سرویس استان‌های هنرآنلاین: همایش آثار برگزیده جشنواره‌ تئاتر استان‌ها صبح امروز شنبه 13 آذر با حضور مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی، کوروش زارعی مدیر دفتر نمایشی حوزه هنری، سعید اسدی دبیر سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر فجر و جمعی از فعالان تئاتر استانی و روسای انجمن هنرهای نمایشی استانهای گلستان،مازندران، آذربایجان شرقی، خراسان شمالی و خراسان رضوی برگزار شد.

در ابتدای این نشست سعید اسدی دبیر سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر این همایش را فرصتی برای تبادل نظر با تئاتر استان‌ها  دانست و گفت: در این همایش انتخاب آثار را برای جشنواره فجر خواهیم داشت. البته باید این را درنظر بگیریم که تئاتر در حقیقت برای مردم و داشتن ارتباط با مخاطب و این مسئله اولویت اصلی این همایش است.

او ادامه داد: برگزاری جشنواره‌ها و کوشش‌هایی که برای گردهمایی جشنواره‌های مختلف انجام می  گیرد برای این است که در نهایت این فرآیند به برآیند تولید تئاتر در سال در استان‌های کشور منجر شود.

دبیر سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر با  تاکید بر اینکه در حال حاضر برگزاری جشنواره‌ها باید منجر به ترغیب تولید تئاتر شود، افزود: متاسفانه جشنواره‌محوری مضراتی هم دارد که باید سعی کنیم این مشکلات را برطرف کنیم. ما در این همایش بهترین آثار را برای حضور در جشنواره فجر انتخاب می‌کنیم و با تقویت این موضوع در سال‌های آینده قصد داریم در هر استان که در حقیقت به مثابه یک کشور کوچک است؛ جنبه‌های مختلف تئاتر خود را تقویت و ارزیابی کند.

اسدی با یادآوری اینکه در جشنواره تئاتر فجر میزبان همه آثار تئاتر از سراسر ایران هستیم،بیان  کرد: امسال 15 اثر برگزیده توسط گروه داوران انتخاب و به جشنواره تئاتر فجر راه می‌یابند و 15 اثر نیز برای حضور در تور تئاتر ایران در دی ماه انتخاب می‌شود.

او درباره چگونگی انتخاب آثار نیز خاطرنشان کرد: در این دوره انتخاب آثار توسط هیات داوران و مدیران انجمن هنرهای نمایشی انجام می‌شود که این اتفاق باعث ایجاد تبادل نظر بین داوران و دیگر اساتید است.

مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در مراسم افتتاحیه این همایش هدف جشنواره تئاتر فجر و دیگر جشنواره های تئاتری را به نوعی تقویت  تئاتر کشور عنوان کرد و در توصیه  ای به روسای انجمن های هنرهای نمایشی استانها از آنها خواست تا مشارکت گیری برای ساخت پلاتو در استان ها را در اولویت قرار دهند.

 او با تاکید بر اینکه هدف اصلی را باید تولید تئاتر، تقویت جریان تولید، افزایش مخاطب و تولید برای مردمی دانست که باید پای صحنه‌های نمایش‌ها بینشینند،افزود: در این راستا سازوکارهایی را دوباره تعریف کردیم و یکی از آن‌ها تغییر آیین‌نامه دفاتر استانی انجمن هنرهای نمایشی بود.

مدیرکل انجمن هنرهای نمایشی همچنین مشخص نبودن اعتبارات دولتی برای فعالیت‌های تئاتری را یکی از معضلاتی که بویژه در تئاتر خارج از تهران وجود دارد عنوان کرد و ادامه داد: از سال گذشته به عنوان الگو تفاهم‌نامه‌ای را در معاونت هنری برای فعالیت‌های تئاتری در نظر گرفته‌ایم تا مشخص باشد چه میزان اعتبار برای تولید، تجهیز و تبلیغ تئاتر وجود دارد.

شفیعی گفت:اگر بتوانیم یک بودجه مشخص برای تئاتر و محل‌هایی برای اجرا هر چند کوچک و کم هزینه در اختیار گروه‌های نمایشی بگذاریم و سازوکار را هم به هنرمندان بدهیم می‌توانیم به فعال شدن چرخه تولید که در این سالها کم رنگ بوده  و نیز عرضه و اجرا در تئاتر شهر استان‌ها امیدوار باشیم.

مدیرکل اداره هنرهای نمایشی در بخش دیگری از صحبت‌هایش‌ بیان کرد: در این همایش دو ورکشاپ تخصصی برنامه‌ریزی شده است و مهمانانی از کشور پرتغال و اسپانیا برای این حضور در این ورکشاپ‌ها دعوت شده‌اند همچنین جلساتی برای گفتگو‌های دو طرفه برای برنامه‌ریزی، تبلیغ و ... در تئاتر و ظرفیت‌های آن و آشنایی با رسانه‌ها در این همایش در نظر گرفته شده است.

در ادامه این مراسم نمایش آثار برگزیده جشنواره تئاتر استان‌ها به صورت رسمی آغاز به کار کرد که همه روزه با نمایش فیلم تئاترهای مختلف تا 24 آذرماه ادامه دارد.

همچنین همزمان با پخش این آثار نمایشی غرفه هایی به منظور معرفی ظرفیت های تئاتر استان های کشور با عنوان "گذر تئاتر استان ها"  با حضور روسای انجمن هنرهای نمایشی استان ها از ساعت 17:30 تا 19 در خانه هنرمندان ایران میزبان علاقه‌مندان تئاتر خواهد بود .