گروه تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه آثار فرزاد‌ امینی با عنوان «گلهاى احزانِ بودلر» در گالری بینش برگزار شد. ‌امینی در گفت و گو با هنرآنلاین درباره این نمایشگاه گفت: این مجموعه شامل آثاری از سال ۸۵ تا امسال است که توسط عیسی جباری از میان همه کار‌هایی که در این سال‌ها انجام داده بودم برای نمایش انتخاب شده‌اند. 

او درباره موضوع آثارش گفت: دغدغه همیشگی من در کار‌هایم انسان است. منظور من از انسان، وجود او با همه درد‌ها، رنج‌ها و... است. عالم فکری من درباره زندگی و وجود انسان، باعث می‌شود بدن او و اندامی که از لحظه تولد تا مرگ با آن زندگی می‌کند، برایم اهمیت پیدا کند. در واقع‌ ایده و افکار من درباره انسان، در همین اندام تجلی پیدا می‌کند و فضای فکری خود را در این بدن کشف می‌کنم. وقتی کار را شروع می‌کنم کاملاً ناخودآگاه و بدون اینکه از قبل سوژه‌ای را انتخاب کرده باشم، شروع به کشیدن بدن انسان می‌کنم.

امینی درباره متریال کار‌هایش گفت: هر چیزی که به من امکان بدهد که بی‌پروا و بدون توقف از خط استفاده کنم، برایم قابل استفاده است. عنصر خط برای من خیلی کامل و کافی است و ممکن است چند هفته از شروع یک کار بگذرد و بعد رنگ به آن اضافه شود. ابتدا خط‌ها خود را به من نشان می‌دهند و باید با خط به نتیجه برسم. متریالی که انتخاب می‌کنم نباید موقع کار کردن باعث شود خط من قطع شود بلکه باید بتوانم به راحتی یک متر خط بکشم. به همین خاطر زغال، پاستل گچی و مداد این اطمینان را به من می‌دهد و می‌دانم که با این مواد می‌توانم بدون وقفه خطی بکشم که قطع نشود. قطع شدن خط در حین کار کردن، انرژی مرا می‌گیرد اما اینکه بتوانم خط را ممتد بکشم و هرجا که دوست داشتم دستم را از روی کار بردارم، باعث می‌شود انرژی من بالا برود.

فرزاد امینی

این هنرمند درباره نحوه نمایش انسان در آثارش گفت: فرم بدن در آثار من شکل طبیعی ندارد و این خط است که فرم را هدایت می‌کند و کار را جلو می‌برد. اگر در ذهن من بدنی وجود دارد که‌ایستاده یا زمین خورده است، معلوم نیست در کار من چگونه دیده می‌شود و ممکن است هر قسمت از فیگور، در جایی از کادر دیده شود.

او درباره یک لباس نقاشی شده که در این مجموعه به نمایش درآمده است گفت: چند سال پیش نمایش «کرکس» نوشته سودابه فضایلی را کار کرده بودم و این لباس را برای آن اجرا درست کردم. این کار هم در ارتباط با نقاشی‌هایم است و همان فضای آثارم در لباس هم دیده می‌شود. فرم اکسپرشن فیگور به همان شکل نقاشی‌ها خودش را بیان می‌کند و به همین دلیل تصمیم گرفتیم این کار را هم به نمایش بگذاریم.

فرزاد امینی