مریم آموسا - چهره هاى هنرى بسیارى از ایران براى دیدار از آرت دوبى راهى این شهر حاشیه خلیج فارس شدند ؛ با چهار نفر از آنها گفتگوهاى کوتاهى انجام داده ایم.

ملانوروزی: توسعه گردشگرى پیش نیاز آرت فر و حراج بین المللى ست

مجید ملانوروزی مدیرکل تجسمی گفت: " آرت فر دوبی از اهمیت ویژه ای در منطقه برخوردار است و به عنوان یک مدیر تجسمی خود را مسوول می دانم که حضور گالری دارها و هنرمندان ایران دراین آرت فر چشمگیر و خوب باشد و از حضور آنها حمایت شود."

او افزود: " با این که آرت فر دوبى یکی از مهم ترین مراکز تجمع گالری دارها و مجموعه دارها در منطقه است؛ من امیدوارم که درآینده نزدیک شاهد اتفاقاتی باشیم که " حراج تهران " بتواند در جایگاهی بالاتر ازاین آرت فر درمنطقه خودنمایی کند و زمینه حضور گالری دارهای به نام جهان و منطقه را در کشور فراهم کند."

مدیرکل هنرهای تجسمی؛ حضورهنرمندان و گالری داران ایران را درآرت فر دوبی بسیار خوب عنوان کرد و گفت: " یکی از دلایلی که ما هنوز نتوانستیم در کشورمان زمینه ای را برای برگزاری یک آرت فر یا حراج در سطح بین المللی فراهم کنیم عدم توجه به صنعت گردشگری است و باید در ابتدا راهکارهای مناسبی برای بهبود وضیعت گردشگری در ایران فراهم کنیم وشرایطی را فراهم کنیم که گردشگران فرهنگی ایران را مقصد اصلی سفرهای خود بدانند. وقتی چنین رویدادی رقم بخورد، بی شک هنگام برگزاری حراج ها و آرت فر هم می توانیم موفق باشیم."

به گفته ملانوروزی، برای این که بتوانیم اقتصاد شکوفایی درعرصه هنرداشته باشیم، باید برای آن برنامه ریزی دقیقی کنیم و برگزاری آرت فر و حراج ها می تواند دراین زمینه موثرباشد . وى تاکید کرد :" در حال حاضر که زمینه برگزاری حراجی یا آرت فر را به صورت بین المللی درایران نداریم باید کمک کنیم تا هنرمندان درعرصه بین الللی حضور چشمگیرتری داشته باشند و تا جایی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توان دارد باید در این راه از جامعه تجسمى حمایت کند."

او ادامه داد: " حضورهنرمندان ایرانی در آرت فرها و حراج ها را باید به عنوان سفرای فرهنگی کشورمان قلمداد کنیم و باید زمینه حضورمقتدرانه آنها را فراهم کنیم. شاید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از توان مالی خوبی برخوردار نباشد اما با بهره مندى از امکانات دیپلماسی باید تلاش کرد بستر این حمایت ها فراهم آید."

به گفته ملانوروزی حضور دو گالری شیرین و اعتماد در آرت فر دوبى بسیار خوب بود و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از این دو گالری حمایتی نکرده بود اما اگر قرار باشد که وزارت خانه از این گالری ها حمایت کند بی شک باید نظارتی بر عملکرد و آثاری که به نمایش می گذارد نیز داشته باشد.

پویاراد: هنرمندان را با تورهاى هنرى به آرت فرها بیاوریم

سیف الله پویا راد ، مدیر دوسالانه هنرهاى تجسمى دامون فر هم از دیدارکنندگان آرت دوبى بود؛ وى سطح کیفى آثار این دوره را بسیار خوب ارزیابى کرد و در عین حال حسرت خورد چرا ایران نمى تواند شاهد چنین رویدادهاى فاخرى باشد.

پویا راد افزود : " ایده هاى تازه هنرمندان در این آرت فر خیره کننده است اما در عین حال ما را متوجه مى کند ، هنر معاصر ایران نه تنها از دنیا عقب نیست بلکه ساعتش را با ثانیه شمار ساعت جهانى هماهنگ نموده و اگر امکانات ارائه بین المللى بیابد ، روشن خواهد شد که چه فکرها و حرفهاى تازه اى براى گفتن به جهان معاصر دارد."

مدیر دوسالانه دامون فر خواهان حضور پررنگ و تاثیرگذار بخش هاى پیشرو و توانمند جامعه تجسمى در این گونه اتفاقات مهم منطقه اى شد و ابراز امیدوارى کرد مرکز هنرهاى تجسمى که با حضور مدیریت تازه ، انرژى مثبت و امیدى جالب توجه به خانواده تجسمى القا نموده بتواند بسترهاى حمایتى این امر خطیر را فراهم آورد.

پویا راد پیشنهاد داد در قالب تور هاى هنرى زمینه حضور هنرمندان با گرایش هاى مختلف هنرى و به خصوص جوانان در این گونه رویدادها مهیا شود زیرا نفس دیدار از این مجامع بین المللى مى تواند الهام بخش باشد و هنرمند را متوجه روند و جریان هاى هنرى کند.

