به گزارش هنرآنلاین، مراسم افتتاحییه نمایشگاه آثارخوشنویسی« ماجرای مشتاقی» توسط جمعی از هنرمندان و با حضور و سخنرانی استادعلی اشرف صندوق آبادی نایب رییس انجمن خوشنویسان ایران و دکتر حسن صلاحی ادیب، سخنور ونویسنده معاصر، درسالن آمفی تئاتر فرهنگسرای گلستان گشایش یافت .

نمایشگاه آثار خوشنویسی«ماجرای مشتاقی» با 45 اثر از آثار اساتید خوشنویسی معاصر، در نگارخانه گلستان برای بازدید عاشقان و علاقه مندان به این هنر ناب تجریدی، افتتاح شد.

در ابتدای این برنامه، استاد علی اشرف صندوق آبادی ضمن خیرمقدم به اساتید حاضر در مجلس و اصحاب ادب و فرهنگ و هنر گفت: آنچه از دل برآید لاجرم بردل نشیند بنابراین مهم صفای دل است که با آن آثار بسیار ارزشمند و اثرگذار خلق کنید و مجموعه عاشقان و دلدادگان و شیفتگان را دعوت به تماشای آثار فاخر و ارزشمند کنید و این شکرِ نعمتی است که خداوند به استاد هنرمند داده است.

امروز من به عنوان یک خادم در حوزه خوشنویسی و کسی که سال‌هاست شاگردی کرده ام، شاهد آثاری هستم که به جرات و جسارت می‌توانم اعلام کنم این آثاربه قدری فاخر و ارزشمند هستند که سینه به سینه استادان بزرگ می زنند و این آثار فاخر با آثار اساتید بزرگ برابری می‌کند.گفتن این مطلب جرات می‌خواهد.ما به اساتید گذشته احترام می‌گذاریم ولی در حال حاضر استادانی داریم که با آنان رقابت می‌کنند و حتی از خیلی استادان نام آشنا جلوترند.

وی ادامه داد: امروز به واسطه خلق این آثار و این استادان برومند می‌توانم بگویم در یکی از دوران‌ بسیار طلایی خوشنویسی ایران هستیم و من سر تواضع فرود می‌‌‌آورم در مقابل تمام اساتیدی که حضور دارند و آرزوی توفیق و سربلندی برای همه آنان دارم.

در ادامه دکتر حسن صلاحی از نویسندگان و ادبای معاصر بر مسند سخن نشستند و گفتند: من؛ از قبیله خط نیستم! بنابراین از جایگاه تخصص درباره خط نمی توانم حرفی بزنم اما در دنیای اندیشه خودم پیرامون دنیای خط، آرایی دارم که به جرات می توانم مدعی باشم تاکنون گفته نشده است.

وی ادامه داد: در طول تاریخ در هر شرایط اجتماعی، جامعه، داری واکنش است. نمونه های این کنش و واکنش ها را در بستر تاریخ بسیار داریم. امروز هم، نهاد جامعه بر اساس همین شرایط فعلی، واکنشی دارد که در پیاله فرهنگ ایران زمین ریخته شده است. اگر ادبیات و هنر را دو پایه بنیادین جهان فرهنگ بشناسیم، بر این باورم که این هر دو به شدت در خطر است. اگر غزلیات حافظ را می خوانیم و استناد می کنیم به مفاهیم بلند آن، اگر امروز در دنیای موسیقی به کتاب موسیقی کبیر فارابی مراجعه می کنیم و یا به سراغ کتاب شفا و قانون ابن سینا و یا رباعیات خیام می رویم، هرچه در این آثار توسط خالقین شان مطرح و بیان شده است در دوران و روزگار خود، حرف و طرحی نو بوده است. پس این حق بر ما محفوظ و واجب است که در هر مقطع از تاریخ که قرار داریم بر این مجموعه بیافزاییم.و این مهم در تشخیص، مشاهده و در نهایت پذیرش کاستی ها چاره دارد در غیر این صورت راه را بر کمال بسته ایم.

ماجرای

صلاحی متذکر شد: اینکه بگوییم همه چیز خوب است، به معنای خوب و مساعد بودن همه چیز نیست.چرا؟ چون بنا به دلایل تاریخی و نشانه های امروزی، ما دچار کاستی و نقایصی هستیم و نمیدانیم چه باید کنیم با این مسایل:

در این خزان خبر سرو و گل چه می پرسی

خبر، خرابی باغ است و بی کسیِ نسیم

من برحسب پنجاه سال نگاه آسیب شناسانه به مسایل، نیمه خالی لیوان را می بینم! چرا؟ چون گذر زمان بر من ثابت کرده است که گاهی همان نیمه پر لیوان، پندار و خیالی بیش  نبوده و نیست!

استاد صندوق آبادی فرمودند که ما شاهد آثاری هستیم که با تاریخ خوشنویسی برابری میکند!  اگر به واقع در دنیای فرهنگ و هنر این چنین است، این استادان اگر آراسته به خودِ فرهنگ و هنر هم بشوند به حتم، پله های رسایی و شکوفایی خیلی بهتر نوردیده می شود و ما با چهره هایی روبرو می شویم که می توانند یک تنه در مقابل تاریخ بایستند و حرفی برای گفتن داشته باشند اما :

زاغ چون ندارد شَرم که پا نَهد بر گُل

بلبلان را سِزَد اَر دامن خاری گیرند

بنابراین خواهشم از هنرمندان این است که وقتی زاغ بی شرم است، بهتر است  دامن خار را مدتی رها کنند زیرا با مراعات و تعارفات نمی شود با زاغ مقابله کرد.

در ادامه این آیین گشایش، استاد محمد پیران و محمد زمانی  برای میهمنان و حاضران به شعرخوانی با موضوع هنر خوشنویسی و مدح هنرمند و استادتمام خوشنویسی، غلامحسین امیرخانی، پرداختند

حسن ختام این مراسم نیز اجرای زنده موسیقی تارنوازی و آواز بود.

لازم به ذکر است علاقه مندان به هنر خوشنویسی برای بازدید از نمایشگاه«ماجرای عاشق»تا سوم آذر همه روزه از ساعت 10 تا 16 به نگارخانه گلستان واقع در میدان نارمک (نبوت)، خیابان جانبازان غربی، میدان هلال احمر، خیابان گلستان، فرهنگسرای گلستان مراجعه فرمایند.