سرویس تجسمی هنرآنلاین: هوفر حقیقی که نمایشگاه "موزه میهن‌پرستی" را در گالری مهروا گردآوری کرده است به هنرآنلاین گفت: حکومت‌ها در همه‌جای جهان تلاش می‌کنند به واسطه ابزارهای متنوعی، ضمن تهییج افکار عمومی آن‌ها را برای حفظ خاک و پرچم آماده کنند و  اتحاد و یکپارچگی را به گفتمان غالب جامعه و کشور تبدیل کنند.

او ادامه داد: تقویت حس ملی‌گرایی، ابزاری قوی و ترفندی کارآمد برای دفاع از بنیان‌های قدرت حکومت‌ها، مرزها، ارزش‌ها و مردم آن کشور است. از سویی تقریبا در همه‌ کشورها، نزدیک‌ترین، کم‌هزینه‌ترین و سطحی‌ترین وسیله یا المان، برای ایجاد این وحدت پرچم آن کشور است.

این هنرمند گفت: در حقیقت پرچم هر کشوری برای ساکنانش، نمادی از استقلال خاک، خودباوری ملی و عشق به سرزمین‌ مادری است. وسیله‌ای برای یادآوری آرمان‌های دست‌نیافته و یا بهانه‌ای برای آبادانی. این پارچه‌ رنگین به تنهایی می‌تواند حامل کل آمال و آرزوهای یک ملت باشد و هنگامی که به آن نگاه می‌کنیم  به تمام رشادت‌ها، پایمردی‌ها، شیر‌زنی‌ها و فداکاری‌های تاریخ مردمان آن ملت، به یک‌باره پی ببریم.

حقیقی گفت: به همین منظور پرچم‌ در ابعاد مختلف و بر روی مواد متنوع تکثیر می‌شود. در کوچه‌ها، خیابان‌ها، میدان‌ها، جاده‌ها و صدها جای دیگر نصب می‌شود و در معرض دید عمومی قرار می‌گیرد تا این گذشته فراموش نشود و هر شهروندی متوجه آن باشد که ملزم به رعایت چه اصول و حفظ چه ارزش‌هایی هستند.

او افزود: برای همین معتقد بودم که سعی برای اهتزاز هویت جمعی واحد از یک سو و اشتهای سیری‌ناپذیر جامعه برای تمسک‌جویی به چیزی، شهر را تبدیل به موزه‌ میهن‌پرستی می‌کند. ما بر اساس این ایده تصمیم گرفتیم با ثبت المان‌هایی که می‌توانند این معنا را در خود جای دهند تصویری از این موزه ارائه دهیم.

هوفر حقیقی

این هنرمند گفت: در این پروژه 24 عکاس حاضر شدند و هر کدام با زاویه نگاه خود سعی کردند که نقش این پرچم در محیط شهری و تاثیری که در ایجاد این موزه میهن‌پرستی خیالی به وجود می‌آید را به نمایش در آورند.

این هنرمند گفت: با این حال امروز شهرهای در حال توسعه در هر لحظه در حال دگرگونی‌اند و زمان دارد همه چیز را تغییر می‌دهد. ما می‌بینیم چشم‌اندازهای شهری، جلوی چشم ساکنانش رنگ می‌بازند و فردای آن روز رنگ جدیدی به خود می‌گیرند. مسائل جای‌شان را با یکدیگر عوض می‌کنند و لایه‌های جدید روی هم تلنبار می‌گردند و در این دگردیسی معیوب، همنشینی‌های جدیدی از آهن و سنگ و نقوش‌ پدید می‌آید. در پس آن، مفاهیم نیز در هم ادغام می‌شوند و تولید معانی جدید، چندگانه و بعضا ضد و نقیض می‌کنند.

نمایشگاه گروهی عکس با عنوان "موزه میهن پرستی" که هوفر حقیقی آن را گردآوری کرده است تا سیزده شهریور با ارائه آثاری از مهروا آروین، آریا ابوالحسنی، مریم تخت‌کشیان، مسعود ثابت‌زاده، هوفر حقیقی، محمد خضری‌مقدم، شیرین رضایی، زروان روح‌بخشان، علیرضا زنگی‌آبادی، پویا صدیقی، گلناز طاهری، امین طلاچیان، حنا روشنی، الهه عبدالله آبادی، المیرا علی‌اکبری، مهران فرید، فرزانه قدیانلو، آرش کریمی، مهرداد  میرزایی، محمودرضا نوربخش، میلاد  هوشمندزاده، هاله هاشمی، پیمان یزدانی، مهشاد مهاجر در گالری مهروا واقع در  خیابان کریم‌خان زند، خیابان شهید عضدی( آبان جنوبی)، شماره 38 برگزار می‌شود.