به گزارش هنرآنلاین اولین رویداد «فلسطین و نقش من» با حضور تعداد زیادی از دغدغه‌مندان و کنشگران متخصص و گروه‌های مختلف مردمی طی سه روز از 11 تا 13 آبان ماه در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی (سرچشمه) برگزار شد. این رویداد حاوی پیام حمایت برای مردم مظلوم فلسطین بود. اینکه هرکس به قدر توانایی خود سعی می‌کند قدمی برای حمایت از مظلوم و برائت از ظالم بردارد، اتفاق ارزشمندی است. به مجموعه سرچشمه رفتیم و با محمد ناصری‌فرد مسئول روابط عمومی رویداد فلسطین و نقش من، در ارتباط با هدف این رویداد و اقداماتی که انجام شده گفت‌وگو کردیم.

ناصری‌فرد در ابتدا درباره رویداد اینگونه توضیح داد: رویداد «فلسطین و نقش من» کنشگری هنرمندان، دانش‌آموزان، دانشجویان، بانوان، طلاب و همه کنشگران مردمی بوده که می‌خواستند در زمینه فلسطین کاری انجام دهند. این رویداد طی سه روز در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی (سرچشمه) برگزار شد و علاقه‌مندان از پنجشنبه 11 آبان تا شنبه 13 آبان دور هم جمع شدند. ما در این جمع از دانش‌آموز داشتیم تا دانشجو. حتی برخی دوستان غیر ایرانی هم در بخش بین الملل داشتیم که از 13 ملیت و کشور مختلف مثل فرانسه، اوگاندا، بلژیک، لبنان، فلسطین و... در این رویداد شرکت کرده بودند.

او در ادامه صحبت‌هایش افزود: هر کدام از شرکت‌کنندگان سعی کردند بر حسب دغدغه‌ای که داشتند، برای مسئله فلسطین کاری انجام دهند. برخی کمک محتوایی می‌کردند، برخی ایده‌پردازی می‌کردند، عده‌ای منتور تخصصی گرافیک، تصویرسازی و موسیقی بودند و کارهای دیگر. حتی تعدادی دانش‌آموز با هم جمع شده بودند تا یک کنش مشترک انجام بدهند. در بخش بین الملل بچه‌ها سعی کردند کمپین‌های رسانه‌ای راه بیندازند و بیانیه مشترک بنویسند. خلاصه اینکه هرکسی بر حسب توانایی که داشت، یک کنشی انجام داد. مهم هم نبود که این کنش چقدر بزرگ باشد، بلکه مهم این بود که یک کاری انجام شود.

اولین رویداد بین المللی کنشگری مسأله فلسطین و نقش من

مسئول روابط عمومی این رویداد در پاسخ به اینکه هدف از برگزاری چنین رویدادی چیست، گفت: ما احساس کردیم خود این رویداد یک پیام است. یعنی اینکه در هر روز 300 الی 400 نفر متخصص در زمینه‌های مختلف محتوایی، رسانه‌ای و هنری دور هم جمع شوند و بخواهند برای فلسطین یک کاری انجام بدهند، خود این حاوی پیام است. پیامی است هم به مردم فلسطین جهت حمایت از آن‌ها و هم به رژیم اشغالگر قدس و صهیونیست‌ها که ببینند چه افرادی دارند علیهشان کار می‌کنند و حامی فلسطین هستند. خیلی از افرادی که اینجا حضور دارند، افراد شاخص رشته خودشان هستند. خیلی از افراد هم چه در بخش رسانه و هنر و چه بین‌الملل از کارهای مهمشان زده‌اند، در این رویداد شرکت کرده‌اند و سعی کرده‌اند برای فلسطین مفید باشند. ما هم اینجا خادم بچه‌ها بودیم و سعی کردیم اینجا محیط را برایشان فراهم کنیم و تسهیلگری کنیم.

وارد سالن که می‌شویم جمعیت زیادی گرد هم پشت میزهای مختلف نشسته‌اند و با هم کار می‌کنند. ناصری‌فرد نوع همکاری و هم‌افزایی بین شرکت‌کنندگان را اینگونه بیان می‌کند: روز جمعه یک آقایی که زبان عبری بلد بود، داشت به بچه‌های تصویرسازی کمک می‌کرد که بتوانند جملاتشان را به عبری ترجمه کنند. ممکن است افرادی بتوانند به لحاظ محتوایی کمک کنند. مثلا ما یک عزیزی را داشتیم که از فلسطین آمده بود و داشت از سبک زندگی و اتفاقاتی که آن‌جا می‌افتد تعریف می‌کرد تا فضا برای بقیه روشن شود. همچنین روز جمعه تعدادی از خانم‌ها اینجا پویش مقلوبه را انجام دادند. در کل وظیفه این رویداد تسهیلگری ارتباط آدم‌ها با هم است. آدم‌ها اینجا یکدیگر را پیدا می‌کنند و با کمک به هم کار را پیش می‌برند. ما سعی کردیم اینجا این بستر را فراهم کنیم که دغدغه‌مندان بتوانند همدیگر را پیدا کنند و هم‌افزایی کنند.

وی به این نکته که این رویداد فقط وجهه هنری ندارد اشاره کرد و گفت: این رویداد صرفا یک رویداد هنری نبوده و در ابعاد تولید محتوا و رسانه هم کارهای زیادی انجام شده است، اما بخش هنری آن بسیار پررنگ بوده است. در حوزه تصویرسازی، گرافیک، هنرهای نو، ادبیات و ادبیات نمایشی، موسیقی، مجسمه‌سازی، طراحی لباس، خیاطی و... کارهای زیادی انجام شد. یک بخشی هم داشتیم برای فروش آثار هنری به نفع مردم غزه.

اولین رویداد بین المللی کنشگری مسأله فلسطین و نقش من

ناصری‌فرد در ارتباط با اینکه تولیدات و کارهایی که در این رویداد انجام شده قرار است کجا عرضه شوند گفت: با توجه به اینکه حجم تولیدات و آثار بسیار زیاد بوده است ما سعی می‌کنیم آثار منتخب را در سایت myrole.ir منتشر کنیم.

او همچنین درباره افراد و ظرفیتی که ایجاد شده و اینکه آیا در آینده هم اتفاقاتی را رقم خواهند زد، اینگونه گفت: ما سعی کردیم سایت myrole.ir نشان‌دهنده نقش افراد متخصص در موضوعات عام المنفعه اجتماعی باشد. حتی در آینده هم اگر خدای نکرده بلایای طبیعی به وجود آمد و عده‌ای از مردم به کمک احتیاج داشتند، سعی می‌کنیم این سایت بستری باشد برای اطلاع‌رسانی به افرادی که می‌خواهند به صورت فردی و جمعی نقشی در حل معضلات و مشکلات اجتماعی داشته باشند.