفتار، کار، صداقت و انضباط تئاتر پخته شد و به سینما آمد. او در نمایشهای آدمک‌ مومی، شب بیست و یکم، فیزیکدانها، همه پسران من، عنکبوت، تراژدی کسرا، آن شب که تورو زندانی بود، بیا تا گل برافشانیم، شاهزاده و‌ گدا و دادگاه نورنبرگ ایفای نقش کرد و بعد از پخته شدن به سینما آمد، حسودانی توان دیدن چنین چهره زیبا، معصومانه و پاک او را که ابدا به شهرت نمی‌اندیشید نداشتند. او یک زندگی ساده داشت و در خانواده‌ای فرهنگی به سادگی زندگی کرد و‌ این سادگی باعث شد کسانی دور او جمع شوند و او را به سمتی بکشانند که نباید اینگونه میشد. او میتوانست سالها ادامه دهد و کارهای باارزشی را در تاریخ سینما و تئاتر ما داشته باشد. کسانی که از مشکلات و‌ مصائب او آگاه بودند دست او را نگرفتند و با او رفیق نبودند، ما سرمایه بزرگی را از دست دادیم و امیدوارم تراژدی فریماه فرجامی برای هنرمندان این مملکت تکرار نشود، روحش شاد، این تراژدی پایان گرفت.

فرجامی1

در ادامه پژمان بازغی بیانیه هییت مدیره انجمن صنفی بازیگران را خواند.

در ادامه این مراسم ابوالفضل پورعرب نیز اظهار داشت: در مورد خانم فرجامی حرفهای زیاد نیمخواهم بگویم همه حرفها گفته شد، او واقعا آفاق بود و آفاق رفت، خیلی مظلومانه، غمگین و غمگینانه رفت. خاطرم هست که با هم کار میکردیم، دوستی‌ای بین ما ایجاد شد و من بعد از کار همیشه احوالشان را میپرسیدم و نمیدانم چرا اینقدر ماجرا عجیب و بد شد، قرار نبود اینقدر مظلومانه از بین ما برود. به همه مردم تسلیت میگویم و از همه مردم ایران تشکر میکنم، امیدوارم بتوانیم در شادی‌هایتان جبران کنیم و اینقدر از وضعیت جامعه‌مان خجالت نکشیم.

قطب‌الدین صادقی به عنوان دیگر سخنران این مراسم اظهار داشت: مرگ حق است و یک روز سراغ همه ما می‌آید اما ابلهانه است خود به پیشواز آن برویم و یکی از این مسائل که همیشه درباره فریماه در رنج بودم، همین به استقبال مرگ رفتن او بود که اسمش را خودتخریبی میگذارم و این بلاهت است. سیاستمداران، ورزشکاران و هنرمندان در جامعه دیده می‌شوند و دیر یا زود نمادین می‌شوند و کسی که این را دریابد خطا میکند اگر خودتخریبی کند. فریماه همه مصالح یک بازیگر بزرگ را داشت، تشخص خانوادگی، زیبایی و سوادش همگی مصالح لازم برای یک بازیگر بزرگ بود که در او وجود داشت و فقط یک جا کم آورد و این به کمک دوستان ناجوانمرد فراهم شد. من همه آن دوستان ناجوانمرد را که در راستای نابودی او کوشیدند میشناسم و لازم نیست نام ببرم. 

فرجامی2

وی افزود: کانت کتابی به نام خرد محض دارد، او معتقد است اخلاق چیزی نامتغیر است و ربطی به نژاد و فرهنگ ندارد، هر جا نفسانیت چیره شد بی‌اخلاقی است و هر جا منافع جمع در نظر آمد اخلاق‌گرایی است. کسانی که بخشی از ارزش‌های جمعی را نمایندگی میکنند باید در حفظ خود و باورهای جمع بکوشند. به بازیگران آمریکایی نگاه کنید، همه‌شان از بس از خود مراقبت می‌کنند مثل هرکول هستند ولی ما یکی از اشتباهاتمان رعایت نکردن سلامت جسم است. سرنوشت فریماه فرجامی باید نمونه‌ای باشد برای نامردانی که علیه او گام برداشتند.

در ادامه افسانه چهره‌آزاد نیز اظهار داشت: ما همه اینجا جمع شدیم تا با ستاره سینمای ایران وداع کنیم، من افتخار دوستی سی ساله با فریماه جان را داشتم و دارم. فریماه در انزوا و تنهایی آسمانی نشد، مرحوم فرامرز فرجامی و فرهاد فرجامی به صورت مالی و معنوی مهرشان را از خواهر دریغ نکردند، فریده فرجامی خواهر بزرگوار فریماه هیچگاه محبتشان را از او دریغ نکردند. واقعیت این است خودشان تصمیم گرفتند در موقعیت‌های اجتماعی و هنری حضور نداشته باشند. فریماه هیچگاه تنها نبود و خانواده‌اش واقعا از او حمایت کردند.

فرجامی3

در پایان فرهاد فرجامی اظهار داشت: از همه هنرمندان، خانه سینما، خانه تئاتر و همه حضار محترم سپاسگذارم و تشکر میکنم.

گفتنی است علی دهکردی، منوچهر شهسواری، قطب‌الدین صادقی، مازیار لرستانی، رضا درمیشیان، بهاره رهنما، محسن امیریوسفی از دیگر سینماگران حاضر در این مراسم بودند.