به گزارش هنرآنلاین، پنجمین دیدار از سلسله‌دیدارهای مدیرکل هنرهای تجسمی با هنرمندان این عرصه که «درگه اهل هنر» نام دارد، با حضور محمد خراسانی‌زاده مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، امیر عبدالحسینی دبیرکل شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر و شعیب حسینی‌مقدم قائم مقام موزه هنرهای معاصر تهران در نمایشگاه نقاشی مرتضی اسدی با عنوان «با طبیعت آغاز شده‌ام» رقم خورد.

در این دیدار، سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران، ضمن بازدید از نقاشی‌های مرتضی اسدی، با این هنرمند و نیز شاهین ترکمن مدیر نگارخانه سهراب، دیدار و گفت‌وگو کرد.

اسدی در سخنانی درباره برپایی نمایشگاه «با طبیعت آغاز شده‌ام» اظهارداشت: آثاری که در این نمایشگاه به نمایش درآمده، حاصل تجربه‌های من از سال ۱۳۵۷ تا به امروز است. ۱۰ سال در ایام آخر هفته و بعضی تعطیلات رسمی به صورت مستمر با همراهی استادم و برخی هم‌دوره‌ای‌ها به کوه البرز می‌رفتیم و طبیعت چهار فصل را در تابلوهایمان به تصویر می‌کشیدیم.

اسدی

وی افزود: پس از این ۱۰ سال، منظره‌نگاری‌هایم را به صورت ذهنی انجام دادم؛ زیرا احساس می‌کردم دیگر به منظره‌ای که بخواهم روبه‌رویش بنشینم و نقاشی بکشم، نیاز ندارم.

این هنرمند شناخته‌شده رشته نقاشی بیان کرد: در طول این سال‌ها همواره کوشیده‌ام تخیلم را رشد دهم و هرآنچه که تصور می‌کنم را در نقاشی‌هایم به تصویر بکشم. مجموعه جدید، تلفیقی از تجربه‌های گذشته من و سه نمایشگاهی است که پیش‌تر در نگارخانه آریا برگزار کرده‌ام و اکنون به بار نشسته است.

اسدی گفت: آثار حاضر در نمایشگاه «با طبیعت آغاز شده‌ام»، نوعی تلفیق زیرساخت نقاشی ایرانی با آموزه‌هایی است که طی دوران تحصیلم در دانشکده هنرهای زیبا از نقاشی غرب فراگرفتم. در برخی کارها فضاهای چندساحتی مشاهده می‌شود. در بعضی کارها دو آسمان وجود دارد یا چند زمین دیده می‌شود که این تضادها در کنار هم جمع شده‌اند و حاصلش در تابلوهای پیش‌رو قابل مشاهده است.

وی اظهارداشت: در نقاشی‌هایم خط‌ها و سطوح تخت وجود دارد و رنگ‌هایی که به صورت مستقیم از تیوب رنگ خارج شده‌اند و روی کار نشسته‌اند، بدون اینکه با رنگ دیگری ترکیب شوند. سعی کردم نسبت‌های رنگی را در ارتباط با فرم ایجاد کنم؛ یعنی سبزها، آبی‌ها، قرمزها و نارنجی‌ها گرچه بسیار پر انرژی هستند و سطح زیادی را اشغال می‌کنند اما با گردش رنگ و خطوطی که در کارهایم وجود دارد، می‌کوشم اجازه ندهم که مخاطب از صفحه کار بیرون رود و او را دوباره به داخل کار بازمی‌گردانم. این نگاه تازه‌ای است که در نقاشی‌هایم دنبال می‌کنم.

اسدی1

این هنرمند نقاش گفت: احساس می‌کنم به واسطه آنچه که از نقاشی ایرانی در هنرستان هنرهای زیبا آموخته و سال‌ها روی آن مطالعه کرده‌ام و تلفیق آن با آموزه‌هایی از نقاشی غرب، نقاشی‌های قرن ۱۹ روسیه و نقاشی انقلابی مکزیک، تجربه‌های خوبی حاصل شده است و کوشیده‌ام از تمامی این آموزه‌ها در زیرساخت نمایشگاه پیش‌رو استفاده کنم. من صرفا در کارهایم به منظره‌سازی نمی‌پردازم، گرچه انسان در آثارم حضور ندارد اما پرنده‌‍‌ها و درخت‌ها نقش انسان را ایفا می‌کنند و این‌ گونه به یک نماد تبدیل شده‌اند.