محمدی: دولت باید حمایت کننده حضور بین المللى هنرمندان باشد

فرناز محمدی ، کارشناس هنرهاى تجسمى گفت: " برای نخستین بار بود که از آرت فر دبی دیدن می کردم و همزمانی برگزاری حراج کریستیز با آرت فر دوبى موجب شد که بتوانم در این رویداد مهم تجسمی شرکت کنم و با توجه به برگزاری نشست ها و حضور گالری وهنرمندان متنوع دراین نمایشگاه این رویداد از اهمیت ویژه ای برخوردار است."

او افزود: "شنیده هایم از کسانى که این رویداد را مستمر پیگیرى کرده اند اینست که عملکرد این دوره را در مقایسه با سال های گذشته بسیار خوب دانسته اند و معتقدند آرت فر نسبت به سال های گذشته رشد رو به جلویی داشته است."

او با اشاره به نوع چیدمان سالن ها و غرفه ها گفت: " شیوه برگزاری آرت فر به گونه ای برنامه ریزی شده بود که همه چیز بسیارحساب شده بود و فضایی که برای نمایش آثار در اختیار گالری ها گذاشته بودند خیلی خوب بود."

محمدى که این روزها نمایشگاه بیان و انتزاع به انتخاب و کارگردانى او در گالرى پردیس ملت به تماشاست درباره حضور دو گالری شیرین و اعتماد در آرت فر دبی گفت: "این دو گالری با هزینه های شخصی خودشان در این آرت فرشرکت کرده بودند و آن گونه که از شیوه فعالیت شان دراین آرت فر برمی آمد برای این دوره خیلی زحمت کشیده بودند و بسیار هم هزینه کرده بودند."

او ادامه داد: " گالری شیرین خیلی قدرتمند در این دوره از آرت فر شرکت کرده بود و تمام تمرکزش را بر روی یکی از مطرح ترین هنرمندان ایران در عرصه بین المللی؛ اردشیر محصص گذاشته بود و برخلاف سایر گالری ها که مجموعه متنوعی از آثار هنرمندان کشورشان را آورده بودند، تنها اقدام به نمایش و عرضه آثار اردشیر محصص کرده بود."

او درباره حضور گالری اعتماد در آرت فر دبی گفت: " حضور گالری اعتماد با توجه به سابقه و تجرباتی که در منطقه دارد بسیار قدرتمند بود و من در شب افتتاحیه به غرفه گالری اعتماد رفتم که مجموعه متنوعی ازآثارهنرمندان ایرانی را به نمایش گذاشته بود؛ بخش عمده این آثار در همان شب نخست به فروش رفت و زمانی که دوباره روز دیگری به غرفه گالری اعتماد سر زدم، تمام آثاری که در شب نخست در گالری شاهدش بودم به فروش رفته بود و دوباره آثار جدیدی جایگزین شده بود."

طراح و مجرى سلسله نمایشگاههاى "جوانان پیشرو " با بیان این مطلب که دولت باید از گالری ها حمایت کند که به صورت مستمر و گسترده تری در آرت فرها شرکت کنند، گفت: " حضور هنرمندان و گالری دارها در آرت فر ها شرایطی را بوجود می آورد که هنرمندان تجسمی سهمی دراقتصاد هنر داشته باشند و با فروش آثارهنرمندان ایرانی دراین حراج ها، بودجه خوبی دوباره به بدنه هنرهای تجسمی کشور تزریق می شود."

به گفته محمدی؛ حضوردولت دراین آرت فرها باید تنها جنبه حمایتی داشته باشد و گالری داران خودشان ارتباطاتشان را دارند و می توانند به خوبی به چیدمان دقیق و منسجمی از آثارهنرمندان ایرانی برای ارائه در این حراج ها برسند.

طباطبایی: هنرمندان ایرانى خوب معرفى شدند

مژده طباطبایی، مدیر گالرى مژده گفت: به نظرمن آرت فر دوبى درهردوره بهترازدوره پیش برگزار می شود و نحوه برگزاری این دوره از آرت فر و فضاهایی که در اختیار گالری ها گذاشته است بسیار خوب بود.

او افزود: من هم می خواستم در آرت فر دوبى غرفه بگیرم؛ اما چون ظرفیت شرکت کنندگان این دوره کامل شده بود چنین امکانی برایم فراهم نشد و ازاین موضوع بسیارمتاسف شدم.

مدیرگالری مژده درباره نوع ارائه آثارهنرمندان ایرانی درآرت فر دوبى گفت: به نظرمن و بیشتر کسانی که درآرت فر دوبى شرکت کرده بودند؛ دراین دوره هنرمندان ایرانی بسیار خوب معرفی شدند و به جز دو گالری شیرین و اعتماد که تنها گالری های شرکت کننده ایرانی بودند، گالری رز و کاشی ها که در خارج از کشور فعالیت می کنند نیزآثار خوبی ازهنرمندان ایرانی به نمایش گذاشتند.

او ادامه داد: گالری اعتماد و شیرین هنرمعاصر ایران را به خوبی معرفی کردند و به نظرم انتخاب گالری شیرین برای نمایش و عرضه آثاراردشیر محصص انتخاب هوشمندانه ای بود؛ خوشبختانه آثاری که از محصص به نمایش گذاشتند آن قدر قابل تامل و خوب بود که بخشی عمده ای از توجه ها را به خود معطوف کرد.

مدیرگالری مژده ابراز امیدواری کرد در دوره های آتی شرایطی فراهم شود که بر تعداد گالری های شرکت کننده ایرانی در رویدادهای بین المللی افزوده شود.

انتهای پیام/