سرویس سینمایی هنرآنلاین: مراسم افتتاحیه سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر به دبیری محمد حیدری شنبه نهم بهمن ماه  با حضور  سیدرضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی، محمدمهدی حیدریان مشاور عالی وزیر ارشاد و جمعی از اهالی سینما در برج میلاد برگزار شد.

در ابتدای مراسم به دلیل پاسداشت یاد و خاطره جان باختگان واقعه پلاسکو، موسیقی اجرا نشد، بلکه تنها عکس‌هایی از فاجعه آتش سوزی در پلاسکو و درگذشت تعدادی از هموطنان و شهدای آتش‌نشان پخش شد.

احسان کرمی که همانند سال گذشته اجرای این  مراسم را برعهده داشت، در ابتدای سخنان خود درگذشت زنده یاد کاظم افرندنیا بازیگر پیشکسوت را تسلیت گفت.

سپس محمد حیدری دبیر دوره گذشته و این دوره از جشنواره فیلم فجر روی صحنه آمد و ضمن خوش‌آمدگویی به حاضران و تبریک سال نوی سینمای ایران گفت: امیدواریم سال جدید سال پررونقی برای سینمای ایران باشد.

در ادامه این مراسم از خانواده شهید کنعانی تجلیل شد که برای تجلیل از خانواده این شهید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و حجت الاسلام احمد مازنی عضو مجلس و حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی روی صحنه آمدند. لوح تقدیر ویژه تقدیم مادر این شهید مرزبان شد.

زنده نگه داشتن یاد آتش‌نشانان پلاسکو

امیر مهدیان یکی از  آتش‌نشانانی که در حادثه پلاسکو صدمه دیده بود، پیش از اینکه بخواهد به روی سن بیاید درخواست کرد کسی برای او دست نزند. به همین منظور همه به احترام وی و دیگر آتش‌نشانان ایستادند و صلواتی نثار روح شهدای آتش‌نشان کردند. هنگام تقدیر از وی مردم به احترام این آتش‌نشان دلیر دست زدند و  احسان کرمی مجری برنامه اشاره کرد که این آتش نشان به احترام سینماگران محل پلاسکو را برای ساعتی ترک کرده است و با شرط حضور با لباس آتش‌نشانان به این مراسم امده است.

وی در سخنانی کوتاه گفت: صحنه‌های عجیبی آنجا دیدم و گل‌های بسیاری از آتش‌نشانان پرپر شدند. با حضور همه مردم و کمک نهادها توانستیم آوارها را برداریم. فضا در این چند روز درست مانند تفحص در جبهه بود تا بتوانیم اجساد شهدای خود را از زیر آوار بیرون آوریم.

مهدیان اظهار کرد: بچه‌های ما با خون خود سه ساعت ساختمان را سرپا نگه داشتند تا مردم نجات پیدا کنند. ما به شغلی که انتخاب کرده‌ایم افتخار می‌کنیم ولی از مردم هم می‌خواهیم ایمنی را رعایت کنند تا دیگر از این اتفاق‌ها رخ ندهد.

بخش بعدی این مراسم  اولین بزرگداشت از چهار بزرگداشتی بود که امسال انجام شد. اولین بزرگداشت به محمد کاسبی اختصاص یافت.

پس از پخش کلیپی از کاسبی، مجید مظفری و همایون ارشادی به روی سن آمدند و لوح تقدیر و سیمرغ بلورین را به او اهدا کردند.

کاسبی نیز طی سخنانی گفت: جشن بزرگ خانواده عزیز سینمای ایران مبارک باشد و برای همه آرامش درون و سعادت از خداوند خواستارم.

پس از اهدا لوح از همسر محمد کاسبی نیز دعوت شد تا به روی سن بیاید.

