به گزارش هنرآنلاین، چهارمین دیدار از سلسله ‌دیدارهای مدیرکل هنرهای تجسمی با هنرمندان این عرصه که «درگه اهل هنر» نام دارد، با حضور محمد خراسانی‌زاده در منزل استاد خسرو روشن هنرمند پیشکسوت حوزه خوشنویسی و نقاشی‌خط رقم خورد.

در این دیدار که با حضور جعفر واحدی رئیس موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر همراه بود، خسرو روشن با اشاره به سابقه فعالیت‌های هنری خود گفت: از سال ۱۳۴۸ تاکنون در زمینه خوشنویسی فعالیت می‌کنم و هر آنچه که در این مسیر به دست آورده‌ام، مرهون دعای خیر پدر و مادرم بوده است.

وی افزود: ما به خاطر کسب مقام و مادیات به وادی هنر وارد نشدیم، تنها به خاطر عشقمان به این عرصه ورود کردیم. بسیاری از هنرمندان ما آثار هنری ارزنده‌ای را خلق کرده‌اند که باید در جایی که متناسب با شان آنهاست، قرار گرفته و دیده شود.

سپس مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن تحسین تلاش‌های هنری صورت ‌گرفته از سوی روشن طی سال‌های متمادی فعالیت در عرصه هنرهای تجسمی اظهارداشت: استاد خسرو روشن مازندرانی، جزو هنرمندانی است که سال‌ها زحمت کشیده و در حوزه خوشنویسی و شقوق مختلف آن کارهای ارزشمندی را انجام داده است.

خراسانی‌زاده گفت: استاد روشن از قلم رسایی برخوردار و جزو معدود خوشنویسانی محسوب می‌شود که کتاب‌هایی را با خط نستعلیق به زیور طبع آراسته است.

وی افزود: یکی از ویژگی‌های مهم کار این هنرمند، طراحی و ساخت حروف حجمی و مجسمه‌هایی است که مبتنی بر خوشنویسی شکل گرفته‌اند. این کار که تقریبا از سال ۱۳۷۸ توسط استاد روشن آغاز شده و در برهه‌های مختلف، فراز و فرودهایی هم داشته، یکی از اتفاقات بدیعی است که این هنرمند رقم زده است.

روشن

سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران، خط‌نقاشی را زمینه دیگری از فعالیت‌های خسرو روشن دانست و گفت: برای توصیف برخی کارهای استاد روشن، باید عامدانه به جای نقاشی‌خط از تعبیر خط‌نقاشی استفاده کرد؛ زیرا خط در آثار این هنرمند، معنا و مفهوم خود را از دست نداده و صرفا به عنوان یک عنصر بصری مورد توجه نیست بلکه متون، کاملا قابلیت خوانایی دارند.

خراسانی‌زاده اظهارداشت: استاد روشن در این زمینه کارهای قابل توجهی را انجام داده‌اند؛ مخصوصا تابلوهایی که حول مضامین دعای جوشن کبیر و اسماء الحسنی خلق شده، آثار بسیار ارزشمندی است که یک مجموعه کامل را شکل می‌دهد.

مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: استاد روشن، هنرمندی است که در طول دوران فعالیت خود، همواره به محتوا توجه ویژه‌ای داشته و محتوای ارزشمند، فاخر و متناسب با فرهنگ اسلامی ایرانی را دستمایه خلق بسیاری از آثار هنری خود ساخته است.

خسرو روشن هنرمند پیشکسوت خوشنویس و یکی از هنرمندان برجسته و شاخص در رشته نقاشی خط متولد سال ۱۳۳۵ در روشن آباد بابل مازندران است، وی از سال ۱۳۵۵ در محضر استاد غلامحسین امیرخانی به فراگیری خوشنویسی پرداخت و پس از آن نقاشیخط را زیر نظر استاد نصرالله افجه‌ای فراگرفت و شیوه کار استاد جلیل رسولی را سرلوحه و سرمشق خود قرار داد و در این میان در رشته خط شکسته نستعلیق نیز افتخار شاگردی استاد محمدحسین عطارچیان را نیز پیدا کرده است.

استاد روشن دارای مدرک درجه یک هنر است و در نمایشگاه‌های متعددی شرکت کرده است، سال ۱۳۷۸ نوآوری خط حجمی قرآنی برای نخستین بار در جهان اسلام توسط وی انجام شده است.

روشن2

این استاد سال‌ها مشغول خوشنویسی آیات قرآن، روایات اهل بیت(ع)، دعای جوشن کبیر و دیوان شاعران نامی بوده است و نخستین خوشنویسی است که دو وصیت نامه حضرت سیدالشهدا (ع) به برادرش محمد حنفی را به رشته تحریر درآورده است.