سرویس استانهای هنرآنلاین: محرم و صفر سال جاری مانند سال‌های گذشته، کانون نمایش‌های دینی، اجرای آثاری صحنه‌ای و خیابانی متناسب با این ایام را برنامه‌ریزی و در دستور کار خود قرار داده است. از 20 محرم تا پایان ماه صفر همایشی باعنوان "عاشورا تا اربعین" برگزار خواهد شد که نمایش "خورشید کاروان" نوشته مهدی متوسلی به کارگردانی جواد ایزد دوست یکی از آثار شرکت کننده در این همایش است که در اصفهان روی صحنه می رود.

جواد ایزددوست در رابطه با موضوع این نمایش به خبرنگار هنرآنلاین گفت: داستان نمایش از جایی شروع می شود که بعد از شهادت حضرت امام حسین (ع) و بریده شدن سرهای مبارک و به اسارت گرفتن خانواده و فرزندان سپاهیان کاروان امام ، از کربلا به کوفه و از کوفه به سمت شام حرکت می کنند و در بین راه به یک خرابه ای که دیر یک راهب مسیحی است می رسند و آن شب را در آن مکان اطراق می کنند. مرد راهب بعد از دیدن سرهای بریده شده وهمچنین  کاروان اسرا، با تعجب پیگیر موضوع می شود و سه مرد از سپاهیان ابن زیاد ماجرا را برای مرد راهب تعریف می کنند و راهب زمانی که متوجه می شود این سرهای بریده شده و اسرای در بند شده کودکان و یاران امام هستند منقلب شده و با سپاهیان در گیر می شود و از آنها درخواست می کند که در مقابل بخشش تمام ثروتش فقط یک شب صندوق حامل سر امام را به او امانت دهند و آنها نیز قبول می کنند. شب هنگام زمانی که راهب در کنار کودکان به خواب می رود شاهد بر فرود آمدن ملائک و فرشتگان بر گرد رأس مبارک امام حسین(ع) می شود و همچنین نظاره گر سجده و نیایش ملائک به رأس مبارک. راهب با مشاهده این صحنه ها در تعجب و بهت کامل است و پس از آن شروع به سخن گفتن با سر می کند. صبح هنگام و در حالی که بیهوش روی صندوق سر افتاده سپاهیان عازم حرکت می شوند و صندوق سر را علی رغم مقاومت راهب گرفته و حرکت می کنند و راهب منقلب و شیفته امام  می شود و قصد دارد به دنبال کاروان راهی شود.

ایزددوست در رابطه با شیوه اجرایی این اثر نیز افزود: نمایش "خورشید کاروان" به صورت روایتی با تکنیک های نمایشی و تاریخی است و همچنین برای جذابیت بیشتر، گروه آوازی کرال قطعاتی را در بین نمایش همخوانی می کنند.

این هنرمند همچنین ضمن تاکید بر ضرورت حمایت مسئولین از اجرای نمایش ها با موضوع و محتوای مذهبی و گسترش این نوع نمایش ها، تصریح کرد:  امیدوارم که اجرای این نوع نمایش ها تنها محدود به مناسبت های خاص نشوند و در طول سال هم بتوان آنها را روی صحنه برد.  

گفتنی است نمایش "خورشید کاروان" نوشته مهدی متوسلی به کارگردانی جواد ایزد دوست و با بازی بیژن گنجعلی،هاشم شمس فلاورجانی، ابوالفضل شریفی،حسن جوویره، اسدالله بابایی در فرهنگسرای کوثر اصفهان ساعت 19 از تاریخ 5 تا 19 آبان ماه روی صحنه می رود.