نیمی از تولیدات به جوانان اختصاص دارد 

حجت الله  ایوبی رئیس سازمان سینمایی سخنران بعدی این مراسم بود که در سخنانی گفت: من هم مثل شما تحت‌تأثیر بخش اول جشنواره هستم. در جشن بزرگ سینمای ایران، از کسانی که از ما محافظت می‌کنند تقدیر شد. از همه شما تشکر می‌کنم که حضور دارید. سپاس  از حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیرانی که با ما همراه هستند. امسال چهارمین سالی است که برای برگزاری جشنواره در خدمت شما  هستم. روزهای اول بسیار سخت بود. چقدر شمس و مولانا خواندم تا شما را امیدوار کنم. اصناف چندین پاره بودند، مخاطبان سینما زیر خط فقر قرار داشتند اما امروز با فهم متقابل شما، جشنواره امسال جشنواره سینمای امید است و سینمای امید تحقق پیدا کرده است.

وی ادامه داد: امسال وقتی فیلم‌های شما فیلمسازان را دیدم، خستگی‌ام در رفت و خیالم راحت شد. آقای صالحی‌امیری، این فیلم‌ها برای جوانانی است که نشان دادند سینما ادامه دارد و در زیر چتر بزرگان سینما قرار گرفتند.

رئیس سازمان سینمایی افزود: فکر می‌کنم سال ۹۶ سال درخشان سینمای ایران به شمار می‌رود. ما فیلمسازانی داریم که با خون دل فیلم می‌سازند و سینمای ایران را در جهان مطرح کرده و می‌کنند. امسال چهارمین سالی است که در خدمت شما هستم و آخرین جشنواره فیلم فجر دولت یازدهم را برگزار می‌کنیم.

وی با بیان اینکه سینمای ایران در شرایط بسیار سختی بود اظهار کرد: ولی با همدلی شما سینمای ایران پیشرفت می‌کند. سینمای ایران سینمای امید است و این مساله هیچ وقت دور از دسترس نیست. زمانی که فیلم‌های شما را دیدم خستگی چهارساله‌ام از بین رفت. چرا که امسال سال تثبیت فیلمسازان جوان است و نیمی از تولیدات سینمای ایران در جشنواره امسال به فیلمسازان جوان اختصاص یافته است؛ فیلمسازانی که زیر سایه پیشکسوتان رشد کردند.

ایوبی گفت: در فیلم‌های سینمایی امسال امید موج می‌زند و فیلم‌های اجتماعی زیاد است. جوانان فیلم‌های ساده و کم هزینه ساخته‌اند و همچنین درفیلم‌های دفاع مقدس، خواهران و مادران شهید را به تصویر کشیده‌اند. یقین دارم مردم از دیدن این فیلم‌ها لذت خواهند برد، همانطور که رهبر انقلاب پشتوانه ما در سینما هستند. ما باید قدر سینما را بدانیم چرا که سینما از جلوه‌های قدرت ما است.

رئیس سازمان سینمایی با بیان اینکه مفهوم قدرت تغییر کرده است، به واکنش ترانه علیدوستی درباره‌ اسکار اشاره کرد و گفت: وقتی در فیلمی مثل "فروشنده" یک بانوی نخبه ایرانی اعلام تحریم اسکار را می‌کند و بعد در رسانه‌های خارجی هم بازتاب آن را می‌بینم، باید بگویم که سینماگران ما مرزداران فرهنگ ما هستند، چنانچه وقتی عباس کیارستمی‌ها و اصغر فرهادی‌ها آثار سینمای ایران را به جهان عرضه می‌کنند، موجب شگفتی همه می‌شوند، آن هم در شرایطی که  کشورهای منطقه عقیم هستند.

به احترام ترانه علیدوستی کلاه از سر بر می‌دارم

بزرگداشت بعدی به غلامرضا موسوی تهیه کننده سینما اختصاص داشت. برای بزرگداشت این هنرمند از فرشته طائرپور و محمدمهدی دادگو دعوت شد تا روی صحنه بیایند. غلامرضا موسوی نیز به همراه همسر خود روی صحنه آمد و پس از پخش کلیپی از او، طی سخنانی گفت: تهیه کنندگی من زمانی آعاز شد که سه دوست من تصمیم به ساخت فیلم گرفتند. آن زمان به من پیشنهاد دادند که به صورت تعاونی فیلم بسازیم و من هم قبول کردم. در همان زمان مدیران جوانی از جمله علی مرادخانی، مهدی مسعودشاهی و محمدمهدی حیدریان من را در این راه همراهی کردند. بعد از آن من فعالیت‌های صنفی را دنبال کردم .

وی ادامه داد: ما سینماگران در دولت دهم با مشکل مواجه شدیم و خانه سینما تعطیل شد. نباید فراموش کنیم این افراد در دولت دهم چه کردند و نباید امروز مسایل صنفی را به دست برخی از افراد تاثیرگذار در آن دولت سپرد.

موسوی نیز ضمن تقدیر از ترانه علیدوستی گفت: از طرف خودم و همکارانم  از ترانه علیدوستی سپاسگزارم و به احترام او کلاه از سر برمی‌دارم. همچنین آخرین تشکرم از همسرم است که ۳۸ سال من را تحمل کرده است چرا که کار سختی است که یک روزنامه نگار و سینماگر را تحمل کرد.

پس از بدرقه موسوی، احسان کرمی ضمن زنده نگه داشتن یاد پیشکسوتان هنر وسینما از صدیقه کیانفر به نمایندگی از پیشکسوتان هنر سینما یاد کرد و حضار به تشویق این بانوی پیشکسوت پرداختند.

جشنواره‌ای پر نشاط

 سیدرضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که اولین تجربه خود را در جشنواره فیلم فجر پشت سر می‌گذارد، شنبه غروب مهمان این مراسم بود و  طی سخنانی  گفت: قبل از حضور در مراسم با رئیس جمهور دیدار کردم و سلام وی را برای شما آورده‌ام.

وی افزود: جشنواره فیلم فجر یادآور نشاط است‌. سینمای ایران امروز زبان گویای جامعه‌ای است که رویکرد اجتماعی و جامعه محور دارد. اقبال و گرایش مردم به سینما نشان می‌دهد توجه به این هنر به یک نیاز اجتماعی تبدیل شده است. ما امروز به خانواده بزرگ سینما فراتر از سرمایه فرهنگی و به عنوان سرمایه اجتماعی نگاه می‌کنیم. ما به سینماگران اعتماد داریم و معتقدیم با کمک شما می‌توانیم به کاهش آسیب‌های اجتماعی امیدوار باشیم. من این جشنواره را جشنواره امید و نشاط می‌دانم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: ما وظیفه داریم زیر ساخت‌های این صنعت را افزایش دهیم و در گسترش این هنر در سراسر کشور عدالت را افزایش دهیم. به ضرورت سازمان نظام صنفی هنر، اعتقاد دارم و به دنبال ایجاد زیرساخت برای شکل گیری این سازمان هستم.

صالحی امیری اظهار کرد: سینمای ایران می‌تواند آیینه‌ای شفاف برابر واقعیت‌های جامعه باشد و امروز بستری مناسب برای تولیدات اجتماعی سینماگران فراهم شده است. امیدوارم جشنواره امسال کانونی برای انسجام بیشتر اصحاب هنر باشد.

بعد از اتمام صحبت‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نوبت به اهدای سیمرغ‌های بلورین بخش اقلام تبلیغی رسید.

برگزیدگان اقلام تبلیغی و یادی از کیانوش عیاری

در  بخش آنونس و تیزر جواد جلالی و محمد حیدری به همراه منوچهر شاهسواری روی صحنه آمدند و دیپلم افتخار و سیمرغ بلورین این بخش را  به روح الله موحدی برای "سیانور" اهدا کردند.

موحدی ضمن تشکر از محمود رضوی گفت: این سیمرغ را به جای همه سیمرغ‌هایی که سال قبل نگرفتیم به عوامل "سیانور" به کارگردانی بهروز شعیبی اهدا می‌کنم.

در  بخش پوستر نیز سیمرغ بلورین و دیپلم افتخار به طاها ذاکر برای طراحی پوستر "فصل باران‌های موسمی" به کارگردانی مجید برزگر اهدا شد.

طاها ذاکر نیز طی سخنانی کوتاه گفت: پیش از هر چیز از خانواده‌ام تشکر می‌کنم. معتقدم این جایزه‌ها نیستند که به ما اعتبار می‌دهند، بلکه این ما هستیم که به جایزه‌ها اعتبار می‌دهیم. پس به این جایزه اعتبار می دهم و آن را به کیانوش عیاری برای "کاناپه" تقدیم می‌کنم.

در پایان نیز  سیمرغ بلورین و دیپلم افتخار بخش عکس تقدیم شد به مریم تختکشیان برای "نیم‌رخ‌ها" به کارگردانی ایرج کریمی اهدا شد.

پس از اینکه برگزیدگان بخش‌های مختلف اقلام تبلیغی نیز معرفی شدند، نوبت به علیرضا قربانی رسید که فضا را با صدای خود تلطیف کند.

قربانی نیز قطعاتی چون "ارغوان"، "کیمیا" و چند قطعه دیگر را خواند.

ساختمان پلاسکو را فراموش نکنیم

بعد از اتمام اجرای قربانی که با تشویق بسیار حاضران در سالن برج میلاد همراه بود، محمود کلاری روی سن امد و گفت:  من به تقاضای خودم اینجا هستم تا این افتخار را داشته باشم تا در این لحظه کنار تورج باشم. من هیچ چیز از فیلمبرداری نمی‌دانستم و تنها یک عکاس بودم و منصوری اولین استاد و راهنمای من در فیلمبرداری است. وی من را که هیچ چیز نمی‌دانستم تحمل کرد و به من آموخت و من را به اینجا رساند. از او سپاسگزارم.

تورج منصوری به همراه دختر و پسرش روی صحنه آمد و بیان کرد: یک چیزهایی راجع به من گفته شد که واقعیت ندارد. من خواهش دارم ساختمان پلاسکو را فراموش نکنید و فراموش نکنید فاجعه آلودگی هوای تهران و دیگر شهرهای بزرگ ایران ممکن است همچون اتفاق ساختمان پلاسکو شود.

پیوند دهنده کارگردانان و نویسندگان

اما حسن ختام بزرگداشت‌ها نیز اختصاص یافت به فرهاد توحیدی در این بخش شهرام اسدی و شادمهر راستین روی صحنه آمدند. 

شادمهر راستین گفت: فرهاد توحیدی نمونه‌ای از بهترین فیلمنامه نویسان در ایران است. او بین کارگردانان و نویسندگان پیوند زده و زمانی که خانه سینما تعطیل بود، کبوتر صلح شد.

فرهاد توحیدی نیز با همسرش روی سن آمد و گفت: بین این همه همکار شایسته‌ای که وجود دارند من کوچکترین هستم و این بزرگداشت را به خود نمی‌گیرم و این بزرگداشت را احترام جشنواره به جایگاه فیلمنامه‌نویسی می‌دانم. یک گله دارم و آن این است که برخی از بزرگان سینما فیلم داشتند ولی فیلمشان رد شد. گلایه می‌کنم به خصوص برای کیانوش عیاری.

وی ادامه داد: آقای وزیر من خود را خادم سینمای ایران می‌دانم و خوشحالم که شما گفتید می‌خواهید سازمان نظام صنفی ایجاد کنید. من به عنوان یک سینماگر می‌خواهم که سینما مناسبات صنعتی داشته باشد تا در کنار آن به حق مالکیت توجه شود. از وزارت ارشاد و سازمان سینمایی می‌خواهم که حق و اختیار تصمیم گیری برای سینما را به خارج از مرزهای این دو نهاد نبرند و از شما آقای وزیر می‌خواهم اقتدار خود را ناشی از اقتدار هنرمندان بدانید.

توحیدی افزود: از همسرم که همای سعادت زندگی من است، از پسر هنرمندم که موثر است، از مادرم که انرژی مثبت‌اش همیشه همراه من است و برای موازنه از مادر همسرم تشکر می‌کنم.

سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر از 10 تا 21 بهمن ماه به دبیری محمد حیدری برگزار می‌شود.